Lucinda Williams - This Sweet Old World (2017)

Roots
Label: Highway 20

1. Six Blocks Away (4:13)
  2. Prove My Love (4:53)
  3. Something About What Happens When We Talk (4:44)
  4. Memphis Pearl (4:19)
  5. Sidewalks of the City (5:23)
  6. Sweet Old World (4:45)
  7. Little Angel, Little Brother (4:42)
  8. Pineola (4:18)
  9. Lines Around Your Eyes (2:45)
  10. Drivin' Down a Dead End Street (6:06)
  11. Hot Blood (6:19)
  12. Which Will (4:31)
  13. Factory Blues (3:36)
  14. What You Don't Know (3:52)
  15. Wild and Blue (3:31)
  16. Dark Side of Life (3:02)
avatar van deedee
Weet iemand wat dit voor uitgave is? Gezien de titel en de nummers is dit een heruitgave van de plaat uit '92 met wat bonus tracks en de volgorde door elkaar gehusseld. Ook een nieuwe hoesfoto. Foto van nu lijkt me. Zijn de nummers opnieuw opgenomen ofzo?
Genoeg reden voor aparte notering?

avatar van deedee
Verklaring gevonden: This Sweet Old Music

Opnieuw opgenomen ter gelegenheid van 25th anniversary.

avatar van Tonio
Stergitarist Greg Leisz was in 1992 gast op Sweet Old World. Hij overtuigde Lucinda om dit album geheel opnieuw op te nemen. Zij aarzelde eerst, maar werd gaandeweg enthousiast. Greg heeft ervan overtuigd dat de meeste nummers zo goed zijn dat ze beter verdienen.

En hoewel Car Wheels On A Gravel Road over het algemeen als haar vroege meesterwerk wordt beschouwd, vond ik Sweet Old World eigenlijk nét een beetje beter. En dan niet zozeer vanwege de uitvoering (die is op Car Wheels gewoon een stuk beter), maar wél vanwege het hoge niveau van de composities. Ik ben het dus eigenlijk helemaal met Greg eens.

Ik heb het nieuwe album net binnen, maar heb eerst even het 'oude' album gedraaid. Ben nu voor de eerste keer het 'nieuwe' album aan het beluisteren. Eerste indruk: de nummers komen beter uit de verf. Ook klinkt het meer naar rock dan het meer pop-geluid van het originele album.

Eerst nog een paar keer beluisteren, dan kom ik erop terug ...

catchup
Is ie al officieel verschenen in NL?

avatar van Tonio
LP/CD in NL volgens mij pas ergens in oktober. In buitenland wel al te bestellen. Heb zelf de digitale versie besteld via haar eigen website.

avatar van erwinz
Recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Lucinda Williams - This Sweet Old World - dekrentenuitdepop.blogspot.nl

Een tijdje geleden verscheen This Sweet Old World van Lucinda Williams. Ik ging er van uit dat het hier een reissue betrof van haar (bijna) gelijknamige plaat uit 1992, maar This Sweet Old World is toch veel meer dan dat.

Sweet Old World verscheen in 1992, was de vierde plaat van Lucinda Williams en de voorganger van het pas in 1998 verschenen Car Wheels On A Gravel Road, waarmee Lucinda Williams definitief doorbrak naar een breed publiek.

Door de hoge kwaliteit van Car Wheels On A Gravel Road en de platen die volgden werd Lucinda Williams gekroond tot de koningin van de alt-country en de Americana en de destijds verkregen kroon draagt ze nog steeds met verve.

Op deze BLOG was Lucinda Williams helaas nog niet zo vaak te zien. Dat heeft niets te maken met de hoge kwaliteit van haar platen, maar alles met haar besluit om haar recente muziek over het algemeen niet beschikbaar te maken via de streaming media diensten. Een recensie zonder bijbehorend geluid is voor mij als een belegd broodje zonder beleg en daarom laat ik de platen van Lucinda Williams over het algemeen, maar wel met pijn in mijn hart, liggen.

This Sweet Old World staat tot mijn verrassing wel gewoon op Spotify, net als het origineel uit 1992. De nieuwe versie van Sweet Old World is zoals gezegd geen reissue, maar een volledig opnieuw opgenomen plaat. De songs zijn bekend, de rest is nieuw.

Om de platen goed te kunnen vergelijken heb ik eerst het origineel eens beluisterd. Ook ik ontdekte Lucinda Williams pas met Car Wheels On A Gravel Road, dus Sweet Old World uit 1992 was nieuw voor mij. De plaat is voorzien van een wat gedateerd aandoend en erg geproduceerd klinkend geluid, dat aansluit bij andere producties uit het betreffende decennium. Ook in vocaal opzicht maakt de plaat uit 1992 niet zoveel indruk als ik van Lucinda Williams gewend ben. Het klinkt allemaal nogal vlak en mist de doorleving die van Car Wheels On A Gravel Road en zijn opvolgers zeer indrukwekkende platen maakte.

Op de songs is echter niets aan te merken en deze krijgen op This Sweet Old World een nieuwe kans. De nieuwe versie van de al weer 25 jaar oude plaat laat goed horen wat een wat opwindendere instrumentatie en een wat trefzekerdere productie kunnen doen voor een plaat.

Voor de nieuwe plaat heeft Lucinda Williams een aantal geweldige muzikanten om zich heen verzameld en deze leggen het rauwe en broeierige Americana geluid neer waarin haar stem zo goed gedijt. Ook de productie van de plaat is prachtig en een wereld van verschil met de weinig aansprekende productie uit 1992. In de instrumentatie is er een glansrol voor gitarist Stuart Mathis, die alle ruimte krijgt om te soleren, maar ook de subtiele basis die door de andere muzikanten wordt neergelegd is van hoog niveau en uiteraard is er ook een belangrijke rol voor de onmisbare Greg Leisz en zijn pedal steel.

Waar Lucinda Williams op Sweet Old World uit 1992 in vocaal opzicht nog niet heel veel indruk maakte, schittert ze op This Sweet Old World. Het rauwe randje op haar stembanden is sinds Car Wheels On A Gravel Road alleen maar mooier geworden en dwingt continu respect af. In de nieuwe versies van de songs hoor je de koningin van de alt-country en de Americana aan het werk en wordt op indrukwekkende wijze duidelijk dat van troonsafstand voorlopig nog geen sprake hoeft te zijn.

Het opnieuw opnemen van platen uit een ver verleden levert vrijwel altijd zeperds op (mede omdat de meeste muzikanten hun meesterwerk opnieuw opnemen), maar dat het ook anders kan is te horen op This Sweet Old World van Lucinda Williams, dat zich moeiteloos schaart onder de beste rootsplaten van het moment. Erwin Zijleman

kuifenco
erg goeie studioband. productie dik in orde. maar...desondanks geef ik veruit de voorkeur aan het origineel. inclusief de volgens erwinz gedateerde productie. die zit mij niet in de weg. neem ik letterlijk voor lief. veel belangrijker voor mij is haar stem. omrand door fijne harmonies bevalt die me op de oudere versie stukken beter. voor zover ik weet heeft williams al lang zelf afstand gedaan van de hierboven ronkend genoemde troon. ze blijft me overigens zeer sympathiek als doorgroefde hofdame. dat wel.

Instrumentaal en tekstueel subliem album, maar haar stem is helaas niet zo prettig om naar te luisteren, ze klinkt naarmate ze ouder wordt bezopener.

kuifenco
Vineyard schreef:
ze klinkt naarmate ze ouder wordt bezopener.

Da's wel wreed uitgedrukt. Ze heeft die typisch 'deltaslur' in haar stem. Altijd gehad. Daarmee sleept ze knauwend haar songs binnenboord. De stevig geaarde muzikanten (= live band) houden het schip op koers. La Williams is prominent vocaal aanwezig. Soms slordig en over de top. Vergelijken met het origineel doe ik niet meer. Dit is andere koek: rootsrock van het betere soort en een zangeres die me niet raakt...

avatar van Zwaagje
Fijn dat het op Spotify staat. Lijkt mij op voorhand een interessant project. Snap trouwens artiesten niet die Spotify skippen ; ik koop regelmatig een fysiek exemplaar na een eerste luisterbeurt op Spotify. Maar dat is een andere discussie.

beetje schuurpapier, beetje country, beetje rock. Fucking 64 jaar oud en ik denk dat Williams (en haar band + productie) nu pas op haar absolute top zit. Dit is heerlijk. Goes without saying: Lura , Hendrik68, jullie moeten hier ook aan. Is het er ff bij ingeschoten?

Hendrik68
Dat kun je wel zeggen ja. Had het vaag wel meegekregen, maar er niks mee gedaan blijkbaar. Ik vind Williams eigenlijk een beetje een vervelende klier, want elke keer als er een kans is haar te zien heb ik net weer wat anders. Dat gaat al jaren zo aan en dan hou je het niet meer zo bij allemaal. Maar ik ga er mee aan het werk.

Hendrik68
Heb hem nu voor het eerst beluisterd. Ik ken het origineel niet, dat moet ik er wel bij zeggen. Deze uitgave klinkt op zich prima, maar wel ontzettend clean en save. Gelukkig is daar haar stem die ik i.t.t. andere users juist heerlijk vind klinken. Dat geeft het album nog wat schurends en rauws. Vanwege die enorm veilige productie heb ik de eerste beluistering niet in een ruk uit kunnen zitten. Mooi, maar in ieder geval geen eindejaarslijstjes materiaal. Vorig jaar kwam haar beste album uit: The Ghosts Of Highway 20. Dat niveau heeft dit album zeker niet.

avatar van Zwaagje
Hendrik68 schreef:

Ik heb de plaat op me laten inwerken en ook de inspiratiebron geluisterd. Ik vind het album prachtig en overtuigend. Haar stem in doorleefder en de begeleidingsband overtuigd. Het gitaarwerk is prachtig met elkaar. Ik vind het geluid dan ook niet te clean. 4.5* en mogelijk koop ik het album op vinyl.

gastheerg
De vinylversie toch maar aan de collectie toegevoegd.

Het origineel wist ik al enorm te waarderen hoewel ik dat pas heb ontdekt toen Car Wheels On A Gravel Road uitkwam. Toen ging ik terugkijken.
Het origineel is toch nog steeds een prima album maar deze remake ga ik steeds meer waarderen.

De kracht van Lucinda vind vind ik dat ze heel beeldend zingt. Zeker vanaf Car Wheels On A Gravel Road.
Die manier van zingen in combinatie met de rijpheid die door de jaren is ontstaan is dit voor mijn een cadeautje voor de oren.