Gazpacho - Soyuz (2018)

Label: Kscope

1. Soyuz One (6:19)
  2. Hypomania (3:46)
  3. Exit Suite (3:42)
  4. Emperor Bespoke (7:44)
  5. Sky Burial (4:27)
  6. Fleeting Things (4:24)
  7. Soyuz Out (13:26)
  8. Rappaccini (4:07)
avatar van hogweed
Soyuz One is inmiddels vrijgegeven: Kscope | Gazpacho - kscopemusic.com

avatar van legian
Soyuz One klinkt ongelofelijk herkenbaar als Gazpacho, heb het idee dat ze licht zelfplagiaat uitvoeren hier. Des al wel te plus bevalt het nummer na enkele luisterbeurten goed. Ben benieuwd wat het album gaat brengen.

De beschrijving van het album doet mij trouwens denken aan March of Ghosts. Die bestond ook uit losse verhalen per nummer.

avatar van meneer
Een paar luisterbeurten achter de rug. Muzikaal zeer intrigerend maar soms vraag ik mij weleens af hoe de band zou klinken zonder Ohme. Zijn stem eist vaak de hoofdrol op maar het is idd (voor mij de stem dan) een soort zelfplagiaat. Ik vind dan vooral aan het einde, als de zang ophoudt, de laatste minuut ook zeer mysterieus en heerlijk.

Ha, op mijn spotify komt Molok er strak achteraan. Heerlijk intro dan ook..

avatar van puppy
Eerste luisterbeurt van Soyuz One voor mij (beetje laat, aangezien ik er net pas achter kwam dat dat nummer al te beluisteren is). Klinkt inderdaad behoorlijk vertrouwd als hun oudere werk, maar als er één band is waarbij ik me daar niet aan stoor dan is het Gazpacho. Wat betreft consistentie in niveau is het namelijk toch echt mijn favoriete band, geen enkel slecht album (hoewel ik daarbij moet toegeven dat ik Firebird - nog - niet ken).

avatar van legian
Geinig detail, de basis voor dat nummer is ontstaan vanuit het spelen met lucifers.
Exit Suite bevalt mij beter dan Soyuz One eigenlijk.

Toen Night net uit was werd daar op deze site nogal hyperig op gereageerd. Meestal snap ik dat dan nooit zo goed, maar die keer was ik er blij mee omdat ook ik het mooi vond. Gazpacho werd een blijvertje met Demon als voorlopige grote favoriet.

Soya klinkt zoals we het gewend zijn. Dat heeft een zeker risico want de verveling kan gaan toeslaan. Dat is niet het geval. Ja, het is wel een beetje een herhaling van zetten, maar het blijft gewoon mooi.

Soms is dat gewoon prima.

avatar van rr66
Lijkt idd erg op Molok, desalniettemin blijft het heerlijk om te luisteren!

avatar van Ayreonfreak
Eerste indruk: veel foefjes uit het verleden en soms ook klakkeloos herhalen van zetten (vooral het begin van het album). Maar toch zitten er ook briljante en geniale passages in de muziek die heel bijzonder zijn. Verrassend zelfs. Voor de luisteraar die nog nooit iets van de band gehoord heeft kan dit een eye-opener zijn en enorm indrukwekkend binnen komen kan ik mij voorstellen. Een album dat indrukwekkender en in mijn ogen spannender is dan Molok of Demon. Dit is een album wat moet rijpen. En dat is meestal een erg goed teken. Ik vind het album niet overal fijn gemixt voor het luisteren op een hoofdtelefoon, maar ook dat is een eerste indruk.

avatar van Guinness1980
Hypomania en Emperor Bespoke zijn tot nu toe favoriet

avatar van Gewoon Pim
Ook op deze plaat is het weer op alle vlakken herkenbaar Gazpacho en dat betekent dat de schoonheid verborgen ligt in de details. Het geeft zichzelf alleen bloot als je besluit het album vaak genoeg te ervaren en te accepteren dat je het zolang nog niet begrijpt. En dan langzaam, stukje voor stukje, valt de plaat op zijn plek. Je gaat verbanden horen, de verhalen ontrafelen.

Soyuz staat vol met verhalen, onderling verbonden door het concept, maar op zichzelf staand in liedstructuur. We horen invloeden van Muse door in Hypomania (zelfs de titel voldoet aan de Muse-voorwaarden) en Emperor Bespoke had zo een samenwerking met Phideaux kunnen zijn. Ook de vleugjes niet-Westerse muziek zijn terug te vinden, zoals de Tibetaanse sferen in het nummer Sky Burial. Maar alles op zijn Gazpacho's, met veel ruimte voor sferische piano en viool. Met uitstekende baspartijen, vaak stuwend maar ook krachtig wanneer ervoor gekozen wordt juist niet te spelen. Dat doen alle instrumenten. Ook wanneer ze niet spelen zijn ze onderdeel van de muziek.

Mijn recensie op Nieuweplaat:
Gazpacho - Soyuz - nieuweplaat.nl

avatar van strebge
Erg goed album weer, die inderdaad erg trouw binnen de Gazpacho kaders blijft.
Vaak luisteren zodat de structuren blijven hangen is dan ook weer het devies..

Tippen aan Night en Tick Tock? Wat mij betreft, net als alle opvolgers bij lange na niet..
Zeker wel weer erg de moeite..

avatar van clayhill
Halflege zaal in Leeuwarden afgelopen zaterdag en een erg mooi concert !

avatar van hogweed
clayhill schreef:
Halflege zaal in Leeuwarden afgelopen zaterdag en een erg mooi concert !

Ook ik vond het een geweldig en sfeervol optreden. De nummers van Soyuz kwamen zeer goed tot hun recht, met name Soyuz Out. Ik vind een beetje ruimte in een zaal wel prettig, maar het aantal bezoekers viel tegen.

De eerder vrijgegeven nummers Soyuz One en Exit Suite lieten al horen dat het geluid van Gazpacho (vrijwel) ongewijzigd was gebleven. Niet dat ik anders had verwacht, gelet op de klank van de voorgaande drie albums. Het ontbreken van vernieuwingsdrang is misschien een minpunt(je), maar dit neemt niet weg dat de Noren mij andermaal van hun klasse hebben weten te overtuigen. Soyuz is wederom meeslepend, en weet mij van het begin tot het einde te boeien. Ook Rappaccini, de bonustrack op de cd, is de moeite waard.

Het kostte mij enige tijd om dit album te laten 'inwerken', maar dat is eigenlijk standaard bij Gazpacho. Met name het langste nummer, Soyuz Out, is behoorlijk wennen. Maar het geduld wordt - net als bij de voorgaande albums - ruimschoots beloond. Wederom een klasse album van Gazpacho!

avatar van hailtotherainbow
Gazpacho is een band die Marillion als grote voorbeelden nemen maar met een aantal albums al ver boven het niveau van die laatste gestegen zijn. Eigenlijk heeft Gazpacho een interessanter repertoire dan het gros aan vaak steriele progressieve rockbands. Molok was een teleurstelling. Demon was misschien de beste progrockplaat van dit decennium. En deze Soyuz weet spijtig genoeg niet te overtuigen. De intro is zeer conformistisch aan hun eigen stijl. Hypomania, ik weet het niet, dat nummer wekt geen sympathie op. De beste nummers zijn Sky Burial, Fleeting Things en Soyuz Out. Maar enkel Soyuz Out is een nummer waar ik nog naar terug keer. Prachtig electronica koortje in dat nummer dat tussen 3:18 en ergens naar de vier minuten toe mijn muzikaal gehoor streelt. Het is zo'n moment van emotionele connectie die ik ook kan voelen met details uit nummers van Gazpacho als I've Been Walking (pt.2), Death Room of Massive Illusion.

Maar ja, geen al te beste plaat, TIJD OM TE HERBRONNEN DUDES