Tom Pintens - Tom Pintens (2007)

Belgiƫ
Label: V2

1. Al die Tijd (3:38)
  2. Zij Houdt van Vechten (4:29)
  3. Nieuwe Tarzan (4:20)
  4. Stanley (4:11)
  5. Camping Kobalt (4:35)
  6. K (3:11)
  7. Lola (4:31)
  8. Meisje van Vroeger (3:58)
  9. Exit Don Quichot (3:05)
  10. Wijzer (4:13)
  11. Gewoonte (2:41)
Eerste solo-album van deze muzikale duizendpoot (Flowers for Breakfast, 200 Monkeys, Zita Swoon) en gelijk al nederlandstalig.
Als het hele album zo sympathiek klinkt als single Al die Tijd dan gaat dit snel in mijn collectie belanden.

Tom Pintens is een naam die voor velen misschien nieuw is.
Zita Swoon liefhebbers weten wel beter: zij kennen deze krullenbol als de veelzijdige sidekick van Stef Kamil Carlens.
Daarnaast was Pintens ook leider van de bands Flowers for Breakfast en 2000 Monkeys, beiden bandjes die perfect passen in wat er al jaren speelt in de Antwerpse muziekscene.
Nu staat Pintens er in zijn eentje voor en geeft hij zichzelf bloot door in het nederlands te zingen. Dat is even wennen, want ook al is het niet in dialect, voor Nederlanders blijft het toch een Vlaams randje houden (denk een klein beetje aan Raymond v/h Groenewoud).

Opener is de single Al Die Tijd, ook te beluisteren op de myspace pagina van Pintens. Dit is een allercharmanst nummer waar de vriendin van Pintens, Ellen Schoenaerts verantwoordelijk is voor de tekst (overigens voor alle teksten op dit album).
Geen opsmuk, maar heerlijk recht door zee met pure instrumentatie. Prachtig nummer, waar ik keer op keer van kan genieten.
Zij Houdt van Vechten doet me heel erg aan de eerder genoemde Raymond v/h Groenewoud denken maar dan wel in combinatie met iemand als b.v. Spinvis.
Ook hier blijft de instrumentatie spaarzaam: poppy melodietjes met een hoofdrol voor piano. Nergens electrische gitaren. Echt zo'n pareltje die meerdere draaibeurten nodig heeft om zich in al haar pracht aan je te ontvouwen.
Nieuwe Tarzan start lekker op akoestische gitaar en krijgt al snel begeleiding van een prima beat. Nergens zwaar, altijd luchtig en vooral heel erg zwierig door het gebruik van de synths. Avontuurlijk zoals ook Zita Swoon dat kan zijn. En dat het in het nederlands wordt gezongen maakt het voor mij eigenlijk alleen maar boeiender, zoals ook Spinvis weet te boeien. Duidelijk een topper dit nummer in driekwartsmaat!
Stanley doet me in het intro een beetje aan Air denken en daar is het gebruik van synths verantwoordelijk voor. Wat een mooi en heerlijk nummer is dit. Ook hier is het de eenvoud die siert.
Camping Kobalt is wederom redelijk akoestisch van opzet, althans: geen stevig drumwerk of electrische gitaren. Hierdoor denk ik ook gelijk weer terug aan de akoestische setting van A Band in a Box waar Zita Swoon goed mee scoorde. Lekker swingend, zwoel en mooi gezongen ook al heeft Pintens geen ijzersterke stem.
K heeft een iets voller drumgeluid en klinkt net even wat 'harder'. Dat laatste is natuurlijk heel erg relatief, want je moet het bezien in het totaalplaatje. Het piano-werk valt hier zeer positief op. Het is nergens hysterisch of uit de bocht vliegend en krijgt daardoor een heerlijk relaxed karakter.
Lola heeft een beetje een discogroove. Zou live best wel eens een lekker hoogtepunt kunnen zijn: typisch zo'n nummer waarop je je even kunt laten gaan, zeker als het live net even explicieter uitgevoerd gaat worden.
Meisje van Vroeger brengt weer wat rust in de tent. Een heerlijk, bijna hypnotiserend ritme dat je weg weet te voeren van al je beslommeringen. En misschien komt dat ook wel door het stemgeluid van Tom die dan wel niet heel erg bijzonder of krachtig te noemen is maar op mij wel een rustgevende invloed heeft. Warm wil ik het ook wel noemen.
Exit Don Quichot heeft een funky orgelgeluid. Door de achtergrondzang krijg ik zelfs een beetje een Doe Maar deja-vu.
Wijzer zit ook knap in elkaar: verzorgde akoestische instrumentatie met zeer lichte speelse dingen die nauwelijks opvallen maken het een licht verteerbaar nummer. Waar Spinvis hier net even meer experimenteerdrift opvoert zoekt Pintens het op in puur vakmanschap: een zoektocht naar het perfecte liedje. Klein, maar fijn.
Met Gewoonte is het einde van deze langspeler al weer in zicht. Wederom genieten van de pianoklanken. Dit is gewoon heel oprecht en puur.

Tom Pintens levert hiermee een zeer sterk solo-debuut in eigen taal af. Petje af voor de inbreng van vriendin Ellen Schoenaerts die met aanstekelijke teksten op de proppen komt. Aarich Jespers, Mirko Banovich en Rudy Trouvé hebben ook bijgedragen en dat zijn zeker niet de minsten (en het blijft ons kent ons natuurlijk).
Voor mij persoonlijk misschien wel de grootste verrassing van dit jaar tot nu toe!
Het zou heel erg jammer zijn als dit album een stille dood sterft en ik hoop dan ook dat liefhebbers van b.v. Spinvis dit album in elk geval een kans willen geven.
Ik start met 4* met absoluut de mogelijkheid nog een halfje omhoog te gaan.

avatar van muziekobsessie
Supermooi album, zonder pretenties en heel eerlijk.
niet te vergelijken met die poetische zweefteef van een Spinvis, mag ik even kotsen!!!

avatar van CHIEP
CHIEP (crew)
Vorige week in de FRS gekocht voor € 2,99 \o/. Ga mij er een van de dagen eens aan zetten, want buiten de single heb ik de nummers alleen nog maar live gehoord .

avatar van Coldplayer
Live gezien in het voorprogramma van Matt Costa. Was er niet erg van onder de indruk.

Hij was alleen met zijn gitaar (na een tijdje kwam iemand hem vocaal ondersteunen met o.a. beatbox grapppen en grollen) en gezien aerodymanic's review waarin toch meerdere malen naar voren komt dat met name de piano een waardevolle toevoeging vormt, zou dit album wel eens een stuk beter kunnen zijn dan zijn live performance.

Ik las al zoiets over deze performances en dat trok mij ook niet.

blaauw
muziekobsessie wat is dat voor een belachelijk bericht, ik vind de teksten hier eigenlijk vaak wat geforceerder klinken dan die van spinvis, bijvoorbeeld 'een pluche konijn'(??) uit het niks, en 't geheel valt nogal goed te vergelijken met spinvis zowel muzikaal (lekker makkelijk in 't gehoor liggend, af en toe wat zweverig (niet negatief) als tekstueel, wat absurd maar vaak begrijpelijk als je je fantasie er op laat (hij staat niet voor niks in het voorprogramma van spinvis) en ik vind 't dan ook zeer apart dat je dit 5 sterren geeft en van spinvis moet kotsen, 'raarr'

Prachtige eerste helft van de cd, tot daar zo 4,5 * waard maar matig vanaf nummer 7 wat mij betreft. Jammer maar je hebt toch zin om buiten in de zon wat rond fietsen terwijl je de pakkende deuntjes uit de eerste helft zit te fluiten...

avatar van muziekobsessie
matig vanaf 7???? Lola vind ik het beste nummer van de plaat!!!

muziekobsessie schreef:
Lola vind ik het beste nummer van de plaat!!!

helemaal mee eens!

blaauw
ik vind wijzer en meisje van vroeger ook prachtig

bowi01
geweldig! alhhoewel ik lola het minste nummer vind..