Bombino - Deran (2018)

Niger
Wereld / Blues
Label: Partisan

1. Imajghane (The Tuareg People) (4:13)
  2. Deran Deran Alkheir (Well Wishes) (3:58)
  3. Tehigren (The Trees) (4:31)
  4. Midiwan (My Friends) (3:42)
  5. Tenesse (Idleness) (5:26)
  6. Oulhin (My Heart Burns) (4:10)
  7. Adounia Idagh (This Life) (5:31)
  8. Tamasheq (The Tuareg Language) (4:59)
  9. Takamba (3:30)
  10. Adouagh Chegren (At the Top of the Mountain) (5:01)
avatar van johans
Mijn recensie op het Altcountryforum.nl

Met bands als Tamikrest, Tinariwen, Mdou Moctar en Tartit vindt de traditionele volkse muziek van de Touareg gelukkig haar weg naar de Westerse podia. Bombino geeft blijk met het recente “Deran” ook in dat rijtje thuis te horen. Een band rond Toeareg zanger en gitarist Omara Moctar, die door de internationale pers en publiek volop wordt geprezen om zijn albums met typische gitaarmuziek van het volk uit de Sahara met invloeden van de Westerse rockmuziek.

De door Bombino’s manager Eric Herman (Vieux Farka Touré) geproduceerde en in het Marokkaanse Casablanca opgenomen album “Deran” markeert een terugkeer naar de wortels van de Afrikaanse roots. Overgoten met een behoorlijke portie toegankelijkheid en een relaxte sfeer van Jamaicaanse invloeden waarmee hij zijn grote muzikale held en inspiratiebron Bob Marley eert. Samengesmolten met repetitieve ritmes en de vakkundig spelende bandleden van Bombino om een wondere wereld te creëeren van de dansbare en swingende Toeareg-blues.

Het krachtig en explosief gitaarspel van de 38-jarige Nigeriaan is schatplichtig aan die van Jimi Hendrix en Mark Knopler. De technische kneepjes van het vak heeft hij zich via talloze muziekvideo’s van de twee gitaarvirtuozen eigen gemaakt, waarmee hij de basis legt voor zijn hartverscheurende klaagzang in het Tamasheq. De taal van de nomaden. Het levert een waanzinnig geheel 0p, waar je oprecht grensoverschrijdend van kunt genieten.