Between the Buried and Me - Automata I (2018)

Label: Sumerian

1. Condemned to the Gallows (6:35)
  2. House Organ (3:41)
  3. Yellow Eyes (8:45)
  4. Millions (4:43)
  5. Gold Distance (1:02)
  6. Blot (10:27)
avatar van Don Cappuccino
Condemned to the Gallows

Deze track alleen walst nu al finaal over Coma Ecliptic heen. De band is gestopt met krachtpatserprog en gaat weer terug naar de essentie van hun sound en waarom ze altijd zo belachelijk goed waren. Erg benieuwd naar deze! Er komt later dit jaar ook nog een Automata II.

avatar van AOVV
Coma Ecliptic heb ik nooit beluisterd, ik ben de band een beetje uit het oog verloren. Dat terwijl ik albums als Colors en beide Parallax-platen gewoon erg goed vind. En inderdaad, dit nummer is ook weer van niveau. Ik zal dus niet veel gemist hebben, zeker?

avatar van Rick53
Enige nadeel is het feit dat het 'niet af' voelt als het slotnummer voorbij is.

avatar van THEMARSVOLTA
Lekker album, eigenlijk meer een ep. Begrijp niet echt waarom ze dit in twee delen moeten uitbrengen, beetje nutteloos. Hoop dat ze het uiteindelijk ook als één album uitbrengen, denk dat ik anders niet van plan ben beide delen aan te schaffen. Tot die tijd maak ik wel een playlist op spotify als Automata II ook uit is.

avatar van andnino
Voor het eerst sinds The Great Misdirect (2009) vermaak ik me weer een beetje met een BTBAM-plaat. Zo goed als Colors is het nog niet, maar bij gebrek aan goede metal tot zover dit jaar zet ik deze graag op.

avatar van james_cameron
Eerste deel van een tweeluik; het tweede deel verschijnt later dit jaar. Gelukkig wat organischer en compacter dan voorganger Coma Ecliptic, die wat mij betreft teveel afboog richting oeverloze progressieve metal. Heel wat steviger ook, al gaat de band zelden meer voluit. Het blijft allemaal wat kalm en beheerst. Best aangenaam, maar op gegeven moment ben je de ingetogen en vrij toegankelijke death metal toch wel een beetje zat. Er moet meer gebeukt worden!

avatar van andnino
james_cameron schreef:

Ik zie mogelijkheden voor deel 2! Deze smaakt me al heel goed, maar ik hoop dat de twee samen een nieuw meesterwerk gaan vormen. Ik hou van BTBAM, maar als ik ze op hun best wil horen ga ik toch telkens terug naar Colors... Hopelijk komt daar verandering in!

avatar van james_cameron
Colors is ook wat mij betreft hun beste werk tot op heden.