Billy & Bloomfish - Happy Incomplete (2018)

1 stem

Belgiƫ
Folk / Blues
Label: Lie

1. Crack in the Wall (4:05)
  2. Happy Incomplete (3:35)
  3. Sad-eyed Woman (3:44)
  4. Broken Man (3:42)
  5. The Brighter Side (3:36)
  6. Sing Bluebird Sing (3:27)
  7. Just a Smile (4:08)
  8. Mulberry Mine (3:39)
  9. So Quiet (4:23)
  10. Warriors of the Rainbow (3:38)
  11. Out of the Rain (6:15)
avatar van Lura
Kathleen Vandenhoudt is Billy en Pascale Michiels is Bloomfish, twee doorgewinterde muzikanten uit de Vlaamse muziekscene. Ze werken niet alleen als duo samen, ze maken ook deel uit van The Rielemans Family onder de gefingeerde namen Hermine en Josephine Rielemans.

Daarnaast werken ze al zo’n twintig jaar samen met Jan en Anneke de Bruijn (The Crew) en Pieter van Bogaert (The Crew, Raymond van het Groenewoud) in de Belgisch-Nederlandse groep Blue(s) Angels.

Deze groep zag ik in hun begintijd voor het eerst optreden tijdens de Bluesnight in het Chassétheater in Breda. Wat mij toen vooral van dat optreden is bijgebleven, was de geweldige samenzang van de drie dames. Deze band stond trouwens op vele grote bluesfestivals in Europa.

De samenzang van de twee dames is in de loop der jaren steeds mooier en intenser geworden en vormt hun grote kracht. Hun muziek is vooral diep geworteld in de folk en blues. Praktisch alle nummers voor Happy Incomplete, hun tweede album, schreven ze zelf. Op een intens gezongen cover van Out of the Rain van Tony Joe White na.

“De titel alleen al vertelt het hele verhaal: als je al zo lang in dit leven staat, heb je al van alles meegemaakt, kisten vol herinneringen verzameld, zalige momenten beleefd maar ook verwondingen opgelopen en littekens overgehouden. Als je dan kan zeggen dat het ondanks alles goed is, dan ben je ‘onvolmaakt gelukkig’.... “ aldus Antoine Légat (RootsTime) in het begeleidende persbericht.

De fraaie hoesfoto’s werden bij het krieken van de dag gemaakt in het Grenspark De Zoom-Kalmthoutse Heide in de volksmond De Kalmthoutse Heide geheten. Een gebied wat gedeeltelijk ook in Nederland ligt, net als het werkterrein van de dames.

De komende tijd zullen er ook een aantal optredens gegeven worden in Nederland. De twee Nederlandse cd-releaseshows worden gehouden in De Witte Raaf te Rucphen. Het zou me niet verbazen als daar Jan, Anneke en Pieter ook het podium zullen gaan bestijgen.

Happy Incomplete is een doorleefde en authentieke rootsplaat van internationale klasse.

Billy & Bloomfish live:

20-01 SCHOONDIJKE (NL) : Atelierconcert PDS Guitars
27-01 ANTWERPEN (B) : Zuiderpershuis, cd-releaseshow
02-02 OPGLABBEEK (B) : OC Den Ichter
03-02 ST-LENAARTS (B) : Blues Café Wilhelm Tell
10-02 ASSE (B) : ’t Smiske
24-02 GENT (B) : Bij de vieze gasten
03-03 LOPPEM (B) : Theaterzaaltje Sint-Maarten
09 en 10-03 RUCPHEN (NL) : De Witte Raaf, cd-releaseshow Nederland (res. alleen via [email protected])
22-03 GENT (B) : Het muzikantenhuis
01-04 ESSEN (B) : Café Heuvelzicht