King Krule - The OOZ (2017)

Electronic / Hip-Hop
Label: XL

1. Biscuit Town (3:42)
  2. The Locomotive (2:51)
  3. Dum Surfer (4:23)
  4. Slush Puppy (2:42)
  5. Bermondsey Bosom (Left) (1:14)
  6. Logos (3:50)
  7. Sublunary (2:10)
  8. Lonely Blue (4:44)
  9. Cadet Limbo (4:52)
  10. Emergency Blimp (2:54)
  11. Czech One (4:15)
  12. A Slide In (New Drugs) (3:05)
  13. Vidual (2:19)
  14. Bermondsey Bosom (Right) (1:05)
  15. Half Man Half Shark (5:02)
  16. The Cadet Leaps (4:21)
  17. The OOZ (4:35)
  18. Midnight 01 (Deep Sea Diver) (3:53)
  19. La Lune (4:17)
avatar van VladTheImpaler
Gewaagd van hem om een album van dik een uur met 19 nummers uit te brengen. Eerste single Czech One klinkt wel aardig, tweede single Dum Surfer klinkt al stuk beter. Afgaande op deze twee singles zijn de ingrediënten nog niet veranderd, maar erg vind ik dat niet.

King Krule - Czech One - YouTube

King Krule - Dum Surfer - YouTube

avatar van waxs
VladTheImpaler gelukkig heeft hij meerdere aliassen als je opzoek bent naar een afwijkend geluid. Dum Surfer is in ieder geval weer vanouds sterk, goede gelaagdheid in het nummer ook.

avatar van coldwarkids
Dum Surfer is waanzinnig goed zeg! Czech One moet nog groeien bij me denk.

avatar van Appels123
Czech One vind ik juist de betere van de twee. Het lijkt haast een mix van de muziek die hij als Archy Marshall maakte met de King Krule stijl. Dum Surfer is daarnaast prima.

Die 2 singles staan me ten zeerste aan. Ontdekking voor mij.

avatar van waxs
Mooie ingetogen tracks die van bombastisch chaos helemaal worden terug gebracht tot een minimalistisch geheel. Eerst luisterbeurt maakt de hoge verwachtingen meer dan waar. De invloeden van saxofoon zijn ook prominenter aanwezig, catchy beats, dromerige strings en sfeervolle keys!

avatar van Timmie
Interesant album!

avatar van WoNa
Heel even dacht ik iets nieuws ontdekt te hebben, maar na een paar luisterbeurten begon het me vreselijk tegen te staan. Niet voor mij dit album. Te bedrukt, te eenvormig, te weinig leven in de brouwerij, positief of negatief.

avatar van sj0n88
WoNa schreef:

Precies mijn ervaring. Na een eerste luisterbeurt dacht ik: dit kan veel luisterplezier gaan opleveren. Maar vijf luisterbeurten verder blijven er slechts drie interessante nummers over. Veel te mager op 19 nummers natuurlijk. Het kabbelt te veel voort en lijkt nergens naartoe te gaan. Typisch dat Pitchfork hier weer zo lekker op gaat.

avatar van Bongo Fury
Volgens Pitchfork is dit de rockplaat van het jaar......

avatar van itchy
Dat kan je vinden als je goed de weg kwijt bent

avatar van E-Clect-Eddy
... alleen die kop van de zanger past niet bij wat je hoort!

Een aantal nummers van verkent en hij experimenteert er behoorlijk op los en daar ben ik niet vies van, maar toch niet de drang om meteen het hele album te luisteren. Van de week maar eens wat andere nummers van verkennen.

avatar van overmars89
In het teken van zijn nieuwe album "Man Alive" zijn hele discografie weer is beluisterd. Hier staan een paar hele mooie tracks op, alleen flowt dit album voor geen meter. Volgens mij wilde hij het geluid van een donker hol nabootsen in Londen. Dus ik snap opzich wel wat hij wilde bereiken, alleen komt dit niet ten goede van de luisterervaring. Toch zit meerendeel van zijn muziek goed in elkaar en blijft het een toffe unieke sound.

avatar van popstranger
Langdradig, te eenvormig en te weinig songs die ook maar enige moeite doen om te blijven hangen. Bij opener Biscuit Town had ik er nog even hoop in en ook Dum Surfer bracht nog een lichtpuntje maar terwijl het album vorderde zakte mijn aandacht weg. De stem van Archie is al aan de monotone kant tot zelfs op het punt dat hij vaak aan het neuzelen slaat en muzikaal is het vaak teveel gefröbel met een jazzy inslag.

avatar van nelnontwisa
Ik ben pas echt King Krule geluisteren na Man Alive! van dit (!) jaar. Ook The OOZ is een, blijkt nu, geweldige plaat. Het heeft echter wel lang geduurd voor ik dat doorkreeg, de productie hier verhult aanvankelijk veel. Deze live-opname (op de maan zowaar) maakt veel duidelijk over de kwaliteit van de liedjes, met name nummers als A Slide In (New Drugs) en Midnight 01 (Deep Sea Diver) die er op de plaat in eerste instantie niet uitspringen. Je kan het als zwakte zien dat in potentie zeer sterke nummers zo in nevelen worden gehuld dat veel van de kwaliteit bijna niet hoorbaar is, maar als je de plaat als geheel luistert werkt het mijns inziens wonderwel.

Bizar ook om te bedenken dat dit het één-na-laatste concert is wat ik heb gezien dit jaar, in maart in de Melkweg. Een geluk bij een ongeluk, deze plaat werkt bij uitstek goed in isolatie.

avatar van aerobag
overmars89 schreef:

Flowt als klonterige stroop inderdaad.

Echt zonde, want hij heeft een vrij karakteristieke sound te pakken, maar hij slaagt er niet om het creatieve geheel in een daadwerkelijk aantrekkelijke vorm te gieten.

Dum surfer is wel een topnummer trouwens, heerlijk die opzwepende drums met die zwengelende gitaar op de achtergrond