Belly - Star (1993)

Label: 4AD

1. Someone to Die For (2:04)
  2. Angel (2:58)
  3. Dusted (2:48)
  4. Every Word (3:33)
  5. Gepetto (3:24)
  6. Witch (1:35)
  7. Slow Dog (4:02)
  8. Low Red Moon (5:32)
  9. Feed the Tree (3:29)
  10. Full Moon, Empty Heart (3:02)
  11. White Belly (3:36)
  12. Untogether (4:43)
  13. Star (1:27)
  14. Sad Dress (3:44)
  15. Stay (4:56)
Het klinkt allemaal een beetje te braaf.

avatar van andré
Maar de singles Dusted, Gepetto en Feed The Tree zijn stuk voor stuk geweldig!

Belly klinkt voor mij als een stel sprookjesprinsessen, die een rockband opstarten, omdat er te veel verveling heerst in hun koninkrijk.
Niks mis mee, maar het raakt me niet zoals bij soortgelijke bands als The Breeders, of ik mis de humor die Salad wel uitdraagt.

avatar van andré
stevie schreef:

Leuke omschrijving van Belly's muziek. Je hebt ten dele wel gelijk.

PS: Ja humor hadden ze wel bij Salad, maar goede liedjes maken was er niet bij!

avatar van Lukas
Luisterend naar mijn nieuwe cd's kwam ik gisteravond langs Belly. Klinkt allemaal wel aardig, maar ook niet meer dan dat. Ergens tussen Cranberries en Cocteau Twins, maar dan minder, of zoiets. 3*

avatar van Lukas
Dusted is trouwens wel erg goed.

Omayyad
Ik blijf dan weer een zwak houden voor Low Red Moon... Geweldig nummer

avatar van thebestfreaks
Ik vind het een erg leuke band, ook tijdens King. Mooie popliedjes in een tijd die voor mij vooral de grunge etc voortbracht.

avatar van timhardt
Ik vind dit - ondanks hetgeen hierboven staat - een prachtplaat. Niet makkelijk, want Belly is niet met één hand te vangen. Someone to die for staat dicht bij Bjork. Feed the tree dicht bij The Breeders. Dat is hoe breed het is. Mij spreekt elk nummer erg aan. 4,5*

avatar van Hanszel
Ben t bijna helemaal met timhardt eens. Niet met een hand te vangen en daarmee ook niet in een hokje te plaatsen! Bijna allemaal goeie nummers, sommige goed in hun enthousiasme (dusted), andere goed in hun sfeef (Low red moon) en weer andere goed in emotie (untogether). Ik geef gewoon bijna de maximale score !

avatar van Flipper
Vanwege dit bericht de CD maar eens weer uit de kast gehaald.
Leuke CD, waar je idd de eerder genoemde Cranberries hoort maar ik hoor ik The Sundays.

avatar van voskat
Unieke plaat met een vrij uniek geluid. Raar geproduceerd ook.

Maar die liedjes. Waaah, stuk voor stuk pareltjes.

4,5 ster.

avatar van voskat
Toch maar 5 sterren, want er staat geen enkel zwak moment op.

Absolute topper.

avatar van charlezzz
ik ga met de bovenstaande opmerkingen mee. ik meen ergens gelezen te hebben dat ze weer gaan optreden.

@flipper: idd de vergelijking met sundays snijdt meer hout dan die met cranberries.

avatar van Lukas
Weer eens herbeluisterd en tot de conclusie gekomen dat er toch wel een halfje bij mag. Dusted, Gepetto, Low Red Moon en Feed the Tree zijn heerlijke nummers. 3.5* derhalve. Toch vind ik het een beetje jammer, dit album. Om een of andere reden heb ik steeds het idee dat er meer had ingezeten. Veel nummers blijven net even te veel in een ideetje hangen als het er op aankomt. Dat maakt het als geheel niet zo'n enorm overtuigende plaat als het misschien had kunnen zijn.

Deze CD van een tijdje terug had ik laatst thuis op staan en een kennis die langskwam vroeg of dit de Bangles waren.
Tanya Donelly, Throwing Muses, The Breeders zeiden hem ook helemaal niets.
Lukas somt hierboven precies de knallers van dit album op.
Dit is gewoon een super-mooi album!

Linus Van Pelt
Braaf(perfecte woord voor Belly) maar ook extreem catchy en mooi, niet iets dat ik iedere dag kan aanhoren maar het blijft toch een prachtplaat.

avatar van voskat
Toch maar weer 4,5 ster van gemaakt, want Stay en Full Moon Empty Heart vind ik toch wat mindere momentjes.

avatar van voskat
Laat maar. Stay is keigoed.
Toch maar 5 sterren.

avatar van Stefan1979
Low red moon vind ik veruit de beste track... iets minder braaf dan het merendeel.

avatar van Twinpeaks
Weer zo'n vergeten parel uit mijn vroegere jaren. Ik wist niet eens meer dat ik hem nog had. Hij heeft de hele middag staan draaien en het feest der herkenning was een feit .Lekker loom en fijne gitaren en samenzang . Ook vrouwlief wist het te waarderen en die betrapte ik erop zachtjes mee te zingen. Nu ik eindelijk alles op volgorde heb staan thuis , wie weet wat voor parels ik nog ga ontdekken binnen mijn eigen collectie. 4 en halve ster voor deze .

avatar van jorro
En alweer een prachtig album uit de 4AD stal. Het hield niet op in die dagen. Mijn CD kast stond er vol mee in elk geval. En wat is Angel toch een geweldig nummer. Alleen al het intro! En iets verder nog zo'n fraaie song, Gepetto. En dat er ook kleine pareltjes bestaan bewijst Witch.
Ik weet nog dat ik wel even wennen moest aan dit album. Vooral vanwege de kenmerkende zangstem van Tanya Donelly. Ben je daar na een tijdje aan gewend dan valt het geheel op zijn plaats.
4* minimaal.

avatar van Kronos
Ik vond de stem van Tanya Donelly juist een van de kenmerken van Belly om meteen verliefd te worden op hun muziek.

Enkel met Dusted en Feed the Tree en Gepetto absolute aanwinst. Ofschoon hier zo'n beetje alles staat van Belly blijft dit een top album, mooi, melodieus, fraaie zang, kortom een parel op 4AD destijds. Breeders en co blijven ver achter, muzikaal zit dit ook muchos beter in elkaar, ja ja, ik schrijf weer eens wat hè. Rain on me...