Blue Guitars - While Away the Time: 1990-1994 (2017)

Label: Concerto

15. What in the World *
  16. Een Geest *
  17. De Jongens *
avatar van ArjenT
Erg leuke en verrassend goede release van Concerto Records! Kwalitatief hoogstaande gitaarpop van Nederlandse bodem, begin jaren '90. Prachtige liedjes!

Shellfish blijf ik één van de beste platen van eigen bodem vinden. Helaas niet verkrijgbaar op vinyl, maar gelukkig kan ik mijn cd ook nog koesteren.

Wel op vinyl is deze verzamelaar waar ze een cd aan toegevoegd hebben met 3 bonustracks: een Bowie-cover en twee Nederlandstalige nummers onder de naam Blauwe Gitaren.

Ook nu weer weten ze me te verwonderen hoe goed dit allemaal nog steeds klinkt. Die heerlijk kristalheldere gitaarpartijen en de ietwat zeurderige zang. Zo lekker allemaal.

Sommige nummers kan ik wel dromen, de nummers van het debuut kende ik nog niet (het enige album die ik nooit gehoord heb van de drie).

Blue Guitars was ooit een goed bewaard geheim uit Deventer en ik denk dat ze dat nog steeds wel zijn, maar mogen ze daar met deze verzamelaar dan eindelijk eens verandering in gaan brengen?

avatar van Rogyros
aERodynamIC schreef:

Kennelijk inderdaad een goed bewaard geheim. Ik woon vrijwel mijn hele leven in het prachtige Deventer, en ik ken het niet. Dat is niet goed van mij.

Ik ga er eens achteraan. Ik moet het in ieder geval kennen:

Zou wel wat voor je kunnen zijn denk ik Rogyros.

avatar van Rogyros
Op basis van jouw post had ik dat idee ook, aERodynamIC!
Ik laat van me horen als ik het heb beluisterd.

avatar van erwinz
recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Blue Guitars - While Away The Time, 1990-1994 - dekrentenuitdepop.blogspot.nl

Blue Guitars is een band uit Deventer die tussen 1988 (het jaar waarin het Nederlands voetbalelftal haar eerste en nog altijd enige prijs pakte) en 1994 (het jaar waarin Kurt Cobain een einde maakte aan zijn bewogen leven) actief was en drie platen uitbracht.

Getuige de foto’s van de inmiddels vergeelde recensies op de facebook pagina van de band werden de platen zeer gewaardeerd door de critici, maar heel veel verder dan de cultstatus kwam de band helaas niet (hetzelfde geldt overigens voor even getalenteerde tijdgenoten als The Serenes en The Prodigal Sons). Het is zonde, want met name Shellfish uit 1992 behoort wat mij betreft tot de kroonjuwelen van de Nederlandse gitaarpop.

Het was een paar jaar later vast veel makkelijker geweest voor de band uit Deventer, want de gitaarpop van Blue Guitars had niet misstaan tussen de op het Excelsior label uitgebrachte en breed omarmde gitaarplaten van bands als Daryll-Ann en Johan (en het veel onbekendere Simmer) en die van een band als Hallo Venray. Zij verkregen de status die voor de pioniers van Blue Guitars uiteindelijk niet was weggelegd.

De muziek van Blue Guitars werd destijds vergeleken met die van roemruchte bands als Big Star en The Chills, maar ik hoor er nu ook heel veel van R.E.M. in. Het grappige is dat R.E.M. na Green uit 1988 in artistiek opzicht de weg een beetje kwijt raakte (het commerciële succes was er overigens niet minder om), maar de songs van Blue Guitars klinken als de songs die R.E.M. na Green helaas nooit meer zou maken.

Net als alle genoemde inspiratiebronnen maakte Blue Guitars gitaarmuziek met flink wat invloeden. Hier en daar duiken flarden psychedelica en Amerikaanse rootsmuziek op, maar Blue Guitars was ook een kind van de jaren 80 en 90 en citeert daarom ook uit de archieven van de American Underground en de Britse gitaarmuziek van dat moment (hier en daar hoor ik wat van The Smiths).

Het is allemaal fraai te horen op de onlangs verschenen en prachtig verpakte verzamelaar While Away The Time, 1990-1994, die het oeuvre van Blue Guitars bijzonder fraai samenvat.

Ik heb sinds de jaren 90 niet heel vaak meer geluisterd naar de muziek van Blue Guitars, maar direct toen de eerste klanken van het fraaie blauwe vinyl uit de speakers kwamen, was het een feest van herkenning. Wat direct opvalt is dat de gitaarsongs van Blue Guitars na al die jaren maar weinig van hun glans hebben verloren.

Natuurlijk hoor je hier en daar dat de muziek van de band uit Deventer zo’n 25 jaar oud is, maar vergeleken met de muziek van de meeste van de tijdgenoten van de band klinken de songs van Blue Guitars nog verrassend fris.

Het gitaarwerk op de plaat is heerlijk en veelzijdig, de zang prima en de songs van de band graven net wat dieper dan die van de meeste concurrenten in het genre. Het had destijds voor veel meer waardering voor de muziek van Blue Guitars moeten zorgen, maar voor waardering is het gelukkig nooit te laat.

Blue Guitars is op dit moment misschien niet meer dan een voetnoot in de geschiedenis van de Nederlandse popmuziek, maar verdient haar eigen hoofdstuk, bij voorkeur zoals het is opgeschreven op deze mooie en bijzonder waardevolle verzamelaar. Erwin Zijleman

avatar van rzasa
Tijdens RSD gescoord voor 15 euro! Erg blij mee. De Nederlandstalige nummers hebben mij positief verrast! Inmiddels heb ik ook het debuut, Sellfish en Waterwings weer in mijn bezit. Ooit verkocht omdat ik andere muziek leuker vond (en waarschijnlijk geld nodig had...). Ik was toch wel benieuwd hoe het na al die jaren klonk. Prachtig dus. Ik kan tegenwoordig erg genieten van dit soort kwaliteitsmuziek.