Hannelore Bedert - Vanaf Nu Doe Ik Alles Wat Ik Wil (2017)

Belgiƫ
Label: Baan

1. Ademruimte (4:35)
  2. Vanaf Nu Doe Ik Alles Wat Ik Wil (3:44)
  3. Niemandsland (3:56)
  4. Buiten Adem (3:47)
  5. Alles Komt Uit (3:54)
  6. Iemand Die Er Nog Is (5:49)
avatar van Lura
De afgelopen jaren raakte Hannelore het muzikale spoor bijster, mede door externe factoren. Ze wist niet meer welke richting ze uit wilde met haar muziek. Ze trok zich bewust terug uit de publiciteit. Ze schreef alleen nog kindermuziek voor WWF en Radio Oorwoud en speelde honderden kindervoorstellingen, maar dat was het dan.

De goesting voor het schrijven kwam geheel onverwacht terug door het project 33. Dit jaar werd Hannelore 33 jaar en gingen twee mannen voor haar op zoek in Nederland en België naar verhalen van fans, die iets met haar muziek hebben. Het leverde 33 ontroerende en eerlijke verhalen op van mensen, die het regelmatig behoorlijk voor de kiezen hebben gekregen.

Opvallend vaak viel de keuze als favoriete lied op Afspraak (Voor Catherine), wat Hannelore schreef voor haar veel te vroeg overleden nicht. Velen haalden daar troost uit na het verlies van een dierbare. Het mooie van teksten is, dat je een geheel eigen interpretatie aan kunt geven, zoals Nico uit Hendrik-Ido-Ambacht deed, voor hem was Afspraak (Voor Catherine) om een heel andere reden belangrijk geworden.

In november ging Hannelore met nieuw elan de studio in en nam zes spiksplinternieuwe songs op. Uiteraard kijkt ze in de teksten terug op de afgelopen periode, zoals in de fraaie titelsong. Mijn persoonlijke favoriet is echter afsluiter Iemand die Er Nog Is.

Fijn dat Hannelore weer terug is met deze bijzonder fraaie EP én boekje.

avatar van Tom Messiaen
Ik ben afgelopen weekend naar één van de 33 concerten gaan zien en de ganse voorstelling komt keihard binnen. Hannelore is na al die jaren precies nóg beter geworden (wie dacht daar aan stoppen ?) en wordt omringd door een stel topmuzikanten. De nieuwe EP is een pareltje en doet deugd na al die jaren van stilte. Net als Lura vind ik de afsluiter 'Iemand die er nog is' de beste song van de plaat, zonder afbreuk te willen doen aan de 5 andere nummers ('Ademruimte' is ook heerlijk). Hopelijk toert ze in 2018 opnieuw.

avatar van CWTAB
Een tour zal pas voor najaar 2018 zijn... eerst een roman uitbrengen