Zita Swoon - Life = a Sexy Sanctuary (2001)

België
Label: WEA

1. Fun for Free (3:31)
  2. Hot Hotter Hottest (3:30)
  3. People Are Slamming Doors (4:29)
  4. My Heart Belongs to Someone Else (I Wish It Was Mine) (3:39)
  5. Teacher (4:25)
  6. The Bananaqueen (3:44)
  7. The Quiet Place in My City Mind (3:47)
  8. Nice (2:47)
  9. Josiewitchgirl (5:22)
  10. Moving Through My Life as Prey (3:04)
  11. The Bananaqueen [Radio Mix] * (3:20)
  12. The Bananaqueen [Tom Tom Club Remix] * (6:21)
  13. The Bananaqueen [Praga Khan Remix] * (3:35)
  14. The Bananaqueen [Mas ã Matsi Remix] * (4:19)
  15. The Bananaqueen [CJ Bolland Remix] * (6:18)
  16. Coconuts Keep Falling on My Head * (4:40)
  17. The Bananaqueen [2000Monkeys Remix] * (4:43)
  18. My Darkest Shades * (2:15)
avatar van starbright boy
1,5
Hier ga ik vast reacties op krijgen, maar ik vond dit echt een strontvervelende cd.

avatar van Zachary Glass
Wat denk je wel, Starbright boy? Lachen met Zita Swoon? Wil je 't weer allemaal beter weten?

Zo - ben ik meteen weer effe mijn agressie kwijt

Inderdaad - mijn reactie is: je hebt voor de volle 100 % gelijk, SB!

Ik niet bepaald, alhoewel ik wel moet zeggen dat ik de cd niet vaak heb gedraaid in tegenstelling tot de voorgangers. Het zou de grote doorbraak moeten worden, maar dan had Stef Kamil Carlens toch met beter werk kunnen komen.

strontvervelend is een groot woord, maar inderdaad veruit hun minste ....
**' 2,5 op 5 **'

avatar van VanDeGriend
Tonyvdb schreef:
strontvervelend is een groot woord, maar inderdaad veruit hun minste ....
**' 2,5 op 5 **'

Mm net de enige die ik ooit gekocht heb. Al was t voor 1 euro. Zal m eens opzetten en kijken of ik het met jullie eens ben

Inderdaad een behoorlijk zwakke cd van Zita Swoon. Zeker na het sterke debuut "I paint pictures on a wedding dress" was dit toch wel een tegenvaller.

sunzoo manley schreef:

Niet echt hun debuut natuurlijk: dat was de soundtrack bij Sunrise, sterker; dat was ook niet het debuut. Dat was uiteraard de cd onder de andere naam Moondog Jr., maar wel degelijk dezelfde band (met hier en daar een kleine wijziging).

aERodynamIC schreef:

Dat klopt! Maar ik bedoelde de eerste cd van hen onder de naam "Zita Swoon"

Zelfs dan nog Dan blijft Sunrise de eerste release onder de naam Zita Swoon (overigens een vreemd "debuut" onder die naam natuurlijk).

neh
Waarom vindt iedereen deze cd zo slecht? Ik vind het echt een heerlijke cd. Er staan prachtige zangmelodiën op, heerlijke gitaarriffs. Af en toe swingt het als een tiet, dan wordt het weer heel rustig en gevoelig en emotioneel.. Misschien omdat dit m'n eerste Zits Swoon cd was, maar ik vind 'm echt lekker.
Ik kan niet stilzitten als ik deze cd hoor!

mefyfrancky
Niet de allerbeste CD van Zita Swoon maar MOVING THROUGH LIFE AS PREY maakt alles goed. Mocht dit door een amerikaanse band geschreven zijn dan was het een monsterhit. Het is maar van dat "klein Vlamingske" !
Dus: Herbeluister die CD nog maar eens goed !

avatar van linn
0,5
starbright boy schreef:

Ik ook...

Die clip behorende bij The BananaQueen blijf ik toch alleraardigst vinden. Tevens een van de betere songs van dit album....

avatar van rafke pafke
Tot nu toe inderdaad hun zwakste plaat vind ik. Hoewel er toch nog altijd een paar schitterende nummers opstaan (2, 4 en 9 zijn mijn favorieten) maar spijtig genoeg ook een paar vervelende.

Maar als fan zou ik deze plaat toch niet willen missen!

avatar van FunkStar
Kreeg deze CD laatst in mijn hand geduwd door een vriendin die me vertelde dat Zita Swoon erg goed was. Na wat luisterbeurten ben ik er achter gekomen dat het inderdaad erg lekker klinkt!

De single The Banana Queen is het leukst van deze CD, persoonlijk vind ik I Paint Pictures On A Wedding Dress beter!

neh
wow, het valt me enorm tegen dat er hier zo weinig comments staan en dat ze dan ook nog eens voornamelijk negatief zijn. Ik vind dit de beste zita swoon cd, en misschien wel één van de beste platen uit belgië (en ik ben een groot fan van belgische muziek). i paint pictures... vind ik iets te experimenteel, waardoor er niet echt 'liedjes' ontstaan en alles na deze cd vind ik te soft. ik kan deze cd altijd luisteren, elk liedje heeft wel iets bijzonders; een mooie zangmelodie, een goeie gitaarriff of een lekker basloopje. en ook de teksten zijn wonderschoon. mijn persoonlijke favoriet is josiewitchgirl. die prachtige ingehouden, opgekropte woede die maar niet tot uiting wil komen is zoooo heerlijk! wauw.

avatar van corn1holio1
amen en groot gelijk!

avatar van rascaly
Er zijn van die artiesten die hun muziek beschouwen als de meest serieuze zaak op aarde. Dit levert ofwel een goed doordacht en diepzinnig album op, ofwel een geforceerd misbaksel. Natuurlijk zijn er nog artiesten die het leven en al zijn onzin rechtuit durven uitlachen, en cd's op de markt brengen die bedoeld zijn om de luisteraar eens een half uurtje te laten ontspannen.

Life = A Sexy Sanctuary is voor mij de eerste kennismaking met het beruchte Belgische bandje. Ik had hem gekocht op aanraden van vrienden die hen hadden bezig gezien op TV en 'Het een geweldig leuke band vonden.' Ik wandelde de cdwinkel binnen, en het speelse hoesje verleidde me inderdaad tot aankopen. Eén luisterbeurt later belandde hij echter diep weggemoffeld in mijn cd-kastje. Wat ben ik toch een softy. Enkel diep-melancholieke muziek leek toen mijn hart te kunnen bevredigen.

Maar Zita Swoon kreeg zijn tweede kans! De band begint lekker chill met 'Fun For Free', dat direct de toon zet voor de hele cd. Lekkere pop-achtige nummers waar een mens op wegdroomt. Zonder het te beseffen verscheen er een glimlach op mijn gezicht, liet ik me wat verder in mijn zetel wegzakken en genoot volop.

Want dat is het leven nu net! Een sexy heiligdom. Je moet je laten lokken door wat intact is in het leven, en je niet te hoog achten om alle schroom te laten wegvallen. Precies wat ze doen op dit album. 'Man I drove down to Ghent in my underwhear...' Grappige teksten. Lekkere songs. Wat kan een mens meer wensen? De songs zorgen voor een ectra zonnetje in huis. Neem het leven niet te serieus, je zal het toch niet overleven.

Om toch iets van kritiek te geven: De cd lijkt de hele tijd een rode draad te volgen, en durft maar enkele keren daar van af te wijken. De liederen lijken sterk op elkaar, en hier en daar durft wel eens een liedje de kop op steken dat je snel verveelt. 't Kan niet altijd lukken. Maar nu gaan we niet pessimistisch doen.

Als conclusie: Een lekker goeie cd. Perfect om op te leggen tijdens een BBQ met het gezinnetje. Geef hem echter wel zijn kans om te rijpen, hij overweldigt niet meteen. Wie een cd zoekt met diepgang en rijkgevulde melodiëen: Dit is niet wat je zoekt! Probeer van de cd te genieten, het is deze gevoelige ziel ook gelukt en 't was de cd die zijn leventje net dat ietsje verlichtte. Ik zou de cd onrecht aandoen door er een cijfer op te plakken. 3.5/5 is te weinig, maar 4/5 is misschien net dat beetje te veel. Een dikke 3.5/5 dan maar. Hoewel hij beter verdient.

avatar van corn1holio1
Mooi omschreven Rascaly, hier kan ik mij volledig in vinden. Het is inderdaad een feel-good album, alhoewel ik toch ook enkele keren serieus geraakt wordt door bepaalde stukken.

rascaly schreef:

Zeur niet teveel, geef hem gewoon 4*

corn1holio1 schreef:
geef hem gewoon 4*

Dit album afzettend tegen veel andere 3,5* en 4* albums afzettend ga ik dat in elk geval doen. Eén van mijn favoriete bandjes ooit verdient dit wel

avatar van Mark DJ
ik ben deze nu aan het luisteren en ik vind dit echt niet vervelend ofzo, vind het eigenlijk wel leuk zelfs...

Bijna een decennium later is dit mijn eerste keuze als ik zin heb in Zita Swoon. Wordt steeds beter naarmate de cd vordert.

avatar van dennisversteeg
Dit album was voor mij echt een groeier. Hoe meer bekend ik werd met de nummers, hoe beter ik ze begon te vinden en het is met I Paint Pictures mijn favoriet. Het is een mooie mix van 'ouderwetse' muzikaliteit met moderne sounds en natuurlijk briljante vocalen. Hierna ging Zita Swoon meer op de 'organische' toer en dat is ook prima te verteren, maar klinkt wat conservatiever dan de eerste paar albums.

avatar van Laurenzo
Het mijn eerste ontmoeting met de band, maar het valt me niet tegen. De zang doet me ook veel denken aan dEUS. Maar aan de reacties te lezen is het oudere werk beter.

avatar van Jazper
Na mijn positieve hereniging met voorganger I Paint Pictures on a Wedding Dress leek het me redelijk te kijken of mijn matige score bij deze opvolger wellicht wat opgekrikt kon worden.

Helaas. Ik luister ernaar en nergens veer ik op. Toch jammer.