Pantha du Prince - This Bliss (2007)

Duitsland

5. Eisbaden (7:04)
  6. Urlichten (12:10)
  7. White Out (6:18)
  8. Florac (6:05)
  9. Steiner Im Flug (6:30)
  10. Seeds of Sleep (6:04)
Is dit lekker?

avatar van Zwammer
Voor de liefhebber wel denk ik, maar ik vond het iets te saai.. het pakt me gewoon niet.

avatar van Martin Visser
ik ben geen kenner, wel een beetje liefhebber, maar ik vond dit toch wel een erg lekker plaatje. spannend, swingend, verrassend, goed ter ondersteuning van een vrolijke mood en lekker voor in de auto. Vorige plaat van Pantha ook niet verkeerd overigens.

Ik vind dit echt ontzettend fijn. Zit het nu met de koptelefoon op te luisteren en ik word er helemaal door opgezogen. Heeeeeerlijk.

Wat is Saturn Strobe (link naar YouTube) toch een verschrikkelijk emotioneel nummer... Bijna klassiek aandoende melodie en de warmste ritmiek ooit. Fantastisch, zeker met die versbesneeuwde bomen die hun schoonheid en vredigheid naar binnen schreeuwen. Hartverwarmend...

Imagine.
Dat nummer klinkt IDD wel erg mooi. Ligt de rest van het album ongeveer in het verlengende van dat nummer? Dan moet ik maar eens overwegen om dit aan te schaffen.

Ja, de rest klinkt zeker in het verlengde hiervan.

Imagine.
Bedankt trouwens voor de link. Volgens mij ligt dit me wel. Weet je misschien nog enkele artiesten die ongeveer gelijke House maken?

Ja, Efdemin op hetzelfde label zit erg in dezelfde hoek. Erg mooi ook .

En dan heb je ook nog SCSI-9 (ben ik zelf minder weg van, maar bv. Another Day Acid is erg mooi) en Gui Boratto. Die laatste heeft een wat vollere sound, maar is bij vlagen melodieus ook erg sterk, vind ik. Zit iets minder in de winterse en iets meer in de zomerse hoek.

Imagine.
Oké, bedankt. Ik zal er naar op zoek gaan

avatar van T.O.
Proberen jullie ook eens Lawrence.

KampF schreef:
Het is wel ietwat saai ja

Nounou, als ik toen iets beter naar de ondergrond had geluisterd..
Heerlijke basslines

avatar van John Doe
Dit is weer een geslaagd Dial-album. Je moet er wel de rust voor vinden om volledig te waarderen, want het gaat de minimaltoer op en is vrij basisch. Maar als je de rust ervoor gevonden hebt is het een heerlijk ontspannende rit.

En proberen jullie ook eens Lawrence?

avatar van luc011190
Saturn Strobe blijft toch kippenvel vanaf de eerste seconde, zeg.

avatar van adderbak
Ken je dat? Dat je computerboxen de muziek niet meer trekken omdat de bassen te diep, de piepjes te hoog of gewoon het geluid te vet is? Dat de muziek je pas echt pakt als je je koptelefoon op hebt, op een onbewaakt moment, terwijl je niet weet wat je precies luistert, en je ineens wordt meegesleurd?
Precies dat overkwam mij met Pantha Du Prince's album This Bliss. Na een eerste, verwachtingsvolle luisterbeurt weer aan de kant gelegd, maar onverwachts weer verschenen op de iPod en ineens ben ik verslaafd. De diepte, de melancholie, die itt labelgenoot Lawrence niet blijft hangen in lome scapes maar wordt onderbouwd door beats&percussie, de muziek stuwt vooruit en laat je melancholisch zijn op hetzelfde moment.
De eerste twee nummers, Asha en Saturn Strobe, gooien het nog vol op de melancholische mood. Tijdens nummer drie, Walden 2, wordt het tempo wat opgevoerd en komen textuur van het geluid & onderbouwende beats wat meer bij elkaar in de buurt. Tijdens Moonstruck, het hoogtepunt van het album, grijpt het allemaal in elkaar: stevige techno, dansbaar, maar met melodie- en baslijnen die de luisteraar bij de strot grijpen.
Eisbaden doet een stapje terug, Urlichten laat het album weer naar grote hoogte stijgen, een tweede hoogtepunt. White Out is iets sinisterder, Florac combineert trance-achtige opbouw met eigenwijze percussie, en met de laatste twee nummers is het lekker nagenieten, uitblazen, uitpuffen van het stevige tempo en nadenken over de gedragen melodiën.
Alsof je in een lekkere fauteuil bij het ondergaan van de zon zit te mijmeren, maar wel dan wel een fauteuil die op de dansvloer staat.

Zigstar
Ik vond dit wel goed, maar net iets teveel van het zelfde. Te weinig variatie, soms iets te weinig gelaagd. Het duurt ook allemaal wat te lang, de nummers konden makkelijk elk een tweetal minuten korter zijn zonder het hypnotiserende effect van de muziek te verliezen. Maar ook zeker niet storend en ter tijd en stond echt wel genietbaar. 3.5 dan maar. Maar ik zoek dus electronische soundscapes met wat meer variatie (vooral ook in ritmes) binnen de songs zelf. Iemand een tip?

Probeer eens The Field of een Total verzamelaar. Bij je omschrijving dacht ik trouwens meteen aan Trentemoller, maar die staat al in je top 10.

Zigstar
Ja wel, ik trachtte de sound van Trentemoller zo goed mogelijk in woorden om te zetten eigenlijk. Bedankt voor de tips!

avatar van Bibendum
Prachtige muziek, vooral 'Saturn Strobe' flikt het hem telkens weer: mooi samengaan van klassieke sample met minimal techno-bliepjes en klikjes. Kippenvel, voor de volle 100% !

Ben niet echt thuis in de elektronische muziek, maar deze plaat heeft het in zich ook een niet-techno publiek te bekoren.

Youtube en internet in het algemeen verbreden mijn muzieksmaak; elke dag ontdek ik op muzikaal vlak wel iets nieuws en boeiends, en niet enkel wat pop en rock betreft.

Pantha du Prince: benieuwd hoe hij zijn muziek live invult.

Geweldig plaatje. Als dit niet op last.fm had gestaan als begeleiding bij de gig van Animal Collective, had ik dit waarschijnlijk niet snel ontdekt. Erg jammer.

Eentonige, saaie plaat? Waarom? Er gebeurd zoveel hier. Veel geluiden zijn wel bijgeluiden, die over de hoofdmelodie worden geplaatst, maar dat is juist het mooie. Sterker nog, is dat de vele lagen heel organisch aandoen. De plaat klinkt heel warm, ietwat winters en ik zou zelfs zeggen dat er heel wat emotie in zit.
Ik hou niet zo van aanwezige beats, dus daar moest ik erg aan wennen. Echter, deze plaat straalt zo'n warmte en rust uit, dat ik me er geen moment meer aan stoor.

KampF schreef:
Het is wel ietwat saai ja

Nee KampF, het wordt steeds beter, idioot!

avatar van 2kings
Het nummer is al vaker genoemd, maar van Saturn Strobe kan ik gewoon huilen.. Wat een drive!

Net zo soulvolle electronische muziek als The Sky Was Pink van Nathan Fake en het nummer Jet van Ellen&Apparat.

avatar van 2kings
Ja ik wist t! Er was nog een nummer waar Saturn Strobe mij zoveel aan deed denken:

Martin Landsky - FM Safari (Patrick Chardronnet's Silent Snake Remix)

Het opzoeken waard..

Zo, nu ga ik dit album even niet meer spammen.

aire.
Hé mensen, favorite eens wat meer nummers

avatar van luc011190
Steiner Im Flug, sowieso

aire.
Dat is er alvast één

edit: fuck it, gewoon downloaden en kijken of het iets is.

avatar van Gyzzz
Mja mja mja. Afzonderlijk vind ik de nummers echt briljant. Bijzonder opgebouwde, gevoelige, laverende beats die lichtvoetig als een balletdanseres in het rond tikken en zich op een natuurlijke weg door de tijd begeven. MAAR als album werkt dit - en dan vooral relatief gezien - totaal niet voor mij.

Het is een collectie magistrale losstaande monumenten, die net teveel overlap met elkaar en een iets te lange speelduur hebben als albummateriaal. Daarbij dus níets negatiefs over de tracks in het algemeen, want die zitten stuk voor stuk steengoed in elkaar, maar midden tussen andersoortige muziek slaan ze veel harder in dan op een rijtje.

Vandaar nu een 3*, die Pantha eigenlijk enorm tekort doet.

avatar van Chuck Taylor
Komt vrijdag trouwens in de Melkweg voor de liefhebbers, een Dial label night. Zoiezo aanwezig.

Lukk0
Dit is gewoon meer dan lekker, één van de betere minimale techno releases dit ik tot nu toe beluisterd heb. De nummers kabbelen heerlijk voort, vallen wel veel in herhaling, maar niet té veel en hebben naast dat voortkabbelen bij momenten ook nog een aardige drive. De opmerking die Gyzzz maakt over de te grote overlap is misschien wel redelijk op zijn plaats hier, maar dat wat gedaan wordt is hier gewoon zo goed dat Pantha du Prince er wat mij betreft niet verkeerd aan gedaan heeft dat de nummers sterk op elkaar lijken. Een echte aanrader voor iedereen die bijvoorbeeld The Field ook goed vindt.

avatar van perrospicados
Net een eerste luisterbeurt achter rug (album aangeschaft nav recensies hier) en ik moet zeggen: Ja, doe maar!
Ik zie dit ook in de zomer tijdens een festivalletje (bijv) ook helemaal zitten.

avatar van ANML
herman schreef:

Kijk eens even hier naar:
Howard Skempton - Lento part 1
Howard Skempton - Lento part 2

avatar van Paalhaas
Wow, wat een stijlvolle maar vooral ook boeiende plaat zeg!