Tranceonic - New Crime (2017)

1 stem

Electronic
Label: Dark Entries

1. Criminal Energy (3:57)
  2. The Bostich (3:40)
  3. Police Action in Zurich (4:58)
  4. Steelhammer No. 13.0 (2:17)
  5. Yeah (4:45)
  6. Arachnoteck (3:28)
  7. America Is Happy (3:20)
  8. Butterfly (1:24)
  9. America Is Happy (Alternate) (3:20)
  10. Skilift (2:58)
  11. C.C.C.P.CALLING (1:48)
  12. Islamabad Memories (6:23)
avatar van E-Clect-Eddy
Het pre-Yello vehikel van de heren Boris Blank en Carlos Perón. Nu pas uitgebracht maar dit zouden opnames moeten zijn uit 1976-1979.

Criminal Energy donker en duister had een soort sci-fi score kunnen zijn.

The Bostich de oervorm van het nummer waar Dieter Meier later zijn vocalen aan zou toevoegen in de bekende vorm van het nummer uit 1981. Het is goed herkenbaar maar minst nog het één en ander wat het later tot een hit zou maken.

Police Action in Zurich de buitenaardse wezens zijn geland in Zurich, in het verlengde van het eerste nummer maar minder duister en iets meer dromerig. Sommige synths doen denken aan OMD.

Steelhammer No. 13.0 neigt meer naar de Industrial noise van Einstürzende Neubauten maar meer ingetogen, zonder de agressie.

Yeah ritmisch gepiel met static, noise, maar ook spacey a la het nummer Telstar.

Arachnoteck bubbelende synths - Tangerine Dream-achtig.

America Is Happy doet denken aan de Blue Man Group, maar vooral de laatste minuut van de fade out is mooi.

Butterfly eindelijk iets wat op een zanglijn lijkt doordat er ook de stem wordt gebruikt.

America Is Happy (Alternate) de tweede poging is iets meer gefocust, opnieuw Blue Man Group die bij me opkomt.

Skilift deze synth doet denken aan de eerst Simple Minds hits, maar dan in een Ambient Einstürzende Neubauten kader.

C.C.C.P.CALLING we zitten duidelijk nog in het Koude Oorlog tijdperk, als je de naam ziet.

Islamabad Memories niet het eerste nummer dat ook doet denken aan de bass-synth die Giorgio Moroder ook gebruikte. Dit is een erg trage mantra waarin zowaar gezongen worden, nou ja een mini-chant. Samen met Yeah en The Bostich de meest interessante nummers van het album.

Leuk om een paar keer te horen als je je voor de geschiedenis van de synth / elektronica interesseert maar wie op een strikt Pop, Rock of Dance dieet zitten kunnen dit links laten liggen. Het is te Ambient / Experimenteel en kunnen slechts als basis / demo's dienen om verder uit te werken. Maar in de 70s werd er veel meer experimentele muziek uitgebracht waar dit gemakkelijk naast had kunnen liggen.

Met dank aan Negri voor de tip!

avatar van Negri
Leuk om te horen dat je het interessant hebt gevonden, E-Clect-Eddy. Mijn gedachten zijn vergelijkbaar (maar veel minder gedetailleerd): Ik had op basis van verschillende besprekingen gedacht dat dit sterk experimenteel en vernieuwend werk zou zijn, maar het grootste deel is inderdaad makkelijk in de jaren '70 te plaatsen. Het is daarmee interessant om eens te luisteren, maar niet een plaat die ik heel vaak op zou zetten. Eigenlijk is het vlees noch vis: te sterk verwand aan electronische muziek van veertig jaar geleden om nog vernieuwd te zijn, te ver verwijderd van het werk van Yello om meteen daarmee in verband gebracht te worden.