Gaz Coombes - World's Strongest Man (2018)

Label: Hot Fruit

1. World's Strongest Man (3:28)
  2. Deep Pockets (3:50)
  3. Walk the Walk (3:56)
  4. Shit (I've Done It Again) (2:58)
  5. Slow Motion Life (4:27)
  6. Wounded Egos (4:08)
  7. Oxygen Mask (4:09)
  8. In Waves (2:53)
  9. The Oaks (4:39)
  10. Vanishing Act (2:50)
  11. Weird Dreams (4:53)
avatar van Kaaasgaaf
Mmm, van alle puike platen die er de laatste tijd uitkomen (Courtney Barnett, Beach House, Arctic Monkeys, Stephen Malkmus, Parquet Courts) springt deze er verreweg het meest voor mij uit, ik zet hem ieder geval het vaakst op. Maar net als Gaz' vorige twee solo-albums (beiden ook ontzettend sterk) lijkt het erop dat het nagenoeg genegeerd wordt, ik hoor en lees er ieder geval niks over. Nu heb ik Supergrass altijd ergens een wat miskend bandje gevonden, eeuwig geassocieerd met de kwik-kwek-en-kwak-rock van Alright terwijl ze zich per album weer verder ontwikkelden (vooral de derde, titelloze, en Road Of Rouen, zijn grote favorieten van mij). En solo gaat Gaz daar gewoon doodleuk mee verder. Qua productie klinkt dit album echt als een klok, zeker op koptelefoon wordt het op momenten welhaast Radioheadesque (Thom en Gaz zijn oude schoolvrienden heb ik wel eens gelezen, maar dat terzijde). En de songs openbaren zich per luisterbeurt verder. Natuurlijk blijft Gaz' strot z'n grootste troef, maar hij weet deze altijd in dienst van het nummer te stellen. Wie behoefte heeft aan een verslavend spannend weemoedig zomeralbum zoekt niet verder.