Big John Patton - Let 'Em Roll (1965)

Jazz
Label: Blue Note

1. Let 'em Roll (6:48)
  2. Latona (7:23)
  3. The Shadow of Your Smile (6:55)
  4. The Turnaround (6:49)
  5. Jakey (5:37)
  6. One Step Ahead (6:26)
avatar van Larzz
Dit is legendarisch. Op deze plaat hoor je de invloed van the Allman Brothers Band. Het orgel geluid van Big John Patton samen met de gitaar van Grant Greent geeft een typisch sausje die sterk aan de Allman Brothers Band eerste paar albums doet denken. Met name het 2e nr. Latona heeft een typisch orgel/gitaar hupje ala ABB. Deze plaat was natuurlijk veel eerder dus duidelijk is wel dat de gebroeders Allman grote jazz fans zijn en met name dan ook de orgel gitaarjazz van Big John Patton en Grant Green. Muziek voor de liefhebber.

avatar van heartofsoul
Larzz : Tja, blues valt onder jazz, dus dat je wat overeenkomsten hoort, daar sta ik niet van te kijken. En best mogelijk dat de heren Allman Brothers platen van John Patton in huis hadden. Maar ik kijk er nogal van op dat jij zo'n duidelijke link legt. Vind dit overigens een weinig interessant album waar je zelfs geen feestje mee kunt opvrolijken, als ik heel eerlijk ben. Jimmy Smith vind ik bijvoorbeeld doorgaans wel wat spannender dan wat ik hier hoor. Kwestie van smaak waarschijnlijk.

Soledad
Volgens mij valt blues niet onder jazz, ze hebben elkaar veel beïnvloed maar staan los naast elkaar. Volgens mij was de blues er sowieso eerder dan de jazz.

avatar van heartofsoul
Je hebt uiteraard gelijk met je opmerking. Jazz is (als ik het goed begrepen heb) in New Orleans ontstaan onder invloed van Afrikaanse ritmes als een smeltkroes van diverse stijlen, waaronder blues en ragtime. En blues ontstond al vóór 1900, dus alleen al historisch gezien klopte mijn bewering niet. Even niet goed nagedacht. Komt ook doordat er voor mijn beleving zoveel raakpunten zijn tussen blues en jazz.

Soledad
Die raakpunten zijn er zeker! ?

avatar van Larzz
Heb net de nieuwe LP versie binnen van Blue Note. Bah. Wat een teleurstelling. Het stereobeeld tussen de gitaar, orgel en vibrafoon is volledig verdwenen! Alles keihard in het midden. Op de hoes en LP staat stereo. De cd is gewoon stereo. Wat bezielt Blue Note om jazz fans zo te bedriegen. Of een grove fout te maken door de monotapes te gebruiken ipv stereo. Bovendien kraakt de nieuwe plaat enorm tussen de nummers door. En ook tijdens de nummers hoor ik nu. Wat een slechte persing. Dan hoor ik liever de zgn. nep releases van bv. het Jazz Images label. Die klinken vaak prima en zijn tenminste kraakloos. Blue Note ga je schamen!

Een koude, maar oh zo zonnige zaterdagmiddag. Boodschappen gedaan en genieten van een middagje even niks met dit album weer eens op de platenspeler.

Binnen is het gelijk ook warm: de rode gloed van het album straalt je tegemoet, zo ook de klanken die te horen zijn van Big John Patton, Bobby Hutcherson, Grant Green en Otis Finch.

Ik ken duidelijk te weinig albums van de man (Oh Baby! is de andere die ik ook sterk vind), daar moet verandering in gaan komen.

Soledad
Zeker. Ik ben niet zo’n groot Hammond liefhebber maar John Patton vind ik echt te gek!