Time Bandits - The Golden Years of Dutch Pop Music (2017)

Alternatieve titel: A&B Sides 1981-1988

4. Cues Part II
  5. Lookin' Out
  6. In Town
  7. I'm Specialized in You
  8. Ginny (Puts Her Hands on Her Shoulders)
  9. Listen to the Man with the Golden Voice
  15. Reach Out
  16. Ushi Girl
  17. Star
  18. Star [Instrumental Version]
  19. Endless Road (And I Want You to Know My Love)
  20. Fiction
  33. Wildfire [USA Remix]
  34. Alides Hidding - Hollywood Seven
  35. Alides Hidding - All Alone
avatar van dynamo d
Leuk, een verzamelaar in deze serie van de Time Bandits. Ik kijk er naar uit want ze (vooral natuurlijk Alides Hidding) hebben mooie nummers gemaakt met Live It Up, I'm Specialized in You, I'm Only Shooting Love en Endless Road. Hun laatste reguliere album Out of the Blue uit 2012 is overigens ook prima.

avatar van gaucho
Deze lijkt mij ook interessant genoeg voor aanschaf. Naast hun bekendste vinylsingles bezit ik het Greatest hits-album uit 1990 en een zelfgebrand CD'tje met de meeste van hun 12 inch singles. Van die laatste had ik graag een officiele release willen zien, want daar zitten interessante en moeilijk te vinden versies bij. Maar die gaan we hier niet vinden, al staat wel de zeldzame USA-remix van Wildfire erop (maar vermoedelijk in de korte versie) en enkele instrumentale versies.

Toch is dit een heel mooie aanvulling op een stukje Nederpopgeschiedenis, met alle singles t/m 1988 en de soms niet op LP verschenen B-kantjes. Ook leuk dat ze oog hebben gehad voor de solo-single van Alides Hidding, die een hit werd voordat de Time Bandits aan hun zegetocht begonnen.

De discofunk van de Time Bandits klonk van meet af aan gelikt-professioneel en - om naar eens naar een cliche te grijpen - on-Nederlands goed. Ze waren dan ook in het buitenland succesvol, in Frankrijk met name, en Live it up haalden in een langere 12 inch US remix zelfs de eerste plaats in de Billboard dance charts. Maar die versie staat hier helaas - alweer - niet op. Misschien dat Sony Music ooit nog iets ziet in een speciale uitgave met 12 inch singles van de Time Bandits.

avatar van spoiler
Ze zijn met deze serie in de jaren tachtig beland. Deze CD zal ik ook zeker aanschaffen.
Na 1986 wilde Alides een plaat opnemen met Dan Hartman.
Had hij dat maar niet gedaan, want vanaf We'll be Dancing zijn de singles niet best meer.
Daarna was het ook snel gedaan met Time Bandits.

avatar van Jonestown
Veel lekkere tracks ... Sony zou hun eerste twee albums eens moeten remasteren op CD moeten uitbrengen ..

Mij uiteindelijk toch net even te gladjes.
Wel een band met internationale allure.
Na het uiteenvallen van de groep, toog frontman en voornaamste componist, Alides Hiding naar Amerika om zijn geluk daar te beproeven.
Ik weet eigenlijk niet of dat ook gelukt is trouwens.
Leuk de toevoeging van Hollywood Seven, die heb ik op een singeltje gehad.
Was een paar jaar voordat de Time Bandits opgericht werd.

avatar van nlkink
Not my cup of tea, The Time Bandits. Ik zat in Assen op de MEAO toen de groep dikke hits scoorde met I'm Specialized In You en Listen To The Man With The Golden Voice; Alides met zijn falsetto stem. Heb hem een keer of twee, misschien drie, ontmoet. Zijn tante was mijn buurvrouw en ze was terecht heel trots op haar neef.
I'm Only Shooting Love was volgens dezelfde formule, daarna werd het toch wat steviger en rond 1986 verloor ik ze uit het oog. Persoonlijk vind ik net als bikkel2 de solo single Hollywood Seven van Alides minstens zo mooi als de groeps-output.

Hendrik68
Ha, ha ik zat tijdens het uitkomen van mijn all time favourite Time Bandits hit Endless Road ook op de MEAO. Later nog een paar keer live gezien. In het begin was het nog prima, maar de laatste keer, een Retropop editie, was toch wat teleurstellend. Bij Live it up hoeft hij niet zo hoog, maar Endless Road klinkt alleen maar met dat falsetto stemmetje en ja die heeft hij niet meer. Maar toch een uitstekende band in de geschiedenis van de Nederlandse popmuziek en mega populair Down Under.

avatar van LucM
Wat gladde 80's-pop maar wel met internationale allure. Funky pop waarbij de zoete kopstem van Alides Hidding de voornaamste kenmerk (en kwaliteit) is, als ik dan toch een vergelijking moet maken lijkt Culture Club het meest aangewezen.
CD1 is behoorlijk sterk met hits als Live It Up, I'm Specialized in You en Listen to the Man with the Golden Voice terwijl de B-kanten er nauwelijks voor onder doen.
CD2 is minder door de doorgaans zwakkere songs en de mechanische sound met die syndrums (typisch voor die tijd) al mogen de solonummers van Alides Hidding er zeker zijn.