Bob Seger - I Knew You When (2017)

Label: Capitol

1. Gracile (2:48)
  2. Busload of Faith (4:31)
  3. The Highway (3:37)
  4. I Knew You When (3:52)
  5. I’ll Remember You (3:48)
  6. The Sea Inside (4:14)
  7. Marie (3:25)
  8. Runaway Train (4:09)
  9. Something More (3:46)
  10. Democracy (6:31)
  11. Forward Into the Past * (4:12)
  12. Blue Ridge * (3:49)
  13. Glenn Song * (2:49)
avatar van blaauwtje
Een nieuwe Bob Seger, hoewel ruim in de 70 , nog steeds vol passie, nergens vernieuwend, maar dat verwachten we ook niet meer van deze oude rocker.

Gloedvolle rockers (Gracile,Marie,runaway train) worden opgevolgd door kritische songs( busload of faith van en opgedragen aan Lou Reed en Democracy van en opgedragen aan Leonard Cohen) en stijlvolle en gospelachtige ballades.

Titelsong I knew you when, opgedragen aan Glenn Frey, bevat een bijdrage van en eerbetoon aan de in 2010 overleden Little Feat drummer Richie Hayward , evenals de twee extra songs Forward into the past en Blue ridge.

Niet verrassend , wel heerlijk weg luisterend deze nieuwe Seger, met als extraatje een derde bonus nummer Glenn’s song.

avatar van Marco van Lochem
De inmiddels 72 jarige Robert Clark Seger werd bekend onder zin artiestennaam Bob Seger en heeft recent zijn 18e studio album uitgebracht. De in Detroit Michigan USA geboren Seger maakte al een tijdje muziek voordat hij zijn eerste nationale succes scoorde. Dat was met de Bob Seger System en het album was getiteld “RAMBLIN’ GAMBLIN’ MAN”. Bijzonder aan dit album was de eerste studio opnames van de vorige jaar overleden Eagles zanger/gitarist Glenn Frey. Hij is te horen in het achtergrondkoortje en op gitaar in het titelnummer. In 1971 bracht hij zijn eerste Bob Seger album uit, “BRAND NEW MORNING” en hierna volgden er nog 4 alvorens hij The Silver Bullet Band formeerde. Daarmee kwam tevens het grote, vooral Amerikaanse, succes. Als Bob Seger & The Silver Bullet Band brachten ze in ongeveer 20 jaar tijd 7 albums uit, waarvan vooral “NIGHT MOVES” uit 1976, “STRANGER IN TOWN” in 1978 en “AGAINST THE WIND” in 1980 zeer succesvol waren. In dezelfde periode scoorde hij 7 top 10 hits in de Billboard Hot 100. De muziek van Bob Seger is typisch Amerikaanse rock die het goed doet op de FM radio. Melodieus, soms maatschappij kritisch en die uit duizenden herkenbare stem. Licht hees, maar met een warme gloed weet hij uptempo rockers en ballads de juiste emotionele lading mee te geven. Dat is ook van toepassing op zijn nieuwste, 18e album dus, getiteld “I KNEW YOU WHEN”. Er staan 10 songs op het reguliere exemplaar, maar de echte fans dienen de deluxe editie te kopen, waarop 3 tracks meer staan, waaronder zijn ode aan zijn vroegere plaatsgenoot, Glenn Frey, in “GLENN SONG”. Deze rocker weet nog altijd pakkende liedjes te schrijven en weet je nog steeds te raken met zijn stem…prachtig plaatje!!

avatar van Zwaagje
Wat een fijne plaat zeg.....Bob Seger is voor mij zo'n vergeten held uit het verleden; helemaal uit het oog/oor verloren. Ik wist niet eens dat hij zoveel muziek was blijven uitbrengen.
Dit klinkt uiterst gedreven; zeker als je bedenkt dat hij al ruim 70 is. Ik begin met 3.5*