Miles Davis - Miles Smiles (1967)

Jazz
Label: Columbia

1. Orbits (4:35)
  2. Circle (5:52)
  3. Footprints (9:44)
  4. Dolores (6:20)
  5. Freedom Jazz Dance (7:11)
  6. Gingerbread Boy (7:40)
Zeer goeie Miles plaat, moet niet onderdoen voor het andere werk, vind ik; Al zijn de improvisaties vaak wat minder geïnspireerd. 'Orbits' is duidelijk het minste nummer, het wordt allemaal wat te snel gespeeld; wat op deze cd eigenlijk helemaal niet past. Ook 'Gingerbread Boy' is wat minder, maar de rest mag er zeerzeker zijn...

Mee eens. Orbits klinkt voor mij niet echt melodieus. Circle(s) en Footprints daarentegen klinken heel kleurrijk.. Echt boeiende nummers, en heel gevarieerd gedrumt door Tony Williams..

Gish
Valt erg tegen dit album, aantal rommelige en slechte nummers.
Vooral Orbits en Dolores. Doorspoelen !

Heemskerktollie
Slecht? Het kan je smaak niet zijn maar deze plaat met Hancock en Shorter is in geen enkel technisch opzicht slecht te noemen.

Deze CD is zo geniaal gedrumd door Tony Williams. Met zoveel energie, en zo enorm creatief. Alsof ie het ter plekke improviseert, en het aller knapst, dat ie het vol overtuiging kan volhouden, en er zelfs nog een schepje bovenop kan leggen. Zoals Footprints. Hij begint met een belletje, dan wat trommels, dan wat meer bekkens, en het stroomt zo goed door. Die sound, zo organisch en oorspronkelijk. Herbie Hancock speelt ook zeer breed. Enorm stijlvol en melodieus. Vooral op Circle. Hij pakt uit als een grote meneer die heel veel verstand van zijn piano heeft. Ook heerlijk ingetogen gedrumd door Tony, met die kwastjes, het stroomt zo lekker door. En dan Miles. Hij pakt een noot, en hij weet er zoveel klasse in te leggen. Die sound, en die timing.. En dan zijn verbeeldingskracht. Hoe moet je dit nu uitleggen.. Het is echt te gecompliceerd, ik snap er geen hout van. Dit is een van geniaalste CD's die ik ooit gehoord heb.

Het zijn niet perse die belletjes in Footprints van Williams wat het zo geniaal maakt maar dat hij er gewoon totaal andere maatsoorten door heen zit te spelen. Dat is echt geweldig. Ik vind dat dit album is ingespeeld met misschien wel het beste quintet waar miles mee speelde. Hancock, Williams, Shorter, Miles, en Carter.. Een van de beste versies van Footprints staat op deze plaat.