Nick Drake - Pink Moon (1972)

Folk
Label: Island

1. Pink Moon (2:00)
  2. Place to Be (2:35)
  3. Road (1:55)
  4. Which Will (2:53)
  5. Horn (1:17)
  6. Things Behind the Sun (3:50)
  7. Know (2:25)
  8. Parasite (3:30)
  9. Free Ride (2:56)
  10. Harvest Breed (1:30)
  11. From the Morning (2:25)
avatar van Ducoz
Dit was trouwens de review van een blad uit Wisconsin toen Pink Moon uit kwam.

avatar van sj0n88
Het is weer vrijdagmiddag, dus deze Drake-plaat weer eens opgezet. Man man man, wat een pracht en praal. Ik raak er haast ontroerd van. Things Behind The Sun: kan het mooier dan dit?

avatar van Barney Rubble
Ik herinner me nog dat ik deze plaat niet zo denderend vond. Tikkeltje saai zelfs. Maar ja, een mens wordt ouder en in de loop der jaren heb ik, naast mijn voorliefde voor bombastiek, steeds meer zin in introspectieve muziek. Nu grijpt dit album mij wel. Het klinkt bijzonder intiem. Een man met een gitaar die de miserie van zich af zingt. Soms heb je ook niet meer nodig om indruk te maken. Volle punt omhoog.

Voor mij is Nick Drake vooral altijd een momentje voor me zelf. Mijn vrouw en kinderen vinden er werkelijk niets aan. Ik omarm dit album, samen met 'Five leaves left' al meer dan 30 jaar! En dat neemt niemand mij ooit af!

avatar van Poles Apart
koosknook schreef:

Is "Bryter Layter" je wel afgenomen dan (aangezien je die niet noemt)?

Jawel, maar die kwam er gek genoeg pas 15 jaar later bij. Ik weet ook niet goed, waarom dat album me net iets minder doet!

avatar van habada
Pas recent leerde ik deze artiest kennen omdat ik aantal cd bemachtigde via verkoop na erfenis
Heel kort album ..nog geen 30 min..fraai..zag dat hij maar paar albums heeft gemaakt..Ik heb ze nu allemaal

avatar van ZERO
Soms heb je artiesten of albums die perfect in je straatje zouden moeten passen en die dat om de één of andere reden toch niet doen. Voor mij persoonlijk is dat Nick Drake. Of beter gesteld: Pink Moon, want ik ben hiermee begonnen en nooit verder geraakt in z'n oeuvre.

Omwille van alle lovende reacties (hier en elders) heb ik het de voorbije jaren geregeld een kans gegeven, maar de frank viel nooit. Vandaag besloot ik voor de laatste kans te gaan en het album gewoon weer even 2x op rij integraal te spelen.

De conclusie blijft dat het me nergens raakt. Ik ga zeker niet zeggen dat het slechte muziek is, maar er is gewoon geen klik.

Is Five Leaves Left anders en bestaat de kans dat ik die wel goed zou vinden? Of moet ik het er maar gewoon bij houden dat Nick Drake in het algemeen blijkbaar niet aan mij besteed is?

avatar van ArthurDZ
ZERO schreef:

Five Leaves Left en Bryter Layter zijn veel minder kaal. Hier horen we voornamelijk een stem en een gitaar, op de andere twee platen wordt ook een blik strijkers opengetrokken, en is de productie dus meer zoals op pakweg Songs of Leonard Cohen, Chelsea Girl, en Tim Hardin 1. Ik kan me zeker voorstellen dat iemand helemaal niks met Pink Moon kan, maar de eerste twee platen wel kan waarderen, dus ik zou zeggen, probeer eens!

avatar van Johnny Marr
Ik zou Five Leaves Left en Bryter Layter ook zeker eens proberen. Die vind ik allebei toch een stukje 'mooier' dan Pink Moon.

Voor mij is Five Leaves Left de allermooiste. Geweldige melodieën, interessante arrangementen, goede productie. Pink Moon heeft wel overeenkomten maar is toch iets minder sprankelend en sprookjesachtig. Brayter Layter belicht wat meer de jazzy (laidback) kant van Nick Drake.
Maar verder is het natuurlijk een smaakkwestie.
Mijn vrouw, echter, trekt de muziek van Nick Drake maar enkele nummers, omdat zij zijn stem te lijzig en zijn liedjes te depri vindt. Je begrijpt dat dit voor mij maar moeilijk te verteren valt. Al helemaal omdat de muziek van hem juist een 'helende werking' op mij heeft. Nou ja, dan luister ik wel als ze er niet is..