Grant Lee Buffalo - Fuzzy (1993)

Label: Slash

1. The Shining Hour (3:53)
  2. Jupiter and Teardrop (5:57)
  3. Fuzzy (4:57)
  4. Wish You Well (3:28)
  5. The Hook (4:10)
  6. Soft Wolf Tread (2:50)
  7. Stars N' Stripes (4:41)
  8. Dixie Drug Store (3:08)
  9. America Snoring (3:38)
  10. Grace (6:13)
  11. You Just Have to Be Crazy (3:36)
avatar van Mjuman
Het was jouw post die me hierop weer attendeerde. Hoog tijd om 'em weer te kopen
Herinner me lange praatavonden met een maat in A'dam - Matthew Sweet werd ook gedraaid, Pixies en Throwing Muses, maar deze was ik helemaal vergeten.

American Music Club - ken je dat? - draaiden we ook veel; zou maar zo in jouw straatje kunnen zijn.

Nee, maar daar ga ik dan zeker naar luisteren.
Fuzzy vond ik in het begin niet eens zo'n sterk nummer, als hij met zijn stem de hoogte in ging vond ik het teveel als John Lennons solowerk klinken.
Maar er zit iets breekbaars in het nummer wat mij aantrekt; net als bij The Afghan Whigs; ook een band die ik pas later begreep.
Lang geleden dat een album mij zo pakt, als vandaag bij deze.

The Shining Hour klinkt Brits, terwijl in de VS de ene na de andere gitaarband succes boekt, gaat Grant Lee Buffalo meer de kant op van Levellers en Waterboys, op het laatst lijkt het alsof er een pianoklep wordt dicht gegooid.
Totaal anders dan het overbekende Fuzzy.
Die hoor je wel meer terug in Jupiter and Teardrop, al is de muzikale begeleiding een stuk harder.
Eigenlijk moet ik bij het album Fuzzy steeds meer aan Grace van Jeff Buckley denken; ook uit dezelfde periode, en net zo breekbaar.
Maar Fuzzy is een jaar ouder.
Dezelfde breekbaarheid en de soul van The Afghan Whigs; Gentlemen komt ook uit 1993.
Alleen wordt Fuzzy nooit genoemd in de lijstjes.
Het nummer Fuzzy heeft veel weg van het solowerk van John Lennon, al vind ik het mooier dan alle klassiekers die hij op zijn naam heeft staan.
De mix tussen hard en ingetogen blijft het verdere album prima in balans.
Deze hoort thuis in de Top 250.

avatar van EttaJamesBrown
Zal er vanavond nogmaals naar luisteren. Ik heb hem al 20 jaar in huis ( net als bijna alles van the Waterboys en Afghan Whigs). Ik heb nog nooit de link gelegd tussen die bandjes.

Die link moet je kunnen horen.

avatar van EttaJamesBrown
Nu je het zo stelt: zijn stem heeft wel dezelfde dramatiek en pathos als die van Mike Scott.

avatar van Ataloona
Toen ik The Shining Hour voor het eerst hoorde, dacht ik direct dat het Mike Scott / The Waterboys was / waren. Verder eens met je review, Deric. Fantastisch plaatje dit waar ik nu al een aantal weken weer verzot op ben.

avatar van EttaJamesBrown
Zojuist een rondje gerend in de polder met shuffle play. Er kwamen drie bandjes voorbij die wellicht nog meer raakvlakken met GLB hebben. The Verve (drugs don't work), the House of Love en the Triffids. Dan is Greg Dulli toch meer een long shot.

The Verve (drugs don't work) begrijp ik wel, die andere weer minder.

avatar van milesdavisjr
Dit plaatje weer 'herontdekt' en wat is het toch een mooie schijf. Net als zijn steengoede opvolger; Mighty Joe Moon staat het album vol met heerlijke melodieën en harmonieuze samenzang. De nummers zijn totaal niet vernieuwend, de stem van Grant Lee Phillips zal je niet omver blazen maar het is een coherent geheel. Er staat echt geen slecht nummer op de plaat. Fuzzy is het prijsnummer, Wish You Well, The Hook, het klinkt mij allemaal heerlijk in de oren. Wat Grant Lee Phillips solo uitbrengt vind ik niet slecht maar zijn periode in Grant Lee Buffalo spreekt mij toch het meeste aan.

avatar van Rainmachine
Heel leuk om de referenties hierboven te lezen en ik beaam ze deels ook wel maar deels ook niet. Voor mij is dit toch wel echt Amerikaans en moet ik (ook) vaak denken aan de Doors (minus het orgel). Komt omdat Grant-Lee ook een bijzondere stem heeft en de nummers iets beeldends hebben. Ook een beetje grungie met die overgangen van rustig naar ruig. Het is ook wel bijzonder dat deze band helemaal naar de achtergrond is verdwenen want ze waren toch echt wel hot destijds. Dit is een prima debuut ook al vind ik het productie technisch wat rommelig. Mijn voorkeur gaar nog steeds uit naar Mighty Joe Moon, dat is voor mij de ultieme GLB plaat maar deze scoort ook zeker hoog. Jupiter and Teardrop en America Snoring zijn voor mij hier de prijspakkers.

avatar van Lambchop
Net kwam Fuzzy weer eens voorbij in de auto, wat een plaat is dat toch hey.