Iron Maiden - Can I Play with Madness / The Evil That Men Do (1990)

Label: EMI

1. Can I Play with Madness (3:32)
  2. Black Bart Blues (6:40)
  3. Massacre (2:53)
  4. The Evil That Men Do (4:34)
  5. Prowler '88 (4:07)
  6. Charlot the Harlotte '88 (4:11)
  7. Listen with Nicko! Part IX (10:46)
Is er nog iemand anders die deze heeft?
Ik heb m zelf toegevoegd. Het is natuurlijk geen album, maar een maxisingle. Wel eentje van dik 36 minuten!

Er staan twee tracks op van Seventh Son etc.
Volgens mij ook twee oudjes, Prowler en Charlotte the Harlotte. Weet iemand of Black Bart Blues en Massacre al ergens anders op stonden? Met name Massacre is erg vet!

Black Bart Blues was volgens mij de B-kant van het singeltje.

Bobiej
Ik zag hem gistermiddag op vinyl in een winkeltje in Deventer, jammer genoeg was mijn budget te klein om deze Maiden aan te schaffen. Volgende keer beter!

avatar van manontheedge
Massacre is mijn altijd mijn favoriete nummer geweest op deze single... Maar het is volgens mij een Cover van Thin Lizzy!?!

Black bart blues gaat natuurlijk helemaal nergens over:) wel leuk net zoals The Sheriff of Huddersfield... ??? we weten allemaal over wie we praten... (ik wel...) Rod )

Joy
yep, thin lizzy, de enige onvervalste

en die versie is super:) (net zoals de rets van de plaat - jailbreak - waar dat nummer op staat)

avatar van jurado
Ik zie bij de meeste maiden ep's 1990 als release datum staan..dit klopt toch niet of ben ik nu gek?

rrrraaaaarrr
rr

Empyrium
Alle EP's worden in 1990 heruitgebracht op cd. 2 EP's per cd als ik het goed heb.

avatar van c-moon
Hier heb ik het 7" singletje van....

Black Bart Blues is gewoon hilarisch..... geweldig... Lachen!!!!

Empyrium schreef:

AHA! Op die fiets. Volgens mij is het veel leuker en logischer om de exacte release datum aan te geven dan de re-release datum. Dus alle losse ep's met de exacte datum van release.

avatar van HammerHead
Nee, dit zijn allemaal singles die per 2 in 1990 gere-released zijn als EP (zowel op CD als vinyl overigens). Omdat er per release nu meer dan 3 non-album tracks op staan mogen ze op de site. Dat is met de afzonderlijke singles niet het geval.

Ook de Listen with Nicko stukken zijn extra, die stonden niet op de singles.

ik begrijp het.

avatar van Edwynn
Deel 9 uit de First Ten Years serie zoals Iron Maiden die in 1990 op de markt bracht.
Het bestaat uit de Can I Play With Madness en The Evil That Men Do singles. Het waren twee redelijk succesvolle singles van het Seventh Son Of A Seventh Son album.

De A kanten zijn gewoon de bekende studioversies.

Black Bart Blues is een nogal rare, ongetwijfeld humoristisch bedoelde track met een hoog sesamstraatgehalte. Een muppet komt de tourbus binnen en zeurt aan Dickinsons hoofd. Dat is een beetje het verhaal dat het nummer vertelt.
Black Bart is een bijnaam van de Amerikaanse wild west bandiet die gedichten achterliet op de plaatsen die hij leegroofde. Naar deze figuur vernoemde Iron Maiden een verroest stuk middeleeuws harnas dat in 1983 tijdens de tour door de VS langs de snelweg gekocht werd en sindsdien altijd in de tourbus aanwezig is geweest. In ieder geval tot en met 1990.

Massacre is een nogal matige interpretatie van de Thin Lizzysong zoals die op Johnny The Fox staat. Het aardige is dat Massacre net als The Trooper over de charge van de Lichte Brigade tijdens de Krimoorlog handelt. Wellicht stamt daar ook gewoon de keuze vanaf.

De remakes van Prowler en Charlotte The Harlot zijn om te huilen zo slecht. Prowler mist alle kracht en urgentie van de oudere versies. En Charlotte The Harlot gaat nogal gebukt onder de zwakke invulling die Dickinson aan het nummer geeft. Wat een zootje maakt hij van het rustige middengedeelte zeg! Nu ja, toch leuk om de songs eens met Dickinson te horen, maar zoals vrijwel elke band die remakes opneemt, krijgt ook Iron Maiden het niet voor elkaar om daar iets gaafs van te maken.

Nicko McBrain zet de achtergronden op humoristische wijze nog eens uiteen. Toch wel leuk spul voor de fan. Dat wel maar muzikaal gezien vind ik dit verreweg de minste van de singles.

avatar van i-mac
Ik heb nog de CD single hiervan. Voor zo ver ik me kan herinneren wasd dit de 1ste CD single van deze band.