Midland - On the Rocks (2017)

Country
Label: Big Machine

1. Lonely for You Only (3:50)
  2. Make a Little (3:02)
  3. Drinkin' Problem (3:41)
  4. At Least You Cried (2:39)
  5. Burn Out (3:09)
  6. Out of Sight (4:23)
  7. More Than a Fever (3:43)
  8. Check Cashin' Country (3:50)
  9. Nothin' New Under the Neon (3:47)
  10. This Old Heart (3:14)
  11. Altitude Adjustment (3:27)
  12. Electric Rodeo (3:20)
  13. Somewhere on the Wind (3:18)
avatar van MoKnows
Schitterend country-album van het uit Dripping Springs, Texas afkomstige Midland, met een bak vol ijzersterke klassieke countryliedjes die gezamenlijk geschreven zijn door Mark Wystrach (vocals, gitaar), Jess Carson (gitaar) en Cameron Duddy (bas).
Het nummer 'Drinkin' Problem' was de grootste hit tot nu toe van dit fijne album.

avatar van frolunda
Aan de looks op de cover van dit debuut album van het Texaanse country trio zou je iets kunnen verwachten in de stijl van The Flying Burrito Brothers maar Midland klinkt zelfs nog een stuk traditioneler, tegelijkertijd echter ook erg goed. Zelf noemen ze George Strait als één van hun grootste invloeden en zelf vind ik Midland wel veel overeenkomsten hebben met het evenééns uit Texas afkomstige Mike and the Moonpies. Die konden me erg overtuigen met hun laatste albums maar deze On the Rocks is minimaal van hetzelfde niveau.
Vrijwel alles klopt aan deze neo-klassieke countryplaat ; de heerlijk zalvende zang van Mark Wystrach,de uitgebalanceerde productie en-natuurlijk het belangrijkste- country songs van een goed tot zeer goed kaliber. De uitstekende song Drinkin' Problem deed het zowaar prima in de Amerikaanse charts (zowel Country als de Billboard Hot 100) en ook Burn Out, Altitude Adjustment en Make a Little zijn erg fijne uitschieters.
Zwakke plekken kent On the Rocks sowieso niet dus Midland is zeker een band om te blijven volgen.
En aangezien dit voortreffelijke debuut al uit 2017 stamt kan ik meteen door naar de, zo'n twee jaar geleden verschenen opvolger Let It Roll.