Nick Drake - Pink Moon (1972)

Folk
Label: Island

1. Pink Moon (2:00)
  2. Place to Be (2:35)
  3. Road (1:55)
  4. Which Will (2:53)
  5. Horn (1:17)
  6. Things Behind the Sun (3:50)
  7. Know (2:25)
  8. Parasite (3:30)
  9. Free Ride (2:56)
  10. Harvest Breed (1:30)
  11. From the Morning (2:25)
avatar van Ducoz
Dit was trouwens de review van een blad uit Wisconsin toen Pink Moon uit kwam.

avatar van sj0n88
Het is weer vrijdagmiddag, dus deze Drake-plaat weer eens opgezet. Man man man, wat een pracht en praal. Ik raak er haast ontroerd van. Things Behind The Sun: kan het mooier dan dit?

avatar van Barney Rubble
Ik herinner me nog dat ik deze plaat niet zo denderend vond. Tikkeltje saai zelfs. Maar ja, een mens wordt ouder en in de loop der jaren heb ik, naast mijn voorliefde voor bombastiek, steeds meer zin in introspectieve muziek. Nu grijpt dit album mij wel. Het klinkt bijzonder intiem. Een man met een gitaar die de miserie van zich af zingt. Soms heb je ook niet meer nodig om indruk te maken. Volle punt omhoog.

avatar van koosknook
Voor mij is Nick Drake vooral altijd een momentje voor me zelf. Mijn vrouw en kinderen vinden er werkelijk niets aan. Ik omarm dit album, samen met 'Five leaves left' al meer dan 30 jaar! En dat neemt niemand mij ooit af!

avatar van Poles Apart
koosknook schreef:

Is "Bryter Layter" je wel afgenomen dan (aangezien je die niet noemt)?

avatar van koosknook
Jawel, maar die kwam er gek genoeg pas 15 jaar later bij. Ik weet ook niet goed, waarom dat album me net iets minder doet!

avatar van habada
Pas recent leerde ik deze artiest kennen omdat ik aantal cd bemachtigde via verkoop na erfenis
Heel kort album ..nog geen 30 min..fraai..zag dat hij maar paar albums heeft gemaakt..Ik heb ze nu allemaal

avatar van ZERO
Soms heb je artiesten of albums die perfect in je straatje zouden moeten passen en die dat om de één of andere reden toch niet doen. Voor mij persoonlijk is dat Nick Drake. Of beter gesteld: Pink Moon, want ik ben hiermee begonnen en nooit verder geraakt in z'n oeuvre.

Omwille van alle lovende reacties (hier en elders) heb ik het de voorbije jaren geregeld een kans gegeven, maar de frank viel nooit. Vandaag besloot ik voor de laatste kans te gaan en het album gewoon weer even 2x op rij integraal te spelen.

De conclusie blijft dat het me nergens raakt. Ik ga zeker niet zeggen dat het slechte muziek is, maar er is gewoon geen klik.

Is Five Leaves Left anders en bestaat de kans dat ik die wel goed zou vinden? Of moet ik het er maar gewoon bij houden dat Nick Drake in het algemeen blijkbaar niet aan mij besteed is?

avatar van ArthurDZ
ZERO schreef:

Five Leaves Left en Bryter Layter zijn veel minder kaal. Hier horen we voornamelijk een stem en een gitaar, op de andere twee platen wordt ook een blik strijkers opengetrokken, en is de productie dus meer zoals op pakweg Songs of Leonard Cohen, Chelsea Girl, en Tim Hardin 1. Ik kan me zeker voorstellen dat iemand helemaal niks met Pink Moon kan, maar de eerste twee platen wel kan waarderen, dus ik zou zeggen, probeer eens!

avatar van Johnny Marr
Ik zou Five Leaves Left en Bryter Layter ook zeker eens proberen. Die vind ik allebei toch een stukje 'mooier' dan Pink Moon.

avatar van koosknook
Voor mij is Five Leaves Left de allermooiste. Geweldige melodieën, interessante arrangementen, goede productie. Pink Moon heeft wel overeenkomten maar is toch iets minder sprankelend en sprookjesachtig. Brayter Layter belicht wat meer de jazzy (laidback) kant van Nick Drake.
Maar verder is het natuurlijk een smaakkwestie.
Mijn vrouw, echter, trekt de muziek van Nick Drake maar enkele nummers, omdat zij zijn stem te lijzig en zijn liedjes te depri vindt. Je begrijpt dat dit voor mij maar moeilijk te verteren valt. Al helemaal omdat de muziek van hem juist een 'helende werking' op mij heeft. Nou ja, dan luister ik wel als ze er niet is..

avatar van Mausie
Nick Drake weer aan het herontdekken. Five Leaves Left blijft favoriet, maar deze Pink Moon zit er wel heel dicht achter. Echter drie nummers voelen aan als intermezzo's en zijn een beetje saai, Horn, Know en Harvest Breed. Die halen mij uit de luisterervaring helaas. De rest van de plaat is verder echt dik 5* materiaal, ontroerend mooi.

avatar van Gladius
Mausie schreef:
Nick Drake weer aan het herontdekken.

Idem. Na een luisterbeurt van één van de andere albums heb ik zelfs de biografie 'Darker Than The Deepest Sea' aangeschaft. =)

Gladius schreef:

Het is dat ik niet zo'n lezer ben, anders had ik hem meteen aangeschaft

avatar van Mssr Renard
Soms duurt het wat langer voor je een artiest leert kennen. Zo kende ik Nick Drake alleen van naam en verwarde hem zelfs met Nick Cave. Van beiden kende ik geen enkel liedje, dus dat helpt niet.

Nu krijg ik van mijn partner een stoomcursus Nick Drake, en het bevalt me erg.

Mooie intieme liedjes met vernuftig gitaarspel en een warme vriendelijke stem. Omdat het via Spotify opstaat, heb ik geen platenhoes of lyricsheet voor de verdere beleving, maar het is 2019 dus het is me vergeven.

Ik heb deze plaat en de andere twee studioplaten opgeslagen in mijn Spotifybibliotheek, dus zal het wat vaker opzetten.

Stem volgt dan dus alsnog!

avatar van AbleMable
Dit is zo mooi!

avatar van Mssr Renard
Dit is inderdaad mooi. En wat mij betreft het enige werk van hem dat er toe doet.

Hier zit hart en ziel in. Hij lijkt hier volledig in op te gaan en zijn bijzondere stem en gitaarspel komt hier volledig tot zijn recht. De directe, warme mix van de zang is ook waarlijk prachtig.

Wat een wereld van verschil in vergelijking met het fiasco van de eerdere platen.

Pracht album inderdaad.
Misschien is Tim Buckley ook iets voor jou Mssr Renard.
Uiteindelijk wel wat experimenteler, maar de moeite waard.

Mssr Renard schreef:

Five Leaves Left een fiasco Die zou ik nog een kans geven, alleen al voor die geweldige afsluiter.

Mausie schreef:

Ik vind die plaat echt heel lelijk gearrangeerd. Ik kom er niet doorheen. Het voelt als een roze koek. Dus ik beperk me gewoon tot deze plaat.

Stukje liefdevol begrenzen