Dimitri van Toren - Dimitri van Toren (1966)

Alternatieve titel: Hé, Kom Aan!

Folk
Label: Imperial

1. Ik Heb een Schip (2:36)
  2. Maar Wel Heb Ik een Mening (2:29)
  3. Mijn Tuin (3:13)
  4. Lopen aan de Kant van de Dwazen (2:42)
  5. In Overhemden, Rood, Oranje, Paars (2:28)
  6. Hé, Kom Aan! (2:07)
  7. Gratis, Belangeloos, voor Niets (2:07)
  8. Marjolein (3:25)
  9. Ik Kwam Als Eerste in Dit Land (2:45)
  10. Blijf Nou Eens Even Stil Staan (2:11)
  11. Laten We 't Hebben (3:51)
  12. Gedreven door de Voorjaarswind (3:25)
avatar van Jan Wessels
Ik ken eigenlijk helemaal geen andere nummers van van Toren dan Hé, Kom Aan. Er is ook niemand in mijn omgeving die werk van deze man in huis heeft.

Hé, kom aan vind ik een prachtig liefdesnummer. Op vrolijke wijze, begeleidt door een bouzouki (?) loopt de zanger naar huis. Iedereen die hij tegenkomt mag mee, of ie wil of niet want daar achter op het balkon, daar ligt ze in de zon. Dit is zo mooi gevonden. Hij is zo verliefd dat iedereen er deelgenoot van mag zijn, iedereen moet weten wie zij is. Fantastisch nummer!

avatar van Bartjeking
Nou Jan, dan maak je borst maar nat! Dimitri heeft naast Hé kom aan nog vele vele vele prachtige nummers geschreven. Ik vind dit een van de meest onderschatte artiesten van Nederland, want hij is alleen maar bekend van Hé komaan en Een Lied voor Kinderen.

Ik raad je aan om eens wat meer werk van hem te beluisteren, niet alle albums van hem staan hier op musicmeter, maar ze zijn stuk voor de stuk de moeite waard. In mei j.l heb ik hem zelfs nog live mogen aanschouwen, een hele sympathieke tegen het verlegen aan persoon.

avatar van Madjack71
Ook ik ken Dimitri van Toren in 1ste instantie alleen van; Hé kom aan en Dit is een lied voor kinderen.
Pas later via het downloadtijdperk, meer muziek van deze troubadour leren waarderen. Aangezien ik nu in een nederlandstalig repertoire fase zit, gebaseerd op lp's die ik op een markt op de kop getikt heb....deze Toren opgezet.
Aangename nummers om naar te luisteren, met een welhaast minstreel achtige stem...maar goed zoveel minstreels heb ik in mijn tijd niet gehoord. Tesamen met Cornelis Vreeswijk een ondergewaardeerde en onderschatte muzikant, waarvan ik blij ben dat ik deelgenoot ben geworden van dit album.
Op de achterzijde van de lp staat per liedje summier uiteengezet waar het over gaat. Dimitri blaast hier hoog van de Toren en dat mag ie.

avatar van Bartjeking
Probeer als je kan eens een live-concert van hem mee te maken. Een ware (haast spirituele) ervaring. Een man die duidelijk timide is en liever achter het podium zou staan terwijl hij me daar een paar diepzinnige teksten ten gehore brengt....chapeau. Elk jaar in het Brabantse Mariahout in het openluchttheater is het vaste prik. Een aanrader.

Een bijzondere man, maar ook een bijzonder onderschat kunstenaar want dit is meer dan muziek alleen.

Stijn_Slayer
Ik wist niet dat hij nog optrad. Ik ga het in de gaten houden!

avatar van Bartjeking
Jazeker, maar vooral in België en af en toe in zijn woonplaats Reusel (de man is 70 dus hij mag het ook wel rustig aan doen ). Vaak met een Pianist als begeleider. Ik denk toch een uniek figuur in de Nederlandse folk, maar misschien dat jij daar iets meer van weet Stijn? Mijn kennis van Nederlandse folk is redelijk beperkt. Ben me momenteel meer aan het concentreren op Engelse folkhelden uit de 60's.

Net zoals The Beatles heeft hij ook een tijdje inspiratie opgedaan in India en een album opgenomen met allemaal Oosterse invloeden. Mijn vader heeft altijd zijn platen gekocht (ik geloof zelfs dat hij ze allemaal dubbel heeft) dus ik ben er mee opgegroeid. Maar kan me voorstellen dat het voor onze generatie soms wat oubollig klinkt, maar ik zou liever het woord authentiek of passend tijdskader gebruiken.

Stijn_Slayer
Mwah, ik ken ook alleen de bekende namen uit de Nederlandse folk (Fischer, Boudewijn, Sonneveld, e.d.). Ik heb ook meer met Engelse (of Amerikaanse) folk.

Dimitri van Toren heb ik leren kennen via de vader van een vriend die me een schitterend citaat liet lezen. Het is van een nummer dat ik volgens mij tot op heden niet gevonden heb. Het was iets dat eindigde met 'onder de grond', o.i.d. Ik wil het eigenlijk niet nog een keer vragen, omdat die vader het zichtbaar moeilijk kreeg toen hij 't liet lezen. Zijn vrouw en hij vonden dat vroeger van Torens mooiste zinsnede. Toen z'n vrouw op nare wijze overleed kreeg 't ineens een hele andere betekenis.

Het was genoeg om mij te overtuigen om wat werk van hem op te zoeken, ook al had ik nog geen noot gehoord. Misschien kijk ik er gewoon overheen, en staat het nummer op deze plaat of een verzamelaar, maar volgens mij niet. Het vervelende is dat het tegenwoordig lastig is om aan (minder bekend) werk van hem te komen.

Op werk als 'Hé, Kom Aan' en 'Hé Kapitein, Ik Wil Naar Zee' ben ik niet zo dol, en dat weerspiegelt ook niet hoe goed hij als tekstdichter kan zijn.

avatar van Bartjeking
Ja dan kunnen woorden ineens de ziel hard raken; ik weet er helaas alles van. Ik zal anders eens vragen of mijn vader er achter kan komen. Wanneer iets minder bekend werk van hem zoekt; wie weet heb ik het wel en kan ik je wat doorsturen. Zou even mijn externe harddisk moeten opgraven, maar je mag me altijd Pm'en als het aan de orde is.

avatar van Madjack71
Gisteren mogen bewonderen in Venray. Wat ouder en de jaren beginnen te tellen, maar een lied neerzetten kan hij nog steeds. Met minimale middelen het maximale vertellen, pracht van een troubadour....en op het eind ook nog He, Kom Aan spelen..het lied waar geen ontkomen aan is, naar eigen zeggen, prima afsluiter van een ingetogen optreden.

Dit is het geluid van mijn jeugd: ik ben opgegroeid met deze lp.
Als drie jarige stond ik met het theeblad van mijn moeder gitaar te spelen om zo de lp van gitaarbegeleiding te voorzien. Zowel de prachtige teksten, de intieme begeleiding en de sfeervolle stem van Dimitri hebben zich toen diep in mijn ziel genesteld.
Na vele jaren heb ik als volwassene zowel de originele lp als de lp op cd gevonden en kende ik alle liedjes nog steeds en kon ik de teksten zo weer meezingen. Een schitterende ervaring!

Nu inmiddels al weer vele jaren verder blijft deze plaat een van de toonaangevende platen in mijn persoonlijke collectie. Ze staat aan de basis van mijn voorliefde voor Nederlandstalige kleinkunst achtige muziek.
Dimitri heeft wat mij betreft daarna nog vele prachtige platen gemaakt, die steeds meer popachtig gearrangeerd werden. Deze intieme, geheel acoustiche plaat met schitterende composities geeft een prachtig tijdsbeeld en verdient meer dan nu een ereplaats in de analen van de nederlandse popmuziek.

avatar van AOVV
Sfeervolle folkplaat met simpele maar doeltreffende teksten annex levenswijsheden. Veel meer dan een akoestisch snaarinstrument heeft Dimitri van Toren hier niet nodig om zichzelf te begeleiden, en de liedjes begeesteren, nestelen zich in je hoofd. Een fijne ontdekking, deze plaat!

4 sterren

avatar van Teunnis
Waar de eerste twee albums van Boudewijn de Groot (uit hetzelfde jaartal) flink teleurstelde, is dit een aangename verrassing. Prachtige composities en boeiende teksten

Benieuwd naar de volgende twee albums, die beiden een hoger gemiddelde hebben hier.