Slowdive - 5 EP (1993)

Electronic
Label: Creation

1. In Mind (3:45)
  2. Good Day Sunshine (5:08)
  3. Missing You (4:16)
  4. Country Rain (5:23)
avatar van Suicidopolis
Slowdive's "5 EP" telt 4 nummers, waarvan 3 instrumentaal, 2 daarvan ook te vinden op de Amerikaanse versie van "Souvlaki", evenals dat ene laatste lied.

Een EP met sterallures... Neil Halstead was in deze periode nogal gretig aan het genieten van een geestensverruimend middeltje of twee, en amuseerde zich kostelijk met het experimenteren met house beats. De instrumentale nummers op dit schijfje worden dan ook allemaal voortgedragen door een stevige beat, op het eerste nummer zelfs eentje die zich spontaan scheefgetrokken heeft naar het linkerkanaal, maar de vergelijking met house stop dan ook wel meteen daar.

Dit is mushroomusic.

En Slowdive, helden der geniale dubbelzinnigheden die ze zijn, slagen er ook hier weer prachtig in om tonen voort te brengen die je verstomd laten met betrekking tot hoe je je moet voelen. Er zit een onmiskenbaar euforisch randje aan, iets hemels, iets overstuigends, iets dat je meetrekt naar oorden waar alles beter, mooier, kleurrijker, zoeter is. En wanneer Rachel Goswell's magische stem, begraven onder synthesizer pads en ettelijke seconden uitgerokken door de galm en echo, als ware het een flinterdun, mystiek laagje mist dat je wel enigszins doet raden wat het verschuilt maar het toch niet helemaal onthuld, je als een Sirene binnenlokt en groet, weet je dat weerstaan zinloos is, dat je die shot verdomme wil. Maar tegelijkertijd zit je daar zo vreselijk goed dat je al direct met een weemoedskater zit, zo'n verschrikkelijk pijnlijk afscheidsgevoel, iets dat je je simpelweg kut doet voelen, want net zoals alle zoete dromen moet ook deze vroeg of laat ten einde komen.

Als er al een middel zou bestaan om jezelf onzichtbaar te maken, dan moet dit het wel zijn. Althans, dat gevoel geeft het mij toch telkens. Alsof je plots... visceus en transparant wordt. Alsof alles dwars door je gaat, niets je nog raakt, noch fysiek, noch emotioneel. Niet omdat je ongevoelig bent, integendeel. Je hele zenuwstelsel wordt al zo overstelpt door impulsen tengevolge het proberen te vatten en verwerken van deze klankschilderijen dat er simpelweg niets meer bij kan.

Het afsluitende nummer is een mooie veerboot die je na je, veels te kortstondige, verblijf op dit prachtig exotische, paradijselijke eiland zachtjes, terwijl het je al troostend kalmpjes heen en weer in slaap wiegt, terugvaart naar het verderfelijke oord waar je het gros van je dagen spendeert.

Morgen sta je terug op de veer, gegarandeerd...