Lucy Dacus - Historian (2018)

Label: Matador

5. Yours & Mine (5:14)
  6. Body to Flame (3:05)
  7. Timefighter (5:48)
  8. Next of Kin (4:06)
  9. Pillar of Truth (7:14)
  10. Historians (3:56)
avatar van E-Clect-Eddy
NPR doet de laatste weken nog weinig met voorproefjes van albums die binnenkort uitkomen... niks van interesse? ..dan maar een voorschotje op 2018!

Night Shift is gisteren uitgebracht als single, ken deze dame met fijne stem niet, maar dit ingetogen opgebouwde singer-songwriter nummer met spaarzame instrumentatie is lekker tijdens deze donkere avonden. Na 4 minuten ploft de grommende elektrische gitaar erbij. Doet wat denken aan Angel Olsen maar minder huilerig en gaat van Folk Rock over naar Alternative Rock / Indie Rock.

avatar van Sunderland
Ik hoor nu voor het eerst de fijne tonen van Night Shift en ben blij verrast met een nieuw album van Lucy. Als ik dit zo hoor gaat Lucy heel hoog stijgen in mijn lijst met favoriete artiesten.

Met haar nummer I Don't Wanna Be Funny Anymore maakte ze al indruk op mij en het debuutalbum trok die lijn door. Fijn te horen dat deze eerste single daar moeiteloos op aan sluit.

avatar van AstroStart
Met Night Shift en Addictions kon ze eigenlijk niet meer stuk bij mij. Zoals E-Clect-Eddy hierboven al aangaf stapt ze regelmatig over muzikale 'grenzen', waardoor haar muziek uniek is. Ook de nieuwe nummers klinken fraai, zoals Pillar of Truth.

avatar van E-Clect-Eddy
De eerste minuten gitaarspel op Pillar of Truth doet me denken aan Lou Reed bijvoorbeeld The Blue Mask (1982), ook het stevige einde is erg lekker.

Net voor het eerst compleet beluisterd en klinkt goed, zal nog wel verder groeien. Gevoelsmatig meer een album voor later op de avond. De nummers vormen een goed geheel samen, toch had één of twee extra nummers met wat meer energie dit album goed gedaan.

avatar van Elbow
Eerst nummers reeds beluisterd. Dit klinkt toch redelijk indrukwekkend. Passioneel, volwassen, gevoelig maar vooral sterke nummers.

avatar van erwinz
recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Lucy Dacus - Historian - dekrentenuitdepop.blogspot.nl

Lucy Dacus leverde in de zomer van 2016 met No Burden een prima debuut af. De piepjonge singer-songwriter uit Richmond, Virginia, combineerde melodieuze songs met lekker rauwe gitaarriffs, waarmee ze aansloot bij een aantal veelbelovende jonge vrouwelijke singer-songwriters van dat moment.

No Burden was een prima debuut vol belofte en die belofte komt er nu op indrukwekkende wijze uit op de tweede plaat van Lucy Dacus.

Ook op Historian verrast Lucy Dacus met geweldige gitaarriffs en hier en daar zelfs een hoge gitaarmuur, maar de Amerikaanse singer-songwriter weet het gitaargeweld dit keer prima te doseren, waardoor ook meer ingetogen passages ruimte krijgen op haar tweede plaat.

Het voorziet Historian van meer dynamiek dan zijn voorganger, waardoor de nog altijd bijzonder melodieuze songs van Lucy Dacus nog beter uit de verf komen. Lucy Dacus zocht op haar debuut nog naar een eigen geluid, maar heeft dat op haar tweede plaat gevonden. De songs op Historian klinken zelfverzekerd dankzij het bij vlagen lekker stevige gitaarwerk, maar ook de stem van Lucy Dacus heeft aan kracht gewonnen.

Het is een stem met een eigen geluid en het is een stem vol gevoel en dynamiek, waardoor de songs van Lucy Dacus zich makkelijk opdringen. De singer-songwriter uit Richmond, Virginia, sluit met haar tweede plaat aan bij een heel contingent eigenzinnige jonge vrouwelijke singer-songwriters, waaronder de zo geprezen Julien Baker, maar valt ook direct op door het verwerken van uiteenlopende invloeden.

Het is niet eens zo makkelijk om hier de vinger op te leggen, want de muziek van Lucy Dacus laat zich lastig vergelijken met de muziek van anderen en verwerkt invloeden uit het verleden bovendien op subtiele wijze. Het is knap hoe ze een rauw en ingetogen popliedje in een paar noten kan laten ontsporen in bijna pompeuze 70s rock, om vervolgens net zo snel weer terug te keren naar de basis. Hetzelfde doet ze ook met invloeden uit de 70s new wave of met invloeden uit de zoete pop van Fleetwood Mac (opeens hoor je dat de stem van Lucy Dacus soms ook behoorlijk lijkt op die van Stevie Nicks), wat goed illustreert welke kanten het zoal op kan gaan.

Het maakt van beluistering van Historian een fascinerende luisterervaring, waarbij de liefde voor de bijzondere songs van Lucy Dacus snel groeit. Af en toe heeft het wat van Angel Olsen, soms hoor ik wat van Sharon Van Etten, soms wat van Waxahatchee, maar over het algemeen genomen bewandelt Lucy Dacus toch vooral haar eigen weg. Het is een weg vol kuilen, want de muziek van de Amerikaanse singer-songwriter kan net zo makkelijk stemmig en melodieus als rauw en stekelig zijn.

Historian werkt gemaakt met hetzelfde team dat ook verantwoordelijk was voor het debuut van Lucy Dacus, maar ik hoor een wereld van verschil. Alles dat op No Burden nog voorzichtig in de knop zat, is op Historian tot volle bloei gekomen. De songs van Lucy Dacus verleiden de liefhebber van eigenzinnige vrouwelijke singer-songwriters onmiddellijk, maar groeien hierna nog bijna eindeloos door. Ook in haar teksten laat de Amerikaanse singer-songwriter veel meer diepgang en melancholie horen.

Ik heb de plaat zelfs inmiddels al een aantal weken in mijn bezit en ben zeer gehecht of zelfs verslaafd geraakt aan de bijzondere songs van Lucy Dacus, die de kamer kan vullen met prachtig en soms luid gitaarwerk, maar ook uiterst ingetogen het oor kan strelen met fluisterzachte zang. Voor mij de mooiste plaat van het moment en dat zegt wat. Erwin Zijleman

avatar van Linius
Vrij laat in het jaar pas ontdekt, maar wat een prachtplaat is dit zeg. Heerlijke afwisseling tussen rauwe gitaren en kleine meer lieflijke liedjes. Gepaard met een goede stem en leuke teksten. Goedgekeurd.

avatar van Choconas
Lucy Dacus is een 23-jarige singer-songwriter uit Richmond, Virginia. In 2016 bracht de Amerikaanse haar debuutalbum No Burden uit, maar eerlijk gezegd is die plaat destijds een beetje langs mij heen gegaan. Aan de opvolger Historian ben ik echter al vrij snel verslingerd geraakt: na het horen van het eerste nummer Night Shift heb ik het album vrijwel gelijk gekocht en sindsdien heb ik het oneindig vaak gedraaid.

Lucy Dacus is het meisje in je klas dat niet knap of populair is, maar een studiebol met droge humor, een vlotte pen en een voorliefde voor indie rock. Het album Historian laat zich beluisteren als een verzameling dagboekfragmenten, waarbij meteen al vanaf het eerste begin duidelijk is dat we met een begenadigd tekstschrijver te maken hebben: “The first time I tasted somebody else’s spit / I had a coughing fit / I mistakenly called them by your name / I was let down, it wasn’t the same”.

Muzikaal hangt ze ergens in tussen Angel Olsen, Sharon Van Etten, Waxahatchee en Nadia Reid, met name voor wat betreft het fantastische gitaarwerk en de ritmesectie; Lucy’s warme en vrij lage stem is onvoorstelbaar mooi en uit duizenden herkenbaar. Daar komt nog bij dat de liedjes op Historian buitengewoon sterk in elkaar zitten, met voldoende afwisseling tussen hard, zacht, langzaam en snel. Als ik zou moeten kiezen, zijn mijn favoriete nummers Night Shift, Nonbeliever en Pillar Of Truth, maar er staat werkelijk geen enkel zwak nummer op de plaat. Ik beschouw dit album dan ook als een meesterwerk, voor mij onbetwist het album van het jaar!

avatar van Zwaagje
Net ontdekt en aan de eerste luisterbeurt bezig. Eerste indruk is goed; wordt vervolgd.