soccer mommy - Clean (2018)

Label: Fat Possum

1. Still Clean (4:01)
  2. Cool (3:16)
  3. Your Dog (3:14)
  4. Flaw (3:41)
  5. Blossom (Wasting All My Time) (3:12)
  6. Last Girl (3:35)
  7. Skin (4:01)
  8. Scorpio Rising (4:42)
  9. Interlude (1:38)
  10. Wildflowers (3:18)
avatar van E-Clect-Eddy
Vanaf vandaag tijdelijk te beluisteren, voor de officiële release volgende week vrijdag, via een stream van NPR first listen

De 3 singles zijn / waren Your Dog, Cool en Still Clean. Op het vorige album stond een nummer Death by Chocolate die me zeer beviel.

Een 20 jarige zangeres die behoorlijk volwassen klinkt in Singer-Songwriter / Lo-Fi Alt. Rock, vaak deels spaarzaam muzikaal ingevuld en dan weer rijk aan subtiele toevoegingen. En af en toe een studio-tape-effect zoals de vertraging in Cool (wel bekend van slecht opgewonden cassettetape-jes).

Volgens Last.fm voor de fans van: Japanese Breakfast, Alvvays, Trailer Trash Tracys, Girlpool, Goat Girl

avatar van erwinz
recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Soccer Mommy - Clean - dekrentenuitdepop.blogspot.nl

Soccer Mommy, het alter ego van de uit Nashville afkomstige Sophie Allison, maakte vorig jaar indruk met Collection.

De plaat duurde nog geen half uur en verzamelde een aantal van de songs die, de op dat moment in New York woonachtige, Sophie Allison eerder via bandcamp had uitgebracht.

Het betrof songs die de jonge Amerikaanse singer-songwriter in haar slaapkamer had opgenomen, waardoor het etiket ‘bedroom pop’ op de plaat werd geplakt.

Het was een vlag die de lading uitstekend dekte, want de songs van Soccer Mommy ontleenden een deel van hun kracht aan de intimiteit die Sophie Allison in haar muziek wist vast te leggen, al maakte de muzikante uit Nashville ook indruk met prima songs.

Collection deed me denken aan de muziek van onder andere Jay Som, Japanese Breakfast, Amy O, Girlpool, Palehound, aan de eerste platen van Waxahatchee, uit een iets verder verleden aan de donkere songs van Julie Doiron, maar de muziek van Soccer Mommy had op Collection ook zeker raakvlakken met 90s bands als Throwing Muses en Belly en met de platen van Juliana Hatfield. Het zijn allemaal namen die ook weer opduiken bij beluistering van Clean.

De nieuwe plaat van Soccer Mommy bevat tien songs en duurt net wat langer dan Collection. Het is een plaat die duidelijk in het verlengde ligt van zijn voorganger en dat is best bijzonder. Sophie Allison nam haar songs dit keer immers niet in haar slaapkamer op, maar ging met een band en producer Gabe Wax de studio in.

Gabe Wax verdiende zijn sporen, grotendeels als technicus, op de platen van The War On Drugs, Cass McCombs, Beirut en Wye Oak en laat op Clean horen dat hij ook als producer uitstekend uit de voeten kan. Clean klinkt absoluut voller dan Collection, maar gelukkig heeft Sophie Allison de intimiteit van haar vorige plaat behouden en zou ook Clean best in haar slaapkamer kunnen zijn opgenomen.

Vergeleken met Collection valt Clean niet alleen op door een wat voller en rijker geluid, wat de songs van de Amerikaanse singer-songwriter voorziet van wat meer kleur en glans, en met net wat meer invloeden uit de rock, maar zeker ook door net wat meer uitgekristalliseerde songs.

Het zijn songs waarin Soccer Mommy wederom graaft in haar persoonlijke leven, waarin mislukte relaties een grote rol spelen. Het zorgt voor een licht melancholische ondertoon, maar de intieme popliedjes van Soccer Mommy zijn ook zeker geschikt om je aan te warmen op deze koude dagen.

Clean doet me, nog wat meer dan zijn voorganger, denken aan de platen van Juliana Hatfield, die er net als Soccer Mommy altijd in slaagt om donkere wolken en zonneschijn samen te laten komen in haar songs. Het zijn de songs waarmee Soccer Mommy zich uiteindelijk kan onderscheiden van de meeste van haar soortgenoten, al vind ik ook haar stem bovengemiddeld goed en vooral aangenaam.

Met Clean treedt Soccer Mommy wat mij betreft in de voetsporen van onder andere Phoebe Bridgers en Julien Baker, voor mij de grootste verrassingen van 2017, al is de muziek van Sophie Allison wel wat zonniger. Collection stond vorig jaar nog bol van de belofte, maar met Clean maakt Soccer Mommy de belofte echt meer dan waar. Erwin Zijleman

avatar van Renoir
Fijne ontdekking. Vrijdag 9 maart treedt Soccer Mommy op in Amsterdam.

avatar van overmars89
Ja leuk plaatje met niet teveel poespas. Het geeft me ook een jaren 90 gevoel wat helemaal niet verkeerd is. Staat geen slecht nummer op, dus zal m zeker nog een paar keer opzetten de komende dagen; weken.

avatar van coldwarkids
Soccer Mommy. Tip voor liefhebbers van Julien Baker en Phoebe Bridgers! Zelfde zang en sfeer en weer erg aanstekelijk!

Vento Vivimus
coldwarkids schreef:
Waarom doet deze rock chick me steeds aan Carol van Dijk en haar Bettie Serveert denken? In die vergelijking legt Sophie het wat mij betreft af en ook de vergelijking met Julien Baker gaat - voor wat mij betreft - mank. Op 'Turn out the Lights' valt veel meer te ontdekken.

Vento Vivimus schreef:

Daar valt zeker meer op te ontdekken. Julien Baker en Phoebe Bridgers doen het wat mij betreft beter in dit genre.

en... ja het klopt dat de sound van Soccer Mommy wat dat betreft anders is dan de hier boven genoemde dames. Alleen qua zang past het dan wel weer wat meer in het straatje van JB en PB.

avatar van coldwarkids
Dit debuutalbum van haar mag er echt wezen. Het lijkt erop of dit soort dames allemaal opstaan. Snail Mail brengt ook haar debuutalbum uit in juni. Lijkt er ook een beetje op. Dezelfde sfeer.

Rudi1984
Zojuist bekendgemaakt dat ze het voorprogramma van Kacey Musgraves is op 21 oktober.

avatar van Gretz
Wat betekent dat ik haar in een kleine 2 maanden 4 keer zie optreden Maar dat is niet erg, want soccer mommy staat live ook zeker haar mannetje en Clean begint langzaam uit te groeien uit 1 van m'n favoriete platen van 2018.

coldwarkids schreef:

Inderdaad. Ik zou zeggen dat we 2018 maar moeten uitroepen tot het jaar van de (indie)gitaarvrouwen:

Alex Lahey
Sunflower Bean
The Beths
Tomberlin

avatar van coldwarkids
girl in red, met name het nummer Girls is echt een heerlijk nummer met veel emotie en sfeer! Je kan dit idd het jaar van de (indie) gitaarvrouwen noemen!

avatar van Slowgaze
Zoveelste niet al te bijzondere 1990-rock/singer-songwriter-crossover. Jammer voor haar - en Frankie Cosmos, Girlpool, enzovoort, enzovoort - dat Marika Hackman hen vorig jaar overbodig heeft gemaakt met een plaat die wél van begin tot einde overtuigt.

avatar van Gretz
Gretz schreef:
Wat betekent dat ik haar in een kleine 2 maanden 4 keer zie optreden.

Correctie 5x Dat is maar 1 andere artieste gelukt.

Live is het overigens een stukje steviger dan op plaat, wat me wel bevalt. Bijzonder ook hoe goed haar zang is live.

avatar van Film Pegasus
Mijn kennismaking met Soccer Mommy met dit album. Een naam die nog niet zal blijven hangen, daarvoor is het niet meteen een uitschieter. Maar het album is best wel goed. Een singer-songwriter waar zangeres met haar gitaar vooral doorklinkt, maar ze het - zonder te overdrijven - hier en daar wat aankleedt. Door het gebruik van bvb synthesizer en mellotron is dat meer dan een viooltje of basgitaar. Mooie muziek, denk dat ze live nog beter is, die indruk heb ik toch na deze plaat.