Frank Boeijen - Palermo (2018)

Uitgebracht in eigen beheer

1. Achter de Wolken (4:30)
  2. Hoe het Was (4:12)
  3. Vuur en Vlam (3:08)
  4. Jij Bent Hier (3:26)
  5. Vandaag (4:08)
  6. Daar Zal het Zijn (3:50)
  7. Alles Is Teder (4:34)
  8. Zon (3:50)
  9. Droom van Jou (4:47)
  10. Hoe het Ook Gaat (5:10)
  11. Jesamy (5:44)
  12. De Droom van St. Fransiscus (4:04)
  13. Geluk (4:03)
  14. De Dame van het Zuiden (5:02)
  15. Berceuse Nr. 2 (2:17)
  16. Niets Is Volmaakt (4:34)
  17. Op het Terras (3:17)
avatar van lennon
Frank maakt eigenlijk nooit slechte platen. Maar de man is zo productief, en weinig variabel dat ik een beetje een oberload vrees.

De teksten zijn vaak prachtig, en de muziek sfeervol, maar weinig anders dan altijd. En dat kan wat verveling teweeg brengen. Ik wacht t af, misschien heb ik t mis, maar hij zal niet ineens een heel andere weg in gaan slaan.

Voor t eerst in jaren dat ik de cd niet al in bestelling heb staan in ieder geval..ik wacht even af.

Het is bijzonder dat Frank Boeijen keer op keer weet te verrassen met een nieuwe plaat. Na het ietwat commerciëlere Land van Belofte is er nu Palermo. Een ode aan de liefde.
Deze plaat is heel erg puur en oprecht, we horen veel mooie melodieën en poëtische zwijmelteksten.

Achter de wolken
Al eerder eens live gehoord een aantal jaar geleden in het concertgebouw van Amsterdam. Een mooie opener die meteen de juiste sfeer schept voor de rest van het album.

Hoe het was
De afsluiter van de vorige tournee. Weinig woorden kunnen heel veel zeggen. Daar is dit liedje het bewijs van. Het orkest uit Praag is een welkome toevoeging, mooi!

Vuur en vlam
Prachtige melodie! Doet me een beetje denken aan een Vermoeden van Licht uit 2013. De soundtrack voor een winteravond, mét een goed glas rode wijn (en een kaasje naar keuze).

Jij bent hier
Een lief liefdesliedje met een hoopvolle belofte, typisch Boeijen.

Vandaag
Mijn persoonlijke favoriet van de eerste cd. Ook hier is het orkest duidelijk aanwezig (in positieve zin). Het leven gaat door, koester daarom de mooie momenten.

Daar zal het zijn
Een liedje dat je op meerdere manieren kan interpreteren. Zowel een innerlijke reis, als een werkelijke reis. De bestemming is voor iedereen anders.

Alles is teder
Om eerlijk te zijn vond ik hiervan de live-uitvoering mooier. Misschien is deze versie iets to much. Vaker horen!

Zon
Ik krijg spontaan zin in de lente wanneer ik dit hoor. Het is fijn om terug te keren naar de basis. Herkenbaar.

Droom van jou
Een zoet liefdesliedje. Toch springt het glazuur niet van mijn tanden, dat is fijn. Dit kan wel, de tekst is als een film. Je moet het zien...

Hoe het ook gaat
Een melancholische afsluiter van de eerste cd. De cirkel is rond. Heel tof!

Jesamy
Ik hoor volgens mij letterlijke fragmenten van de cd Vaderland in dit liedje terugkomen. En er zijn drums! Cd 2 staat toch wel los van de eerste cd. Dit liedje is even wennen, maar het komt vanzelf. Wie zou Jesamy zijn?

De Droom van St. Franciscus
'Een wrang lenteliedje' zoals Geert Henderickx zei. 'En dat is maar goed ook.' Prachtig!

Geluk (live)
Tja. Deze kenden we al van 'Aardige Jongens' en de cd 'Verborgen Woorden'. Op de een of andere manier past deze live-uitvoering wel op de plaat.

De Dame van het Zuiden
Voor mij is dit het hoogtepunt van Palermo. Boeijen zingt met zoveel feeling en melodie. Het is weer eens wat anders. De tekst is wonderschoon, evenals de melodie. Wauw!

Berceuse NR. 2
De tekst van Paul van Ostaijen. Een liedje voor het slapengaan. Bijzonder. Had van mij nog wel iets langer mogen duren.

Niet is volmaakt
Ik ken het origineel van Dylan (When the Deal Goes Down). Boeijen heeft de melodie letterlijk overgenomen. De tekst is daarentegen wel anders. Knap gedaan. Wel gek om het in het Nederlands te horen.

Op het Terras
Een column op muziek. Zou dit een nieuw genre zijn? Een ode aan zijn overleden vriend Geert Henderickx. Ik zie het zo voor me.

Ik moet toch wel concluderen dat het Frank Boeijen gewoon weer gelukt is. Een nieuwe pareltje kan toegevoegd worden aan zijn omvangrijke oeuvre.