Chris Stapleton - From a Room, Vol 2 (2017)

Country
Label: Mercury Nashville

1. Millionaire (3:30)
  2. Hard Livin' (2:59)
  3. Scarecrow in the Garden (3:20)
  4. Nobody's Lonely Tonight (3:26)
  5. Tryin' to Untangle My Mind (3:14)
  6. A Simple Song (3:36)
  7. Midnight Train to Memphis (3:42)
  8. Drunkard's Prayer (4:07)
  9. Friendship (4:25)
avatar van wvv89
Deeltje 2, kom maar op. From A Room, Vol 1 viel toch wat tegen.

avatar van Wallie1985
Het eerste nummer van de plaat is uit:
Chris Stapleton - Millionaire (Audio) - YouTube

En inderdaad Vol.1 viel wat tegen ben benieuwd naar de rest!

avatar van E-Clect-Eddy
Vanaf vandaag tijdelijk te beluisteren, voor de officiële release volgende week vrijdag, via een stream van NPR first listen

Hendrik68
Dit is weer de Stapleton van Traveller, de ene song is nog pakkender als de ander. Had je bij Vol. 1 bij de meeste nummers het gevoel van net niet, dit is het in mijn ogen allemaal weer helemaal wel.

avatar van Zwaagje
Ik ben benieuwd en ga er het weekend voor zitten.....

avatar van Zwaagje
Hendrik68 schreef:

En hier sluit ik me volledig bij aan. Alleen nog maar 5 andere stemmen?

Vooruit 4 stemmen. Inderdaad het is nog geen traveller maar al weer fraaier dan vol1. Net als bij volume 1 blijf ik over de totale speelduur vallen (32:19), veel te kort. Volgens mij had het beter From a Room kunnen heten met het beste van beide albums....

avatar van erwinz
Recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Chris Stapleton - From A Room, Vol. 2 - dekrentenuitdepop.blogspot.nl

De Amerikaanse singer-songwriter Chris Stapleton schaarde zich met zijn debuut Traveller uit 2015 in één klap onder de smaakmakers binnen de hedendaagse countrymuziek.

Dat ging voor Chris Stapleton zeker niet vanzelf, want de Amerikaanse muzikant probeerde op dat moment al een jaar of 15 een bestaan op te bouwen in Nashville, Tennessee.

Eerder dit jaar keerde de oorspronkelijk uit Staffordsville, Kentucky, afkomstige singer-songwriter terug met From A Room, Vol. 1 en kwam Chris Stapleton bovendien met de belofte om in 2017 ook nog het tweede deel van de plaat uit te brengen.

Ik vond het eerste deel van From A Room een prima plaat, maar naarmate ik het album vaker beluisterde mistte ik toch de magie van Traveller. Die magie lijkt gelukkig terug op het tweede deel van From A Room.

De plaat werd gemaakt met dezelfde muzikanten, wederom nam topproducer Dave Cobb plaats achter de knoppen en ook op deel 2 van From A Room laat Chris Stapleton horen dat hij de klassiekers binnen de countrymuziek kent. Grotendeels hetzelfde recept dus, maar toch doet From a Room, Vol. 2 veel meer met me dan het eerste deel.

Direct in de openingstrack maakt Chris Stapleton samen met zijn vrouw Morgane Hayes-Stapleton indruk met een duet dat onder de huid kruipt en ook in de countrystamper die volgt klinkt de muzikant uit Nashville net wat gedrevener dan op zijn vorige album. In track 3 duiken voor de tweede keer de fraaie vocalen van vrouwlief Morgane op en daar kan ik niet genoeg van horen.

De grotere rol van Morgane Hayes-Stapleton is één van de redenen dat ik het tweede deel van From A Room hoger waardeer dan zijn voorganger, maar ook de instrumentatie is door het directe en net wat eenvoudigere geluid aansprekender en trefzekerder.

Ik weet nog dat ik eind 2015 compleet van mijn sokken werd geblazen door Traveller en dat gevoel is terug bij beluistering van From A Room, Vol. 2. Chris Stapleton laat op zijn nieuwe plaat horen dat hij binnen de countrymuziek een breed palet bestrijkt en dat hij al deze invloeden en invloeden uit omliggende genres als folk, blues, soul en Southern rock verwerkt in songs die net wat meer met je doen dan die van collega muzikanten.

Het helpt waarschijnlijk dat Chris Stapleton binnen de groep van nieuwe en jonge countrymuzikanten een relatief ouwe rot is (hij wordt volgend jaar 40), wat de songs van de Amerikaan voorziet van meer diepgang en doorleving dan bij de jongere garde gebruikelijk is.

De stem van zijn vrouw is inmiddels al meerdere keren geroemd, maar ook Chris Stapleton maakt op zijn nieuwe plaat indruk met rauwe en emotievolle vocalen, die de songs op de plaat stuk voor stuk naar grote hoogten tillen.

From A Room, Vol. 2 is zeker geen totaal andere plaat dan zijn voorganger, maar de instrumentatie, de zang en de songs op de nieuwe plaat doen meer met me dan deel 1 eerder dit jaar. Het tweede deel van From A Room schuurt daarom een stuk dichter tegen het briljante Traveller aan en onderstreept nogmaals dat Chris Stapleton binnen de hedendaagse countrymuziek één van de grootste talenten is. Prachtplaat. Erwin Zijleman

Hendrik68
Zwaagje schreef:
En hier sluit ik me volledig bij aan. Alleen nog maar 5 andere stemmen?
Sorry, zojuist even gestemd. Ben alweer de 10e. Moet wel zeggen dat mijn 4 sterren nog niet definitief is, maar lager wordt het zeker niet.

avatar van Lambchop
Indd deze is veel beter dan nr 1. Echt miss nog net iets beter dan traveller zelfs.

avatar van bas2204
Beter dan deel 1, maar nog wel minder dan Traveller. Goede kanshebber voor mijn top 10 van dit jaar wel

avatar van Wallie1985
Veel beter dan Vol. 1, maar inderdaad nog geen Traveller maar misschien is die plaat ook wel moeilijk te overtreffen.

avatar van Cor
Cor
Amen, beter dan volume 1. Weer de power en de passie van 'Traveller' hoorbaar. Hele fijne plaat.

avatar van hendri
Waanzinnig album. Elk nummer is raak. Wellicht ***** waard, maar ruim 30 minuten is wat karig......zeker ten op zichte van de prijs van het album.

avatar van Mr. Borntoolate
Wat een heerlijke luisterplaat. Onderuit op de bank, voetjes op tafel en een biertje (of een goed glas Tennessee whiskey natuulijk) en genieten. De nummers waarop vrouwlief mee zingt zijn heerlijk, en af en toe een wat stevigere track ertussendoor maakt het voor mij bijna perfect. Jammer dat hij te kort is. 4,5*

avatar van frolunda
Met zijn solo debuut album Traveller stootte Chris Stapleton in één keer door naar de Amerikaanse Country top.Daarvoor was hij onder meer actief in de Bluegrass band the Steeldrivers en als songschrijver voor andere artiesten.
Met de dubbelrelease From a Room, Vol 1 en 2 consolideerde hij zijn positie moeiteloos en gezien de kwaliteit van die albums is dat niet meer dan terecht.
From a room volume 2 is zelfs nog wat sterker dan zijn voorganger al zijn de verschillen ook weer niet zo groot.Jammer genoeg is het album wat kort maar in de dikke dertig minuten maakt Chris Stapleton weer erg veel indruk met zijn fantastische stem.
Vooral Scarecrow in the Garden is een briljante song met een erg mooie tekst.Ook de twee stevige country rockers,Midnight Train to Memphis en Hard Livin' mogen er zijn .De rest is van de,inmiddels bekende Stapleton kwaliteit wat tevens betekent dat er qua sound vrijwel niks veranderd is in vergelijking met zijn andere platen.En eigenlijk zie ik dat in zijn geval als een positief punt want From a Room volume 2 is een uitstekend album geworden.

avatar van milesdavisjr
Over de stem van Stapleton kunnen wij kort zijn, die is groots, soulvol en past perfect in het genre waarin hij zich begeeft. De productie is uitstekend en met de songs is ook niet veel mis. Wat schort er dan wel aan...Het is allemaal net te netjes uitgewerkt, de uithalen van Stapleton, het kleuren binnen de lijntjes en de songs voldoen prima aan de kaders van het Country genre. In het felle en met een lekkere groove doorspekte Midnight Train to Memphis gaat Stapleton los en dat levert direct de beste song op. Ik hoopte op een wat avontuurlijker route van de beste man, een weg die zou leiden richting het zuiden van de Verenigde Staten, de kant op van het broeierige, met blues doorspekte sompige moeraslandschap waarin een stevige cocktail van Rhythm en blues, jazz, soul en gospel tot heerlijke platen kan leiden. Kortom, met zo'n stem wil ik het avontuur horen, kan hij de grenzen op zoeken van het muzikale spectrum, het blijft nu allemaal op veilig gespeeld en dat gevoel blijft hangen. Kortom, nu de Stapleton gekte een beetje is afgenomen, het stof is neergedaald blijft er een redelijke schijf over, maar de haast mythische status die deze man is aangemeten lijkt mij wat overdreven.