Apostle of Hustle - National Anthem of Nowhere (2007)

Canada
Folk / Pop
Label: Arts & Crafts

1. My Sword Hand's Anger (3:13)
  2. National Anthem of Nowhere (5:11)
  3. The Naked and Alone (4:36)
  4. Haul Away (3:28)
  5. Cheap Like Sebastien (3:37)
  6. Rafaga! (3:57)
  7. Chances Are (3:27)
  8. A Rent Boy Goes Down (4:07)
  9. Fast Pony for Victor Jara (3:25)
  10. Justine, Beckoning (4:55)
  11. Jimmy Scott Is the Answer (4:02)
  12. NoNoNo (3:18)
avatar van Carebo
Apostle of Hustle is een zijproject van de Canadese indie post-rockband Broken Social Scene's gitarist Andrew Whiteman. Het 2e album van deze band, na het debuut Folkloric Feel, gaat een andere, nieuwe richting uit en brengt ons zowel Indie als latin muziek voorzien van Cubaans-Braziliaanse invloeden. Ondermeer de 2 Spaanstalige nummers Rafaga! en Fast Pony for Victoria Jara brengen ons in een Zuiderse sfeer en flamencoritmes.
Er staan nog enkele goede nummers op zoals The Naked and Alone, Cheap Like Sebastien (aangename popsong met o.a. Lisa Lobsinger), Jimmy Scott Is the Answer en vooral de titeltrack Nat. Anth. of Nowh. welke niet zou misstaan op een BSS album.
Ik kijk reeds uit naar de opvolger van dit album dat me zeker niet teleur stelt, maar toch niet zo overdonderend is.

Voor dit album kort samengevat::toch puik werk van Whiteman en zijn gevolg. 3,5 * sterren

avatar van Yann
Wat een laag gemiddelde voor dit geweldige, bij vlagen overdonderende album! Daar moet ik wel wat tegenover stellen: 4 sterren.

Terwijl het debuut Folkloric Feel ook zo zijn momenten heeft, wordt deze te vaak nog geplaagd door middelmaat. Met de Afro-Cubaanse sfeer een tikje meer op de voorgrond en het tempo wat opgevoerd, brengt National Anthem of Nowhere een variatie aan originele popliedjes die vrijwel stuk voor stuk ijzersterk in elkaar steken - dat Whiteman weet van gitaarspelen en van catchy melodieën hoeft denk ik niet meer genoemd te worden - en kent het album een aantal subtiele wendingen die het een zeer interessant geheel maken. Daarbij wordt her en der zeer passend gebruik gemaakt van blaasarrangementen, percussie, synth en meer van dat moois, hetgeen alleen maar nog meer bijdraagt aan het luistergenot. Doch ondanks de complexiteit van de nummers, is het eindproduct zeer luchtig en 'laid back' geworden, en daardoor ook zeer toegankelijk.

Van uitblinkers wil ik bij dit album eigenlijk niet spreken, maar speciale vermelding wil ik toch even doen van de twee Spaanstalige nummers: Fast Pony for Victor Jara, een ode aan de Chileense volkszanger en activist uit de jaren '60 en '70, is muzikaal zeer onderhoudend en wordt gekenmerkt door de Latino ritmes die ik van deze band zo graag hoor. Bij ¡Ráfaga! proef je een Cubaanse sfeer zoals we die kennen van Buena Vista Social Club.