Akira Kosemura - In the Dark Woods (2017)

Japan
Neoklassiek / Electronic
Label: Schole

1. Dna (5:16)
  2. Resonance (2:01)
  3. Between the Trees (3:29)
  4. Sphere (4:21)
  5. Kaleidoscope of Happiness (1:33)
  6. Inside River #1 (2:24)
  7. Inside River #2 (2:40)
  8. Shadow (2:17)
  9. Dedicated to Laura Palmer (4:43)
  10. Moving (0:51)
  11. Snowy Sky (1:37)
  12. Spark (2:09)
  13. Innocence (2:47)
  14. The Cycle of Nature (3:39)
  15. Stillness of the Holy Place (9:59)
  16. In the Dark Woods (6:35)
  17. Letter from a Distance (1:52)
Op dit moment ben ik het boek van Hanya Yanagihara "A Little Life" (Een klein leven) aan het lezen en op de een of andere manier vormt dit album daar een bijzondere soundtrack bij.

Een spaarzame combinatie van voornamelijk piano, aangevuld met flarden synthesizer, wurlitzer en op de titeltrack zelfs een strijkers kwartet zorgt voor een perfecte leesomgeving.

Sereen, introvert, het zijn de meest duidelijke sleutelwoorden die ik hiervoor kan bedenken.

De hoes en titel zijn haast cliché te noemen, maar dekken de lading wel. In the Dark Woods is aards, natuurlijk en zorgt voor innerlijke rust zonder te verzanden in oervervelende meditatieve klanken voor zweverige types.

Akira Kosemura weet een perfecte sfeer te creëren om tot rust te komen zonder dat het saai wordt. Voor mij een bijzondere lees-soundtrack. Voor een ander ongetwijfeld weer wat anders.

Kortom: mooi album en geschikt voor mensen die wel van Satie of Chopin houden maar dan vertaald naar nu.