TesseracT - Sonder (2018)

Label: Kscope

1. Luminary (3:12)
  2. King (6:56)
  3. Orbital (2:19)
  4. Juno (5:12)
  5. Beneath My Skin / Mirror Image (11:21)
  6. Smile (4:47)
  7. The Arrow (2:37)
avatar van Zagato
Luminary en King overtuigen nog niet helemaal. De tijdsduur ook niet overigens....

avatar van legian
Heb deze samen met de nieuwe A Perfect Circle opgepakt en ook van deze kan ik geen genoeg krijgen. Ik ben de naam via Kscope vaker tegengekomen maar heb de muziek nooit echt geprobeerd. Tot ik afgelopen week King en Smile te horen kreeg, wat een heerlijke nummers zijn dat.

Toch zijn de reacties veelal gematigd en als ik de vorige albums erop na luister heb ik het idee dat veel mensen deze wat (te) soft vinden. Voornamelijk de eerste twee albums komen veel steviger uit de kast terwijl op Sonder veel meer op sfeer ingezet wordt. Het doet mij daarbij denken aan Leprous die met Malina ook de metal-fans wat tegen het gehoor stootte.

Sonder bevalt mij echter ongelofelijk goed en het is dan ook ontzettend spijtig dat het maar 36 minuten mag duren. Van mij mag dit langer doorgaan, maar gelukkig hebben ze nog drie albums die ik lekker ga ontdekken .

Het tweeluik Beneath My Skin / Mirror Image wordt trouwens zowel op de cd als op hun eigen site als losse nummers aangegeven en niet als een geheel zoals hier op de site.

legian schreef:
....

Op Spotify is het ook één nummer...

Ik heb het album nu een keer of 5 geluisterd en wat mij betreft is het toch een heel geslaagd album geworden. De bekende kritiek dat het allemaal een beetje op elkaar lijkt is hier ook weer van toepassing maar wederom geen enkel probleem. De soms bijna pop aandoende zanglijnen worden begeleid door de bekende (djent) begeleiding.

Beneath My Skin / Mirror Image is wat mij betreft de uitschieter. Altered State blijft mijn favoriet maar dit is gewoon weer een lekker album geworden.

avatar van legian
Bij google play zag ik inderdaad ook dat ze een geheel vormen, al zou ik zweren dat ze daar eerst los van elkaar stonden. Vind het wel wat vreemd dat ze op de cd en de site aaangeven staan als losse nummer, maar op de streaming dan weer niet.

avatar van notsub
Ik kan toch niet echt een klik krijgen met TesseracT. Na het vorige album zag ik ze twee maal live aan het werk en hoe indrukwekkend hun capaciteiten en geluid ook zijn, het voelde allemaal erg oppervlakkig aan. Het raakt me dus gewoon niet. Deze nieuwe CD is wat dat betreft typisch TesseracT voor mij. Qua stijl zijn er kansen, maar het komt nauwelijk binnen.

notsub schreef:

Love it or hate it band lijkt mij. Mij bevalt het organische van de nummers juist erg goed, ze moeten hun metal kant niet nog meer loslaten want dan dreigt dat ik ook ga afhaken. Nog een puntje van kritiek op Sonder, de speelduur. Veel nummers hadden gemakkelijk wat langer gemaakt kunnen worden zonder langdradig te worden. Nu zijn ze soms wel erg aan de korte kant.

avatar van Sake
Instrumentaal vind ik het een sterke plaat, alhoewel ik me aansluit bij Zagato dat er best nog wel ruimte geweest was om de nummers iets verder uit te wijden. De zanglijnen op Sonder kunnen me echter nog niet echt overtuigen.. Nu moet ik toegeven dat dat bij Tesseract wel vaker een probleem geweest is, maar ik vermoed niet dat mijn waardering voor deze plaat in de buurt gaat komen van Altered State.

avatar van james_cameron
Sporadisch rustig voortkabbelend, dan weer woest beukend, maar hoofdzakelijk is deze dromerige moderne metal niet echt iets voor headbangers. Ik kan de band altijd wel waarderen, ook nu weer, maar gezegd moet worden dat het album naar het einde toe wel wat inzakt. En met een speelduur van nog geen 40 minuten is dat eigenlijk best treurig. Een stevige en lekker dreigende track als King laat de band op haar best horen; jammer dat er niet meer van dergelijke toppers aanwezig zijn.

avatar van Fluvver
Geslaagde plaat zonder hoogvliegers. Plaat voelt aan als 1 nummer en door de duur meer als een EP. Ik mis wel een beetje agressie, die gast kan zo goed grunten. Bij mij heeft het wel 15 luisterbeurten geduurd om een beetje een lijn in de plaat te krijgen.