Compulsion - Comforter (1994)

Label: One Little Indian

1. Rapejacket (3:19)
  2. Basketcase (2:57)
  3. Mall Monarchy (2:47)
  4. Ariadne (3:59)
  5. Late Again (2:14)
  6. Air-Raid for the Neighbours (2:41)
  7. Yancy Dangerfield's Delusions (5:40)
  8. Lovers (2:29)
  9. I Am John's Brain (3:39)
  10. Bad Cooking (3:06)
  11. Dick, Dale, Rick and Ricky (3:02)
  12. Domestique (3:48)
  13. Oh My Fool Life (4:52)
  14. Jean Could Be Wrong (5:49)
Zo'n bandje die in de slipstream van het Nirvana-succes een grote toekomst werd voorspeld.
Helaas is dat nooit zover gekomen met deze band. Sterker: ik geloof dat dit album enorm geflopt is.
Erg jammer want het is een behoorlijk goed album waar je flarden Pixies en inderdaad Nirvana in terug hoort komen. Maar ja zoals zo vaak met dit soort bands: ze halen het net niet bij die grote voorbeelden, zo ook hier.

avatar van sinterklaas
mww. redelijk.

nummer 5 is wel het irritantste nummer van de cd.

avatar van SirNoodle
plaatje begint sterk met puntige grunge/rock/punk/pop of hoe je zoiets moet noemen. nirvana/pixies-stijl maar toch wat eigenwijzer... album zakt wel wat in elkaar na een tijdje, het begint allemaal wat op elkaar te lijken en de goeie ideeen waren ook op

avatar van ðe waan
Ik heb deze band nog gezien op Lowlands '94. Was toen erg veel te doen over dit bandje inderdaad. Daarna ook helemaal niks meer van gehoord, tot ik hem hier toevallig tegenkom.

Kosinski
Onderschat album dit, alleen al het openingsnummer kan zich met gemak meten met de besten uit het genre.
Helaas is de band daarna volledig ingekakt.
Deze staat echter als een huis.

avatar van starsailor
Moet ook zeggen dat ik destijds weggeblazen werd door dit retestrakke, energieke album. Pixies meets Nirvana inderdaad (en met een Nederlands bandlid). Nog live gezien in 't Paard in Den Haag.
Helaas konden ze deze lijn niet voortzetten en brachten ze nog wat muziek ver onder de middelmaat uit.

Binnen het genre is dit een miskende klassieker. Nooit echt doorgebroken naar het grote publiek. Onterecht, want ook 15 jaar later klinkt het album nog geweldig.

Pim
Vergeten plaat. Maar nog steeds prachtig. Heb ze zien optreden in de Melkweg. Erg leuk.

Milestones
Nog maar weer eens een lans breken voor dit, zwaar onderschatte, album. Goed, het klinkt als Nirvana maar wat is daar mis mee?
Fuck de hokjesgeest. Luister `Rapejacket` maar eens.
Smells Like Teen Spirit !! Dat bedoel ik dus. Over de hele linie uitstekende punk-rocksongs. Dat de band daarna de plank heeft misgeslagen maakt mij niet uit. Comforter is een klassieker. Kom je hem tegen in een tweedehandsbak, direct meenemen en je krijgt echt geen spijt.

avatar van freakey
aletheia schreef:

Zo is het, en ik draai deze cd dus ook echt nog regelmatig

avatar van BoyOnHeavenHill
Loop zelf nog regelmatig met Bad cooking in m'n hoofd.

Veel Nirvana genoemd hier, maar moest zelf ook vaak denken aan Therapy? (hun doorbraakplaat Troublegum stamt ook uit 1994).

IJsbergsla
Dynamisch topalbum zonder missers met (hier) slechts 28 stemmen.
Een album ook dat zich volgens mij makkelijk kan meten met Nevermind van Nirvana.
Helaas, Compulsion is in de vergetelheid geraakt. Het kan soms raar lopen.