Butthole Surfers - Locust Abortion Technician (1987)

Label: Touch and Go

1. Sweat Loaf (6:09)
  2. Graveyard (2:27)
  3. Pittsburgh to Lebanon (2:29)
  4. Weber (0:35)
  5. Hay (1:50)
  6. Human Cannonball (3:52)
  7. U.S.S.A. (2:14)
  8. The Omen (3:27)
  9. Kuntz (2:25)
  10. Graveyard (2:45)
  11. 22 Going on 23 (4:26)
It's better to regret something you have done, then to regret something you havn't done..... aldus Gibby Haynes in het openingsnummer van deze verplichte aanschaf.
Ik heb de Buttholes tweemaal live gezien (Sneekwave en London Brixton Academy). Geweldige geniale gekte gecombineerd met een overdosis aan geluidsterror.
Helaas is het na hun laatste plaat voltooid verleden tijd wat mij betreft.

avatar van c-moon
"Satan! Satan!..."

Veel kan ik er niet aan toevoegen, aangaande de commentaar over dit Surfers-meesterwerk...
Geniale gekte uit absurdistan

Vooral "Sweat Loaf", "Graveyard".. maar niet te vergeten "22 going on 23"...

Compleet maf, gestoord, en ronduit geniaal!
Wat mij betreft de beste Butthole Surfers plaat..

Maar ik ga er niet mee akkoord dat het daarna gedaan was met de goeie platen, want ook "Hairway To Steven" en "Pioughd" konden me nog bekoren, maar met "The Independent Worm Saloon" ben ik afgehaakt.. toen was het vet van de soep...

En ja, inderdaad: LIVE: HILARISCH!!
Zag hen eens aan het werk op Pukkelpop.. een aparte ervaring!

Met hun laatste plaat bedoel ik dan ook hun recenste werk: Weird Revolution. Butthole onwaardig.

avatar van c-moon
ah.. helemaal akkoord dan!!
Ik haakte al halvelings af met "the Independent Worm Saloon" en helemaal met "Electriclarryland"...

mentale ziekheid in z'n mooiste vorm, deze plaat.

ik hoor trouwens ook bij de afhakers: de eerste vier zijn geniaal, pioughd krijgt het voordeel van de twijfel, de rest is bagger.

avatar van jellorum
Human Cannonball is fantastisch!! wat een nummer.
even wat meer over opzoeken

avatar van jellorum
En deze zomaar meegenomen, alleen Human Cannonball kennende, hopelijk valt de rest even goed mee.
Als ik kijk naar de stemmers hun smaak zal dat wel reuze meevallen, eigenlijk ging ik vandaag alleen deze halen, zoals zo vaak heb ik na 1 minuut al mijn voornemen laten varen.

Geniaal album van de Butthole Surfers maar je moet het vaker geluisterd hebben wil je het echt gaan waarderen. Wil je een album van de Butthole Surfers kopen begin dan niet met deze maar bijvoorbeeld met Rembrandt Pussyhorse of Hairway To Steven. Laat het lekker op je inwerken.

avatar van dj maus
Ik heb 'm nog niet zo vaak beluisterd en ik begrijp dan ook nog niet wat er geniaal aan is, maar ik begrijp dat dat dus nog wel gaat komen.

Zeker weten, hetzelfde principe als albums die je door de tijd heen steeds meer gaat waarderen. Zo is het ook met de sound van deze band.

avatar van mayhemblik
Ik vind 22 going on 23 wel zo verschrikkelijk beklemmend, altijd als ik dat nummer heb gehoord voel ik me een beetje klote, als muziek dat met je kan doen zit het volgens mij wel okee.
Human cannoball, wauw!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Deze plaat is oorspronkelijk trouwens niet op SST uitgebracht maar op Touch & Go...

avatar van essence
Met voorsprong de beste Butthole Surfers plaat. Ruig, zwaar, log, absurdisme en slapstick, noise, blues. Je krijgt het hier allemaal, niet op een schoon dienbordje, maar in your face.
Cool artwork ook trouwens.

avatar van John Doe
Aan het begin van het eerste nummer herken ik nummers Orbital (Satan) en Boards of Canada (Heard From Telegraph Lines), die hierdoor blijkbaar geïnspireerd waren, was een leuke binnenkomer voor mij met deze band.

Zeer toffe plaat, die naast dat het energiek, gek, donker, grappig en agressief is, ook muzikaal erg mooi in elkaar zit, juist mede door de interessante mengselmoes van contrasterende zaken. (nu 4* en kan alleen maar omhoog gaan)

Kuntz

avatar van Maartenn
Ik moet zeggen dat het allemaal bijzonder puberaal klinkt. Stelt dit daarom muzikaal wel wat voor?

avatar van Paap_Floyd
Muzikaal stelt het nogal wat voor. Zit allemaal goed in elkaar. Experimenteerdrang is groot. En ja: je moet ervan houden

avatar van essence

Ja, geweldig. Ik moet er iedere keer weer hard om lachen.

avatar van Lukas
Ken maar weinig platen die zo'n veeëriek einde hebben als deze

avatar van Paap_Floyd
Smiths' Meat is Murder doet het ook goed wat dat betreft

avatar van SpaceLee
Ik hoorde pas 'Sweet Leaf' van Black Sabbath en vond meteen dat die riff wel verdacht veel leek op 'Sweat Loaf'... En toen zag ik de gelijkenis in de titels pas .

avatar van essence
En wat kreeg ik een week geleden van een goede vriend als cadeautje voor een housewarming party?
Yep, deze op LP.

avatar van VictorJan
Aldo Struyf (Millionaire, Creature With the Atom Brain, Mark Lanegan Band) noemt dit album als één van de drie belangrijkste albums in zijn leven. Klik

avatar van dix
dix
Maartenn schreef:

Grappige vraag ... gelet op je avatar. The Butthole Surfers zijn imho toch echt bastaardzonen van DvV

avatar van arcade monkeys
Pennywise heeft volgens mij erg goed naar Human Canonbal geluisterd voor hun Bro Hymn. Ik vind die 2 nummers erg op elkaar lijken.

avatar van Aazhyd
Ik hoor wel een oppervlakkige gelijkenis, maar het is toch echt een ander nummer.

avatar van arcade monkeys
Ik kan ze ondertussen niet meer los van elkaar zien, telkens als ik naar Human Canonball luister hoor ik Bro Hymn, maar dat is eigenlijk niet zo belangrijk, belangrijker is het feit dat dit een ongelooflijk vette plaat is.

Human Cannonball en het laatste nummer geweldig, met de rest van de plaat heb ik wat moeite...vroeger nochtans veel gedraaid, moet hem weer eens opzetten.