Watain - Trident Wolf Eclipse (2018)

Zweden
Label: Century Media

1. Nuclear Alchemy (3:08)
  2. Sacred Damnation (4:41)
  3. Teufelsreich (4:26)
  4. Furor Diabolicus (4:43)
  5. A Throne Below (4:09)
  6. Ultra (Pandemoniac) (4:01)
  7. Towards the Sanctuary (4:54)
  8. The Fire of Power (4:38)
  9. Antikrists Mirakel * (7:11)
avatar van AOVV
Watain is een driekoppige Zweedse band die mijn aandacht in 2010 wist te trekken met hun bejubelde black metalplaat Lawless Darkness. Een goeie plaat, maar naar mijn mening niet het meesterwerk dat sommigen ervan maken. Drie jaar later kwamen ze met The Wild Hunt, een plaat die me wat minder beviel. Dit jaar komen ze, na vijf jaar, met een nieuwe plaat die alweer anders klinkt.

Trident Wolf Eclipse duurt amper 35 minuten (de bonustrack niet medegerekend), en onderscheidt zich binnen het oeuvre van Watain door het recht-voor-de-raapgeluid. Geen enkele song haalt de vijf minuten; de vuige, hondsbrutale opener duurt amper een goeie 3 minuten. Het is dan ook een mokerslag in je gezicht, en zet zo meteen op geslaagde wijze de toon.

De asgrauwe hoes straalt een sfeer van onbehagen uit. Deze sfeer wordt aardig benaderd in nummers als Teufelsreich, een song die een ronduit beangstigend effect heeft op mij, en aldus prima z'n werk doet. Het is echter wel zo dat je op den duur als luisteraar, ook al is het een relatief kortdurende plaat, murw wordt geslagen door de brute mix van death, black en thrash metal.

In een interview met Blabbermouth heeft de frontman het overigens even over de albumtitel. De drie woorden in de titel, zo zegt hij, zijn symbolen die doorheen het oeuvre van de band een prominente plaats hebben ingenomen; naar mijn gevoel wil hij daarmee bedoelen dat ze op deze plaat naar de essentie van hun muziek trachten te grijpen. En dat kan wel 'ns kloppen, want hoewel dit duidelijk een andere plaat is dan de vorige, hoor je de ziel en het geluid van Watain er wel degelijk in terug. Alleen puntiger, minder uitgesponnen.

De bonustrack tot slot kan je overigens prima los van dit album beluisteren, want die track duurt wel ruim 7 minuten, en doet qua sfeer wat meer denken aan eerdere albums van de band. Het is wat lomper en zwaarder dan de acht reguliere tracks. Een voorbode of eerder reflectie?

3 sterren