Samhain - Initium (1984)

Punk
Label: Plan 9

1. Initium / Samhain (3:41)
  2. Black Dream (1:59)
  3. All Murder, All Guts, All Fun (2:43)
  4. Macabre (2:11)
  5. He-Who-Cannot-Be-Named (1:38)
  6. Horror Biz (2:41)
  7. The Shift (3:08)
  8. The Howl (2:50)
  9. Archangel (5:10)
avatar van C J
C J
Dit is toch een fijne plaat,van Glenn Danzig's Misfits punkrock, naar Samhain's rock, wat later zal resulteren in Danzig.
Een sort of overgangsplaat,die mij wel kan bekoren.
Productie is niet best maar dat heeft wel zijn charme,verder duistere nummers met horror teksten.
Beetje Gothic hier en daar wel aanwezig,en de typische huil zang van Danzig.
Ik hou er van.
Check it out zal ik zeggen.

avatar van frolunda
Debuut van Samhain,de tweede band van Glenn Danzig die hij begon nadat ie uit de Misfits was gestapt.
Het verontrustende begin zet al meteen de toon,een soort van horror punkrock die een in opzet een tegenwoordig vergelijkbare band als Ghost BC reduceert tot lieve kleuters.
De rammelende en benauwende productie past perfect bij de sound en vind ik zeker een meerwaarde.Het duurt alles bij elkaar maar een klein half uur maar dat is genoeg om een onuitwisbare indruk achter te laten,iets wat nog meer gelde voor hun live optredens.
Het nummer Horror biz kenden we nog,in een weliswaar iets andere uitvoering van de eerder genoemde Misfits maar het zijn vooral All Murder, All Guts, All Fun,Archangel,He-Who-Cannot-Be-Named (geweldige titel die later de Dwarves nog inspireerde) en het briljante Macabre die hier de show stelen.
Het soms heerlijke lage tempo,de wave en gothic invloeden,het gehuil van Glenn Danzig en zelfs de hoes,het zijn allemaal ingrediënten die voor mij van Initium een onervalste klassieker maken.
De opvolger November coming fire was overigens nog beter.
Nu alleen nog eens opzoeken wat die titel eigenlijk betekent.

avatar van Zagato
frolunda schreef:
...
Nu alleen nog eens opzoeken wat die titel eigenlijk betekent.

Intium is latijn voor begin....

avatar van frolunda
Zagato schreef:

Intium is latijn voor begin....

Ja dank je,was er inmiddels ook achter.

Een paar aardige nummers, maar over het algemeen rommelig en erg matig. Dit kan echt niet op tegen the Misfits en Danzig. Jammer. Had er meer van verwacht.