Belle and Sebastian - How to Solve Our Human Problems [Pt. 3] (2018)

Label: Matador

1. Poor Boy (4:28)
  2. Everything Is Now, Pt. Two (5:38)
  3. Too Many Tears (4:27)
  4. There Is an Everlasting Song (3:23)
  5. Best Friend (3:41)
  6. Sometimes * (3:45)
En dan is het nu tijd voor het slotstuk van de serie EP's onder de naam How to Solve Our Human Problems.

De voorgaande twee EP's waren leuk, maar vertegenwoordigen niet het beste wat de band heeft afgeleverd. Fans konden drie verschillende EP's kopen en kunnen nu ook voor een box kiezen (je betaalt alleen wel extra voor een stuk karton dus ik hou het wel bij de drie losse exemplaren).

Poor Boy heeft een lichte disco-saus. Leuk nummertje, maar wel lichtgewicht Belle and Sebastian. Past goed in de hele lijn van deze EP-serie.

Op EP 1 stond een voornamelijk instrumentale versie van Everything Is Now, hier keert het terug als een versie met meer zang. Zang van Stuart die zo kenmerkend is voor deze band inclusief koortje van de dames. Herkenbaarheid troef. Het gaat ook weer terug naar oude tijden. Geen gestoei met een moderner geluid, maar puur B&S, zoals het hoort zou ik bijna zeggen. Duidelijk het beste nummer van EP 3.

Too Many Tears is vrij luchtig en heeft een lichte soul-invloed. De samenzang is prima op dit nummer. De dames vormen echt een meerwaarde hier.

Het akoestisch getinte There Is an Everlasting Song is er eentje in de categorie 'fijn nummer, maar enigszins inwisselbaar'. Het gaat vrolijk voort, maar maakt geen enorme indruk.

Best Friend sluit af. Het zou zomaar een nummer van Duffy kunnen zijn. Soul met een jaren '80 sausje. De inbreng van Stuart is hier in de vorm van achtergrondzang. Sarah heeft hier de hoofdrol.

De eindconclusie is simpel: ook deze EP is niet het beste wat de band te bieden heeft, maar nog steeds zeer vermakelijk. Deel 1 is duidelijk het mindere deel. De twee daaropvolgende EP's zijn gewoon prima, alleen moet je geen hemelbestormend nieuw werk van de band verwachten.

Hoe dan ook blijft dit gezelschap altijd wel een speciaal plekje in mijn muzikale hart houden.

avatar van erwinz
recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Belle and Sebastian - How To Solve Our Human Problems (Parts I, II and III) - dekrentenuitdepop.blogspot.nl

Belle and Sebastian bracht in december een EP uit met vijf nieuwe songs, How To Solve Our Human Problems, Part 1.

In januari volgde een tweede deel met vijf nieuwe songs en inmiddels is ook het derde deel van How To Solve Our Human Problems verschenen en ligt er feitelijk een nieuw album met 15 songs en bijna 70 minuten nieuwe muziek van de Schotse band.

How To Solve Our Human Problems is hiermee de opvolger van Girls In Peacetime Want To Dance uit 2015, waarmee Belle and Sebastian sterk terugkeerde na een aantal magere jaren.

Het eerste deel van How To Solve Our Human Problems opent honingzoet met aanstekelijke klanken en een vleugje of zelfs een behoorlijke vleug disco. Het is bijna over the top, maar zoals zo vaak blijft Belle and Sebastian aan de goede kant van de streep. Op de 14 tracks die volgen laat de band uit Glasgow horen dat het echt alle kanten op kan.

Belle and Sebastian grossiert uiteraard in rijk georkestreerde indie-pop zoals alleen de Schotse band die kan maken, maar experimenteert ook met complexe ritmes met invloeden uit de dubstep, met intieme fluisterpop met een hoofdrol voor de prachtige stem van Sarah Martin, met uitbundige 80s pop of juist de interessante 80s pop van bands als Prefab Sprout en Aztec Camera, met perfecte kauwgomballenpop met invloeden van ABBA of met warmbloedige blue-eyed soul zoals Marc Almond die ooit maakte.

Het is knap hoe de band kan variëren tussen songs waarin alle registers open gaan en songs waarin alles zo klein mogelijk wordt gehouden. Belle and Sebastian heeft hierbij nog altijd een voorkeur voor suikerzoete klanken, maar de zoete verleiding van de Schotse band is verantwoorder dan je bij vluchtige beluistering zult vermoeden.

De keuze voor het uitbrengen van drie EP’s in plaats van één album heeft voordelen en nadelen. Het voordeel is dat Belle and Sebastian net wat meer uitstapjes buiten de gebaande paden kan maken, het nadeel is dat er ook wel wat mindere tracks tussen zitten, waardoor How To Solve Our Human Problems zich als geheel net niet kan meten met de beste platen van de band uit Glasgow.

Toch ben ik blij met deze nieuwe worp van de Schotse band. Belle And Sebastian heeft nog altijd het patent op popliedjes die de lentezon uitbundig laten schijnen, tekent keer op keer voor prachtige arrangementen en een instrumentatie die de wolken verdrijft en overtuigt met vocalen die de plaat nog net wat verder omhoog tillen. Ik heb persoonlijk vooral een zwak voor de verleidelijke vocalen van Sarah Martin, al bepalen de uit duizenden herkenbare vocalen van voorman Stuart Murdoch nog altijd voor een belangrijk deel het geluid van Belle and Sebastian.

Ik laat de muziek van Belle and Sebastian over het algemeen lekker voortkabbelen op de achtergrond, maar gisteren heb ik de plaat ook eens met de koptelefoon beluisterd en dat is een aanrader. Dan immers hoor je nog veel beter hoe mooi de songs van Belle and Sebastian in elkaar zijn gesleuteld en hoe vele lagen bijdragen aan het zo betoverende totaalgeluid van de Schotse band.

Belle and Sebastian was de afgelopen twintig jaar een inspiratiebron voor vele bands, maar laat horen dat het zelf nog altijd net wat beter is. Knap. En er zit nog veel meer in volgens mij. Erwin Zijleman

avatar van thetinderstick
Fijn dat er nu ook een album is. Is dat dan een verzamelaar? Of toch een regulier album?
Hoe dan ook, ik zie deze niet op MuMe?

RichardKoning
Waar ik al bang voor was: middelmatig.

Ook hier valt er geen enkel memorabel nummer te bekennen. Sterker nog: het geheel op deze derde (EP?) luistert hier zelfs (wonderbaarlijk genoeg) weg als een moderne typische amerikaanse kerstplaat. Aparte associatie, maar toch.
Ik haak hierbij af.

Girls in Peacetime Want to Dance (2015) is zoveel beter!

thetinderstick schreef:
Hoe dan ook, ik zie deze niet op MuMe?

Het zijn drie EP's die nu ook verkrijgbaar zijn als 1 cd of in een vinylbox.

Aangezien ze als EP's zijn uitgebracht en later gebundeld staan ze als EP's vermeld. Er is niets extra's aan toegevoegd om het nog eens als verzamelaar toe te voegen. Dat zal de reden zijn.

Het grappige is dat de vinyl EP's los van elkaar goedkoper zijn dan wanneer je nu de box koopt. Vooruit: daar zit een poster bij en ze zitten in een kartonnen doos, maar daar betaal je dan wel voor

avatar van erwinz
De losse cd is daarentegen weer goedkoper

erwinz schreef:
De losse cd is daarentegen weer goedkoper

Geen extra poster en kartonnen doos zal de reden zijn.

erwinz schreef:

Net niet? Dit komt wat mij betreft bij lange na niet in de buurt van hun beste platen. Nu vind ik dit misschien nog wel de meest gelijkmatige (en daarmee de beste van de drie) EP, maar in het geheel zijn er vrees ik maar een paar liedjes die ik over een paar jaar nog zal draaien. Het geheel vind ik toch wel erg glad met weinig rafelrandjes.

Mooie recensie overigens, al vind ik hem wel erg positief. Hopelijk kan ik ook nog wat positiever over worden over deze worp.

avatar van thetinderstick
aERodynamIC schreef:

Het zijn drie EP's die nu ook verkrijgbaar zijn als 1 cd of in een vinylbox.

Staat nu toegevoegd bij de verzamelaars (Push Barman is ook een serie EP's met verder niets extra's).

avatar van WoNa
Ook deel 3 is wat mij betreft weer een prima worp. Wat mij opvalt, is dat hier een volwassen band aan de slag is, die zichzelf heeft ontwikkeld en diverse stijlen goed beheerst en er prettige in het gehoorliggende songs in kan schrijven, spelen en arrangeren. De wisselwerking van leadzang werkt enorm goed. Deel 2 van 'Everything Is Now' is een prachtige song, het eind 'Best Friend' wordt gezongen door een vrouw die te oud is voor deze muziek en tekst, maar het is wel heel mooi.

Belle & Sebastian heeft er voor gekozen om niet in het verleden te blijven hangen, maar nieuwe dingen te doen. Daar zit een uitstapje disco tussen, jaren 60 soul en de betere pop. Wat de band wel behoudt, is de evenwichtskunst tussen de lichtheid van leven en de melancholie van het leven. Dit komt uit in alle facetten van de stemmen en muziek van Belle & Sebastian. Er zijn weinig bands die dit zo goed kunnen. Bijna tot in de perfectie beheersen.

Drie EPs en wat mij betreft drie keer raak. Dat valt te lezen in de deze recensie die alle drie onder elkaar zet op WoNoBloG. Ik was de band sinds eind jaren 00 uit het oog verloren. Niet meer.

avatar van Cor
Cor
Pop met wat extra's. Zie mijn comments bij part 1 en 2.

avatar van grovonion
WoNa schreef:
Een band die albums als "The Boy with the Arab Strap", "If You're Feeling Sinister", "Tigermilk" en zelfs "The Life Pursuit" heeft geschreven is in mijn ogen veel meer dan dat. Dit is een band die gedurende decennia hoogstaande muziek maakt die maar zelden teleurstelt. Dit is een top-band, spijtig genoeg niet bij een breder publiek bekend.

avatar van hrmnbstr
Voor de mensen die, net als ik, al lang rondliepen met de vraag: waarom klinkt Sarah Martin zo anders op de track 'Best friend'?
Nou, dat komt omdat de leadzang verzorgd is door gastzangeres Carla (J.) Easton!
Op YouTube zijn wat live-uitvoeringen te zien (onder andere van The Boaty Weekender) en hier staat er ook nog wat over.
Zo, is dat mysterie ook weer opgelost