The Rolling Stones - On Air (2017)

Alternatieve titel: On Air in the Sixties

Blues / Rock
Label: Polydor

1. Come On (2:02)
  2. (I Can't Get No) Satisfaction (3:46)
  3. Roll Over Beethoven (2:19)
  4. The Spider and the Fly (3:14)
  5. Cops and Robbers (3:44)
  6. It's All Over Now (3:18)
  7. Route 66 (2:32)
  8. Memphis, Tennessee (2:22)
  9. Down the Road Apiece (2:01)
  10. The Last Time (3:10)
  11. Cry to Me (3:07)
  12. Mercy, Mercy (2:54)
  13. Oh! Baby (We Got a Good Thing Goin’) (1:49)
  14. Around and Around (2:45)
  15. Hi Heel Sneakers (1:56)
  16. Fannie Mae (2:11)
  17. You Better Move On (2:46)
  18. Mona (2:58)
  19. I Wanna Be Your Man * (1:52)
  20. Carol * (2:31)
  21. I'm Moving On * (2:06)
  22. If You Need Me * (2:01)
  23. Walking the Dog * (2:59)
  24. Confessin' the Blues * (2:26)
  25. Everybody Needs Somebody to Love * (3:34)
  26. Little by Little * (2:30)
  27. Ain't That Loving You Baby * (1:55)
  28. Beautiful Delilah * (2:10)
  29. Crackin' Up * (2:16)
  30. I Can't Be Satisfied * (2:30)
  31. I Just Want to Make Love to You * (2:16)
  32. 2120 South Michigan Avenue * (3:47)
Het zijn dure tijden voor de Stones liefhebbers.

Shows die heel veel geld kosten, veel (vooral) live releases en solo projecten van de heren.

Maar... het is allemaal om van te smullen.

Dit zullen vast opnames zijn die al bekend zijn bij de die -hard fans, maar voor mij een aangename toevoeging aan de collectie.

Nog 2 maanden geduld.

avatar van vigil
maar in eigen beheer? Dit komt gewoon via Universal uit als 1 cd, 2 cd en 2 lp

avatar van WoNa
Hier zit ik al op te wachten sinds 199x of zo, toen al die andere 60s bands met dit soort albums kwamen. Was het Theo Stokkink in de mid 70s die heel veel van deze opnames op de radio draaide in The Rolling Stones story of toch iets bij de TROS in de avonduren? Had het ooit op een cassette staan.

Of ik het nog iets vind? Ik ga het zeker uitvinden.

avatar van heartofsoul
In tegenstelling tot de communis opinio, dat de Stones pas écht wat voorstelden toen ze hun psychedelische periode achter zich lieten en met het meesterlijke Beggars Banquet op de proppen kwamen, ben ik van mening dat ze van meet af aan al erg goed waren - al waren ze aanvankelijk niet veel meer dan een rock and roll/rhythm en blues groep. Hun eerste elpee bijvoorbeeld vind ik nog steeds opwindend. Uit die eerste jaren komen de opnames voor diverse BBC-programma's, en die zijn wat mij betreft net zo interessant als de albums met BBC-opnames van de Beatles, als ik mag afgaan op deze bootleg: The Rolling Stones - BBC Sessions (CD) at Discogs .
I Can't Get No Satisfaction, dat al op Spotify is te horen, klinkt veelbelovend.

avatar van Thunderball
Lekkere cd om te beluisteren, maar niets nieuws wat je als fan nog niet had op bootleg in goede kwaliteit. Nu wel nog een stuk beter, maar ook zoals zoveel van hun officiële uitgaven ergerlijk incompleet, op zich wel logisch anders krijg je sommige nummers in meerdere versies. Ook wel zonde dat alles lukraak er op lijkt te staan en niet gesorteerd qua datum en optreden.

Ga wel voor -uiteraard- de dubbelaar. Geen idee waarom ook een enkellaar op de markt is verschenen met slechts het eerste schijfje.

Ook de dubbel Lp en met name de gelimiteerde zgn. yellow versie is de moeite waard. Kopen die hap!

avatar van Lamontagne
Heerlijke plaat!
met een fantastisch geluid.

Thunderball schreef:

Heb de gele net binnen, zie dat er maar 800 zijn gemaakt? Da's wel heel weinig, en dus een echt collectors item?

Ik was nog niet bekend met de bootlegs van deze opnames, dus voor mij een openbaring. Wat een mooie en goede opnames (de meeste dan) Geeft de muziek nog beter weer dan de studio opnames. Ik begrijp dat Jones de harmonica speelt op deze opnames? Dat klinkt werkelijk super!

avatar van uppie
pure muziekgeschiedenis. dan hoor je maar weer hoe belangrijk brian jones was.

avatar van WoNa
Ergens in de jaren 70 zat ik met mijn cassette recorder bij de radio om BBC opnames van The Rolling Stones op te nemen. Dat bandje is jaren geleden met pensioen gegaan. Sinds de jaren 90 zit ik te wachten op dit album. Waarom het zo lang heeft moeten duren (de dood van Alan Klein?), weet ik niet. Feit is dat het er is.

Het is alsof ik een tijdmachine in stap. Wat On Air duidelijk maakt is hoe enthousiast en gedreven deze band was. Hoe anders dan dat het zou gaan worden. De eerste transitie pakt deze verzameling nog mooi mee. Van cover bandje dat gedreven covers maakt van (rhythm &) blues songs uit de V.S. naar band die zijn eerste zelfgeschreven hits scoort. Laten we wel wezen, als singles band leveren de Stones in de jaren 1965 - 1967 geweldige hits af.

Dat zijn precies de jaren waarin het belang van Brian Jones per jaar meer af neemt. De hoes van deze plaat laat ook perfect de verhoudingen zien zoals ze werden, niet zoals ze waren in het begin. Mick en Keith vooraan, Charlie voldoende prominent, Wyman goed te zien op de achtergrond en Brian valt bijna van de foto af. Heel symbolisch, maar ver beneven de waarheid en zeer onterecht. Daarvoor is zijn rol te groot en te mooi op On Air.

Voor wie wil weten hoe het was en waar alle heisa rond de Stones om te doen was in het midden van de jaren 60 is dit je plaat. Misschien wel meer dan de eerste LPs. Of ik hem veel ga draaien is een andere vraag. Wie weet? Ik ga hem in ieder geval zeker aanschaffen.

Het hele verhaal staat hier op WoNoBlog.

avatar van Oxazepam
Begin jaren 90 kocht ik op een markt een keer een live 3 CD boxje van Starlife. Ik neem aan dat een gedeelte van de Live In London CD overeen komt met deze On Air. The Rolling Stones - Live In London (CD, Unofficial Release) | Discogs Deze On Air is wel welkom in mijn collectie.

EHartmann
Track 18 Mona. De beat, het ritme lijkt verdacht veel op Who Do You Love van Bo Diddley. Doors brachten het ook live, en daar ken ik het nummer van.

avatar van teus
EHartmann schreef:

Niet zo verwonderlijk dat de sound van beide werken overeen komt
Ze zijn dus beiden geschreven door ene Ellas McDaniel oftewel Bo Diddley
Onder die laatste naam werden deze songs dan weer uitgevoerd