Robert Finley - Goin’ Platinum! (2017)

Soul / Blues
Label: Easy Eye

1. Get It While You Can (2:35)
  2. Medicine Woman (2:37)
  3. If You Forget My Love (3:41)
  4. Three Jumpers (3:41)
  5. Honey, Let Me Stay the Night (3:13)
  6. You Don't Have to Do Right (3:18)
  7. Complications (2:55)
  8. Real Love Is Like Hard Time (3:34)
  9. Empty Arms (2:46)
  10. Holy Wine (3:29)
avatar van Reijersen
Aan ambities geen gebrek als we de titel moeten geloven. Wel een verrassend goed album van deze soul/blues-meneer. Een album waar je meteen vanaf het eerste nummer goed in zit. De sfeer is over de gehele linie hetzelfde te noemen en het wordt er per song niet minder fijn op. Tegen het einde van 2017 toch nog een grote verrassing dus.

avatar van WoNa
Tsja, heel veel trompetgeschal, maar ik ben niet overtuigd. Deze plaat klinkt zeker authentiek en Robert Finley heeft de juiste stem hier voor, maar ik vraag me af of men dit goed vindt juist omdat de originele versies er niet meer zijn of geen (goede) platen meer maken? Met Dan Auerbach en een hoop oude sessiemuzikanten heeft Finlay een plaat gemaakt die lekkerder klinkt dan Auerbach's recente soloplaat. Toch mist er iets. Met dit materiaal had er veel meer leven in de plaat kunnen zitten. Iets wat ik ronduit mis hier. Het zijn kopieën van iets dat geweest is en net als met ouderwetse stencelmachines is de doorslag net iets minder dan het origineel. Ja, er staan een paar lekkere nummers op Goin' Platinum! maar laten we het niet overdrijven. Na de twee ijzersterke openingsongs zakt het langzaam weg. Het is gewoon heel veel beter gedaan in het verleden.

Het hele verhaal staat hier op WoNoBlog.

Dan Auerbach – Black Keys zanger en muziekstudio-eigenaar – ziet een videoclip van een op straat spelende Robert. Auerbach ziet het talent van Finley en nodigt Robert uit om een album maken op Dan’s muzieklabel Ease Eye. Met een groep gerenommeerde sessiemuzikanten waaronder Duane Eddy vertolkt Robert tien door Auerbach geschreven nummers.

Op het Goin’Platinum! album horen we vintage soul en blues en Finley imponeert met zijn doorleefde stem. Het album opent met twee singles: Get It While You Can en Medicine Woman. Vrouwen, relaties en het leven zijn de thema’s. Een uitzondering is het slotnummer Holy Wine. Dit memorabele gospelnummer gaat door merg en been met de kopstem van de zanger.

Het grootste minpunt van dit album is dat het met 32 minuten aan de korte kant is.

De sound van Finley roept herinneringen op aan de sound van Muscle Shoals Sound Studio uit de jaren ’60 en ’70.

Robert Finley ziet in de herfst van zijn carrière zijn jongensdroom om een beroemde muzikant te worden hopelijk uitkomen. Goin’ Platinum! is een prima visitekaartje op de weg naar internationale erkenning.