Amenra - Mass VI (2017)

Belgiƫ
Label: Neurot

1. Children of the Eye (9:41)
  2. Edelkroone (0:23)
  3. Plus Près de Toi (Closer to You) (8:40)
  4. Spijt (2:02)
  5. A Solitary Reign (9:04)
  6. Diaken (11:05)
avatar van HugovdBos
Het Belgische Amenra begon in 2003 met het uitbrengen van een succesvolle reeks albums onder de naam Mass, verwijzend naar de christelijke eucharistie. De intensiteit van hun sludge metal en doom snijden tot diep in de ziel en dat is er met de jaren niet minder op geworden. Na een akoestisch uitstapje en tal van ander succesvolle projecten waar de bandleden albums mee maakten (Wiegedood, Oathbreaker) verscheen na vijf jaar dan eindelijk het zesde album in de reeks. Teleurstellen doen ze niet, want op dit album komt alles tezamen.

Mass VI is een zeer intense belevenis, waarbinnen rustgevende passages worden afgewisseld met zware donderklappen. Niet alleen op muziekgebied halen de mannen van de Church of Ra het beste in zichzelf naar boven, ook met de afwisseling in verschillende talen (Nederlands, Frans en Engels) van de zang (clean en scream) tonen ze hun diversiteit aan. Albumopener Children of the Eye laat direct horen waarvoor deze band zo populair is in binnen- en buitenland. Het is de manier waarop ze persoonlijke gebeurtenissen verwerken in de donkere krachten van hun muziek. Elk nummer sluit moeiteloos aan op het voorgaande nummer, waarbij de dubbele gitaarlagen de interactie opzoekt met de drums en zangpartijen. De emotionele rit is zwaar beladen en zit vol verlies, verdriet en teleurstellingen. Het elf minuten durende slotstuk Diaken is een track van uitmuntende klasse, met een prachtige opbouw naar hun fameuze wall of sound. Mass VI is een zwaargewicht welke je niet iedere dag even opzet. Zodra je echter de tijd neemt en het album tot je laat komen dan valt er niets anders te concluderen dat het album tot de top van de sludge metal behoort.

Afkomstig van mijn site Platendraaier.