Bombino - Deran (2018)

Niger
Wereld / Blues
Label: Partisan

1. Imajghane (The Tuareg People) (4:13)
  2. Deran Deran Alkheir (Well Wishes) (3:58)
  3. Tehigren (The Trees) (4:31)
  4. Midiwan (My Friends) (3:42)
  5. Tenesse (Idleness) (5:26)
  6. Oulhin (My Heart Burns) (4:10)
  7. Adounia Idagh (This Life) (5:31)
  8. Tamasheq (The Tuareg Language) (4:59)
  9. Takamba (3:30)
  10. Adouagh Chegren (At the Top of the Mountain) (5:01)
avatar van E-Clect-Eddy
Vanaf vandaag tijdelijk te beluisteren, vóór de officiële release volgende week vrijdag, via een stream van NPR First Listen

avatar van bennerd
Eerste dingetje dat ik van Bombino hoor, maar het is verrassend goed. Heel relaxte muziek.

avatar van johans
Mijn recensie op het Altcountryforum.nl

Met bands als Tamikrest, Tinariwen, Mdou Moctar en Tartit vindt de traditionele volkse muziek van de Touareg gelukkig haar weg naar de Westerse podia. Bombino geeft blijk met het recente “Deran” ook in dat rijtje thuis te horen. Een band rond Toeareg zanger en gitarist Omara Moctar, die door de internationale pers en publiek volop wordt geprezen om zijn albums met typische gitaarmuziek van het volk uit de Sahara met invloeden van de Westerse rockmuziek.

De door Bombino’s manager Eric Herman (Vieux Farka Touré) geproduceerde en in het Marokkaanse Casablanca opgenomen album “Deran” markeert een terugkeer naar de wortels van de Afrikaanse roots. Overgoten met een behoorlijke portie toegankelijkheid en een relaxte sfeer van Jamaicaanse invloeden waarmee hij zijn grote muzikale held en inspiratiebron Bob Marley eert. Samengesmolten met repetitieve ritmes en de vakkundig spelende bandleden van Bombino om een wondere wereld te creëeren van de dansbare en swingende Toeareg-blues.

Het krachtig en explosief gitaarspel van de 38-jarige Nigeriaan is schatplichtig aan die van Jimi Hendrix en Mark Knopler. De technische kneepjes van het vak heeft hij zich via talloze muziekvideo’s van de twee gitaarvirtuozen eigen gemaakt, waarmee hij de basis legt voor zijn hartverscheurende klaagzang in het Tamasheq. De taal van de nomaden. Het levert een waanzinnig geheel 0p, waar je oprecht grensoverschrijdend van kunt genieten.

Gisterenavond Bombino in muziektheater Grounds in Rotterdam gezien. Grounds (ik kende het nog niet) heeft veel Afrikaanse artiesten op hun agenda staan, prima ontwikkeling.
Veel van deze plaat Deran werd gisteren gespeeld.
Het viertal wat op het podium stond zorgde bijna 2 uur voor een heerlijk 'trance' concert. Het klonk, maar dat is vaak live, wel een stuk steviger dan op de plaat.
Bombino speelt stevige touareg muziek, de desert blues is soms meer desert rock. Naast Bombino en zijn drie mede muzikanten waren er ook nog een aantal touaregs in het publiek in prachtige kledij, die mede voor een nog betere ambiance zorgde.
De vaart zat er in de twee uur goed in, zoals ook op deze plaat Deran. Bombino (echte naam Omara "Bombino" Moctar) komt uit Nigeria en dus niet uit Mali zoals zo vele andere Touareg groepen.
Op deze plaat blijkt vooral het fenomenale gitaarspel van Bombina, bijna met Jimmy Hendriks achtige swung. Live zijn sommige solo's wel meer dan 10 minuten, hier op de plaat wat korter maar wel van prima kwaliteit.
Bombino heeft ondanks dat het vaak over politiek gaat wel plezier in het musiceren, de shows en platen zijn minder somber dat die van Tinariwen en Tamikrest. Hij (of de bassist) maken ook echt contact met het publiek.
Deze plaat gaat weer verder dan de vorige op muzikaal gebied, het is ook redelijk afwisselend. Een echte aanrader en mocht je een keer Bombino kunnen bekijken, doen !

avatar van RockAround
Teacher schreef: