Equiknoxx - Colón Man (2017)

Jamaica
Electronic / Reggae
Label: DDS

1. Kareece Put Some Thread in a Zip Lock (3:56)
  2. Heathen Emissaries from the Dens of Babylon (3:19)
  3. Plantain Porridge (3:19)
  4. Flank (4:04)
  5. Your Ears Are Not Very Small (3:39)
  6. Melodica Badness (2:32)

met Addis Pablo

7. Ceremonial Eating Dog (5:05)
  8. Sent for Ducklings, Got Ducks (3:38)
  9. Enter a Raffle... Win a Falafel (3:41)
  10. A World of Welsh (4:05)
  11. Definitely Not Something Offensive (3:25)
  12. Waterfalls in Ocho Rios (3:03)
  13. We Miss You Little Joe (2:55)
avatar van Ataloona
Zeer tegendraads album van dit dancehall duo uit Jamaica. Verwacht geen typische dancehallmuziek, denk eerder aan Demdike Stare die een soort duistere dancehall variant ten gehore brengt (geen wonder ook dat Equiknoxx zich bij zijn label heeft aangesloten). Veel polyfone ritmiek met aparte instrumentatie. Zo horen we een vervormde en verknipte melodica (zoon van Augustus Pablo speelt op dit unieke instrument); unieke (soms vocale) samples, drumbeats die gemaakt zijn met verschillende real-life objects (veel hout!), daarbij vervolgens vervormt zijn tot pops en klapjes en heel veel melodische soundeffecten. Wat vooral opvalt is de vrij briljante en heldere productie van 'Colón Man'. Behoorlijk wat verborgen geluiden en effecten zijn zo te horen op hoog volume of over de koptelefoon. Die geluiden en melodieën gaan hun eigen gang tijdens de, veelal instrumentale, nummers terwijl de verschillende beats ieder nummer één krachtig basdrumritme met clicks en clacks erom heen vormen. De ritmesectie klinkt zodoende iedere song als één hypnotiserende loop. Sterk spul van deze top producers.

avatar van Ataloona
Ben er nog niet helemaal over uit of dit in mijn jaarlijstje terecht gaat komen (in ieder geval niet in mijn top 10), maar er staan hier wel wat tracks op die veel op de repeat gaan. Vooral het eigenzinnige Sent for Ducklings, Got Ducks vind ik erg mooi. Een vervormde dancehall melodie vergezeld met verschillende beats die een polyfoon ritme vormen. Ook mooi hoorbaar in dit nummer. Fantastisch geproduceerd (koptelefoon op dus, als je een crappy boxsetje aan je computer hebt hangen) en echt heerlijke beats. Vooral die klapjes op de achtergrond en die blikken percussie. Geweldig studiowerk, terwijl het juist een wereldse sfeer bouwt.