Belle and Sebastian - How to Solve Our Human Problems [Pt. 1] (2017)

Label: Matador

1. Sweet Dew Lee (6:29)
  2. We Were Beautiful (5:37)
  3. Fickle Season (4:03)
  4. The Girl Doesn’'t Get It (4:48)
  5. Everything Is Now [Instrumental] (5:28)
avatar van E-Clect-Eddy
Drie EP's die verdeelt over 2 maanden worden uitgebracht? Dat kan toch ook op 1 album!

E-Clect-Eddy schreef:

Reken maar dat er dan uiteindelijk toch een album van gemaakt gaat worden.

Voor het eerst dat ik niet erg enthousiast kan worden van een B&S nummer. Opener Sweet Dew Lee is me toch echt te cheesy.

We Were Beautiful kennen we al sinds deze zomer. Niet behorend tot hun beste werk, maar op zich best een prima nummer ook al heeft het in de loop van de afgelopen maanden al wel aan kracht verloren.

Fickle Season is een lieflijke ballade zoals we ze kennen van de band, geheel gezongen door Sarah.

The Girl Doesn’'t Get It lijkt allemaal wat automatische piloot. Leuk hoor, maar weinig memorabel.

Vervolgens krijgen we nog een instrumentale afsluiter in de vorm van Everything Is Now. Nou ja, er wordt nog wel enigszins op gezongen (de titel); het stelt niet alleen niet zo veel voor.

Tja, wat zal ik er van zeggen. Belle and Sebastian zal nooit echt fout kunnen doen bij mij, of ze moeten het heel bont maken. Maar de eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat deze EP gezien kan worden als een leuk extraatje, niet meer of minder. Benieuwd hoe de volgende volumes gaan uitpakken.

avatar van AstroStart
De nieuwe versie van We Were Beautiful is niet exact gelijk. Het nummer klinkt minder opgefokt en wordt heerlijk uitgespreid over 5,5e minuut. Goede keuze.

Herinneringen aan Girls In Peacetime komen terug met The Girls Doesn't Get It. Niet het beste nummer, maar wel aardig.

Everything Is Now (Instrumental) is heerlijke prog-disco. Fijn hoe die orgel binnenkomt rond 3,5e minuut. Op een latere EP staat Everything Is Now Pt. 2. Benieuwd of dat een ander nummer is of hetzelfde nummer alleen dan met meer vocals.

De singleversie van We Were Beautiful vind ik toch leuker, al had die net iets minder in de flow van deze EP gepast. Verder is het geenszins vervelende muziek, maar ik veer ook weer nergens op.

avatar van Edgar18
Fickle Season en We Were Beautiful zijn goed, de andere drie (zeker de eerste en laatste) behoren niet tot hun betere werk.

In februari worden de EP's uitgebracht als vinyl box-set en als cd.

avatar van ArthurDZ
Fijne EP dit! Helemaal niet opzienbarend, maar buiten het openingsnummer vind ik alle liedjes wel nog leuk, met Fickle Season op kop. Echt zo'n bandje dat niks verkeerds kan doen bij mij, ook deze keer niet.

avatar van Cat88
Vandaag beluisterd op Tidal; helemaal niet verkeerd

avatar van WoNa
Ergens in de tweede helft van de jaren 00 was ik wel klaar met Belle and Sebastian. Alles wat de band uitbracht klonk mij bekend in de oren, maar dan minder goed. Daardoor nam ik niet eens de moeite om de laatste paar albums überhaupt te beluisteren. Deze wel, waarom? Goede vraag. Misschien toch om dat EP verhaal.

Het eerste nummer deed mij hard schrikken. Opnieuw dat oppervlakkige discogeluid. Doorzetten helpt soms en dat leidde tot flink wat luistergenot. De variatie die Belle and Sebastian loslaat op Part 1, maakt het een heel divers album, waarin de band laat zien waartoe het in staat is. Dat geeft zelfs een plekje aan het eerste nummer 'Sweet Dew Lee'. De waardering voor dit nummer veranderde duidelijk als deel van een geheel.

'We Were Beautiful' is spannend. Op een manier die mij doet denken dat Belle and Sebastian heeft geluisterd naar 'Blackstar' en de ritmes heeft meegenomen naar de studio. Het mooiste nummer is het door Sarah Martin gezongen 'Fickle Season'. Hier lijkt alles bij elkaar te komen en niets te worden geforceerd. Gewoon een lieflijke ballade, zoals Lou Reed die ook ooit kon maken voor Nico en Mo Tucker.

In 'The Girl Doesn't Get It' laat Stuart Murdoch eindelijk op een prettige manier van zich horen. Zijn droomstem werkt helemaal hier en het wordt nog mooier als Sarah Martin mee komt doen. Ja, ook dit is disco, maar dan op een manier waarin de kracht van B&S samenkomt. Opnieuw Bowie, in de gitaarsolo ditmaal.

Arcade Fire en Belle and Sebastian? Everything (is) now. Nooit gedacht dat er tussen die twee bands een overeenkomst zou zitten. Maar beide bands gooien het op het hier en nu. En terecht. In het geval van B&S in de vorm van een heerlijk voortslepend nummer met een prachtige en relaxte melodie.

Geen idee nog wat Part 2 en 3 gaan brengen. Deel 1 is vooralsnog volkomen geslaagd te noemen en voor het eerst in ongeveer tien jaar dat ik prettig verrast ben door de band.

Het hele verhaal staat hier op WoNoBlog.

avatar van Cor
Cor
Belle and Sebastian weet toch altijd weer aanstekelijke deuntjes te produceren. Disco-deuntjes, maar dat zal wat. Lekker luister EPtje.