Watain - Trident Wolf Eclipse (2018)

Zweden
Label: Century Media

1. Nuclear Alchemy (3:08)
  2. Sacred Damnation (4:41)
  3. Teufelsreich (4:26)
  4. Furor Diabolicus (4:43)
  5. A Throne Below (4:09)
  6. Ultra (Pandemoniac) (4:01)
  7. Towards the Sanctuary (4:54)
  8. The Fire of Power (4:38)
  9. Antikrists Mirakel * (7:11)
avatar van AOVV
Dit is een release waar ik naar uitkijk, zo vroeg op het jaar (ik heb het dan uiteraard reeds over volgend jaar). Hun laatste plaat is wat aan me voorbijgegaan, maar Lawless Darkness is sterk, en eerder werk ook!

avatar van Kos
Kos
LOL @ die video. Ik hoor Beavis & Butthead er bijna bij.

Rudi1984
Fijne, agressieve plaat hoor. Verfrissend ook dat ze het nu eens op 34 minuten houden (nummer 9 is een bonus track, maar mijn correctie wordt niet geaccepteerd) en ditmaal niet experimenteren met cleane zang of epische nummers. Het geeft TWE een extra vuige undergroundsmoel. Dat belooft wat voor de show in 013.

avatar van AOVV
Nuclear Alchemy is alvast een single die te pruimen valt; de heren van Watain hakken er stevig in, een korte en snedige song is het resultaat. De vocalen klinken lekker heftig.

avatar van Eddie
Deze band al talloze keren live gezien, maar dit is mijn eerste serieuze album kennismaking met deze band. Nooit geweten dat deze heren zulke lekkere muziek maken. Het klinkt een beetje Marduk en Dissection achtig. Heerlijke Black metal van type niet lullen maar poetsen. Lekker hoor!

Icon E
Wie met de vorige plaat afhaakte, kan weer voorzichtig komen snuffelen. Watain durfde het niet aan om de afslag van het experimentelere The Wild Hunt verder in te gaan. Het geluid van Sworn To The Dark en Lawless Darkness wordt weer gretig opgezocht maar dan zonder de uitgesponnen tracks. Het nieuwe album is kort en to the point maar niet zonder de gebruikelijke onderhuidse melodieën en mystieke dreiging. Verreweg het leukste ding op deze plaat vind ik de al eerder vrijgegeven track Nuclear Alchemy. Het heeft een thrashy inborst waardoor het vooral qua attitude herinnert aan de oude Sodom en Kreator. Voor de rest klinken inderdaad flarden Marduk en Dissection door. En dat is vertrouwd. Watain is eigenlijk precies datgene wat Dissection na het loslaten van Jon Nödtveidt allemaal nog had kunnen zijn. Maar met die constatering doe ik de mannen eigenlijk veel te kort. Laten we zeggen dat ze in het juiste gat gesprongen zijn.

avatar van Interlude
Twee keer beluisterd nu, nog te vroeg voor een oordeel. Maar wat ik me zo afvraag: Antikrists Mirakel is geen officieel nummer? Staat bij mij als 9e track op Spotify.

edit: of ik heb 'm gemist of hij is net toegevoegd als bonustrack.

Icon E
Is een bonustrack

avatar van AOVV
Watain is een driekoppige Zweedse band die mijn aandacht in 2010 wist te trekken met hun bejubelde black metalplaat Lawless Darkness. Een goeie plaat, maar naar mijn mening niet het meesterwerk dat sommigen ervan maken. Drie jaar later kwamen ze met The Wild Hunt, een plaat die me wat minder beviel. Dit jaar komen ze, na vijf jaar, met een nieuwe plaat die alweer anders klinkt.

Trident Wolf Eclipse duurt amper 35 minuten (de bonustrack niet medegerekend), en onderscheidt zich binnen het oeuvre van Watain door het recht-voor-de-raapgeluid. Geen enkele song haalt de vijf minuten; de vuige, hondsbrutale opener duurt amper een goeie 3 minuten. Het is dan ook een mokerslag in je gezicht, en zet zo meteen op geslaagde wijze de toon.

De asgrauwe hoes straalt een sfeer van onbehagen uit. Deze sfeer wordt aardig benaderd in nummers als Teufelsreich, een song die een ronduit beangstigend effect heeft op mij, en aldus prima z'n werk doet. Het is echter wel zo dat je op den duur als luisteraar, ook al is het een relatief kortdurende plaat, murw wordt geslagen door de brute mix van death, black en thrash metal.

In een interview met Blabbermouth heeft de frontman het overigens even over de albumtitel. De drie woorden in de titel, zo zegt hij, zijn symbolen die doorheen het oeuvre van de band een prominente plaats hebben ingenomen; naar mijn gevoel wil hij daarmee bedoelen dat ze op deze plaat naar de essentie van hun muziek trachten te grijpen. En dat kan wel 'ns kloppen, want hoewel dit duidelijk een andere plaat is dan de vorige, hoor je de ziel en het geluid van Watain er wel degelijk in terug. Alleen puntiger, minder uitgesponnen.

De bonustrack tot slot kan je overigens prima los van dit album beluisteren, want die track duurt wel ruim 7 minuten, en doet qua sfeer wat meer denken aan eerdere albums van de band. Het is wat lomper en zwaarder dan de acht reguliere tracks. Een voorbode of eerder reflectie?

3 sterren

Rudi1984
Mooi omschreven (ook al waardeer ik 'm hoger), AOVV. Het is inderdaad een ander geluid voor de band, en niet zoals elders op deze pagina beschreven een terugkeer naar eerdere albums.

Ben je gisteren bij de show geweest? Viel me op hoe mooi al die verschillende sounds samenvloeien. Een geheel, maar wel met steeds weer andere accenten. Dat openingsnummer is ook live een adrenalinestoot.

Rudi1984
Erik spreekt de albumtitel trouwens schreeuwerig-Duits uit, heeft een leuk effect: Traidènt! Woelf! Ieklips!

Rudi1984 schreef:
Ben je gisteren bij de show geweest?

Neen, maar ik zie dat ze ook op Graspop geprogrammeerd staan, dus hopelijk kan ik hen daar aan het werk zien.

avatar van Demonizer
Beest van een album en zit sterk in mekaar. Telkens hoor je toch weer iets dat je de keer ervoor niet hoorde.

avatar van bennerd
Dit stelt goed teleur. Alles aan deze plaat klopt zo goed dat het niet blijft hangen.

avatar van Edwynn
Trident Wolf Ecliose bevat moderne zwartgeblakerde metal met een zeer fijne oldschool thrash inborst. Het is zondermeer dapper hoe Watain sinds Lawless Darkness elke keer weer uit andere vaatjes tapt zonder al te moeilijk willen doen. De band kan daardoor altijd op net zoveel haat als lof rekenen. Maar de Zweden verdienen best respect voor wat ze allemaal over de metalwereld hebben uitgekotst.
Ik hield de boot ook lang af omdat ik vanuit overlevering dacht dat het een soort derderangs At The Gates was. Allemaal gelogenstraft toen ik er niet meer onderuit kwam om te gaan luisteren.

Terug naar Trident Wolf Eclipse. Een ouderwets korte explosie van black en thrash en Gothenburg death. Nuclear Alchemy is een moderne ode aan de oude Sodom en Kreator. Fris en obstinaat.

Furor Diabolicus is weer traditioneel bezwerend met zijn zweverige melodilijnen die door het venijn heen breken. Totdat er toch weer zo'n brakke thrashsolo de kop opsteekt om verwarring mee te zaaien.

Trident Wolf Eclipse is zeer compact en dat komt de impact ten goede. Het is een adrenalinestoot met veel muzikaal gevoel. Woest maar ook vernuftig.