Ronnie Flex - Nori (2018)

Label: Top Notch

1. Saus (3:12)

met Winne

2. Wow (2:50)

met Bokoesam en Priceless

3. Kan Niet Kiezen (2:51)
  4. Non-stop (2:26)

10. Geekin’ (3:07)
  11. Nori (2:21)
  12. Batman (2:38)

met James Francis en Alec Petrus

13. Ik Zou Niet Weten (2:58)

met D-Love

avatar van jordidj1
Atletiek is hard.

avatar van TheLegacy
Ik kan alleen naar de Flonti Stacks records luisteren. Kan niet Kiezen, 4/5, Atletiek en Geekin' zijn hard as nails!

avatar van party

Die hoes.

avatar van Roscovitsch
TheLegacy schreef:

Vind je Winne sterk komen ja? Ik vind het echt zwaar ondermaats.

''Ik deal ermee net als coke''

Eens. Winne komt inderdaad zwak.

avatar van party
TheLegacy schreef:

Vind je Winne sterk komen ja? Ik vind het echt zwaar ondermaats.

Een trappende Winne klonk voor mij wel goed in mijn oren. Niet zijn beste verse natuurlijk maar vond dit wel een uitschieter op het album.

avatar van thomzi50
Toffe hoes, toffe vibe, en wel prijzenswaardig hoe Ronnie Flex varieert qua stijlen en flows. Ben nog steeds geen enorme fan, maar dit project bevalt me wel.

avatar van Demon.
Probeer al een tijdje in Ronnie's muziek te komen en dit album doet het hem voor mij. Hiervoor vond ik de eerste track van Remi wel tof, zo ook Opgekomen. Maar niets wat me echt overtuigde. Saus is een dikke opener die naadloos overloopt in wow. Volgens mij gebruikt Ronnie de Drake tactiek waarbij hij albums uitbrengt maar ze mixtapes noemt om overal mee weg te kunnen komen. Net als bij Drake levert dit waarschijnlijk zijn beste werk op.

Kan niet kiezen is absolute favoriet. Wat een fking banger. Ronnie zonder autotune toch? En dan tekeer gaan die gek pohh. Er staan hier geen features bij die track maar die staan er wel op toch?

Vind het ook vet hoe Ronnie zoveel stijlen beheerst, of ze in ieder geval zelfverzekerd dropt. Had dit jaren geleden niet verwacht maar in tegenstelling tot Lil Kleine heeft Ronnie zich weten te ontwikkelen tot een interessante, unieke rapper die het volgen waard is omdat hij zomaar eens een classic zou kunnen opgooien. Nori is me iets teveel softe r&b tracks waar hij ook bekend om staat. Ik vind ze niet slecht maar skip op dit moment wel gauw een non stop en wat is love om bij atletiek uit te komen. Blijf benieuwd. Hoop dat ie zoch steeds meer ontpopt met unieke muziek en wat mij betreft mag hij z'n emoties (letterlijk) op wax blijven drukken.

Bovenstaande poster had dit niet verwacht, begrijpelijk. Ik volg Ronnie sinds de "Jupiter negers of Bwoiss". Ik wist dat die man tot meer in staat was dan de meeste andere rappers.

Het is prijzenswaardig dat de GOAT van NL hiphop na zijn commerciële succes Remi met zo'n album komt. Ik denk dat Top Notch ook niet blij was met zijn keus, maar Ronnie heeft schijt. Respect daarvoor. Het is fijn om de oude Ronnie terug te horen. 4*

avatar van RoyDeSmet
"Mijn naam het is Nori, geen Ronnie meer", zong hij al op Rémi-track 'Opgekomen' uit 2017, de grootste "banger" - zoals ze dat noemen - op die plaat. Een plaat die het bij mij nog steeds behoorlijk goed doet vanwege de opvallende (relatieve) 'kwetsbaardheid' in de lyrics. Peter van der Vorst in RTL Boulevard: "Normaal gaat het in dit soort muziek alleen maar over geld en vrouwen, maar hoe vaak hoor je een rapper nog bescheiden iets vragen als 'Mag ik even in je leven zijn'?".

Op zijn nieuwste release, "Nori", gaan de teksten weer voornamelijk over "money en bitches". Kwetsbaarder dan de zin "Ik was allang al dom maar nu ben ik nog dommer" uit het nummer '100' gaat het op dit album misschien niet, en dat was misschien wel te verwachten. Afgelopen oktober kondigde Ronnie Flex namelijk al aan dat dit project meer richting het 'trap' genre zou gaan. Oorspronkelijk gingen de teksten in dit rapgenre voornamelijk over drugs - en ook al heeft Ronnie Flex aangegeven gestopt te zijn met het roken van wiet, rapt hij er nog wel vaak genoeg over op dit album.

De nummers zijn geproduceerd door verschillende producers waaronder Ronnie Flex zelf. Daarna zijn de 13 nummers door DJ Waxfiend geremixt waardoor de nummers vloeiend in elkaar overvloeien: soms hoor je tegen het eind van een nummer alvast een melodietje opkomen wat in het volgende nummer een prominentere rol heeft. Ik vind het een fris effect geven waarbij het album toch een coherente sound behoudt terwijl de sfeer van verschillende nummers geregeld vrij abrupt omslaat. Ook keren elementen uit het album Rémi terug op deze plaat. Niet alleen qua sound: sommige zinnen of thema's lijken ook vrijwel één-op-één terug te komen. Zo is de melodie van openingsnummer 'Saus' zelfs identiek aan die van 'Opgekomen'. Aanvankelijk vond ik dat storend, maar na enkele luisterbeurten vind ik het interessanter worden om Ronnie's Dr. Jekyll en Mr. Hyde - Rémi en Nori - met elkaar te vergelijken.

Op dit album vind ik vooral de eerste 6 nummers lekker toegankelijk. Het nummer 'Non Stop' had misschien zo op zijn vorige plaat gepast. Hij zingt zelfs "Ik ben een verlaten kind", verwijzend naar de vondeling Remi uit het boek 'Alleen op de wereld' waar Flex zijn vorige plaat aan vernoemde. De "banger" op dit album komt al vroeg: 'Kan niet kiezen', waarop hij bijna agressief tegen zijn 'haters' schreeuwt. 'Wow' en '4/ 5' klinken fris en speelser. Na 'Wat is love' wordt het geheel wat rauwer en begrijp ik waarom Ronnie Flex heeft gezegd dat dit album "voor de echte liefhebbers" is, en dat zijn volgende plaat (verwacht in september) weer een popalbum wordt met "een en al hits".
Desondanks vind ik dit album lang niet zo ontoegankelijk als hij me wil laten geloven; op nummers 10 en 11 (Geekin' en Nori) na. '2 Cups' en 'Ik zou niet weten' trek ik persoonlijk ook wat minder, maar dat komt vooral door de gastvocalen op die tracks.

avatar van Slowgaze
RoyDeSmet schreef:
Peter van der Vorst in RTL Boulevard: "Normaal gaat het in dit soort muziek alleen maar over vrouwen en auto's, maar hoe vaak hoor je een rapper nog bescheiden iets vragen als 'Mag ik even in je leven zijn'?".

Ik haat niet (die uitspraak meestal het teken dat ik nogal ga haten) maar Peter van der Vorst als hiphopdeskundige, serieus? Dat-ie het idee heeft dat het 'in dit soort muziek' (hiphop heeft een naam, malle Van der Vorst) normaal alleen maar over vrouwen en auto's gaat is, geeft wel aan dat-ie het contact met de stroming compleet kwijt is. Maar ik haat niet. Laten we hem het hele oeuvre van Atmosphere, Fresku en Typhoon cadeau doen. Nu ga ik een boek lezen of zo.

avatar van RoyDeSmet
@Slowgaze ik heb het even geciteerd from memory. Dat zei hij al een tijdje geleden, toen Ronnie Flex zelf ook in de studio aanwezig was - na het winnen van zijn twee Edisons, geloof ik?
Misschien zei hij wel hiphop, in ieder geval prees hij het 'kwetsbare' van zo'n zin als "Mag ik even in je leven zijn". Als ik dat vergelijk met Ronnie's teksten op dit album, snap ik Peter's uitspraak.
Ik ben zelf ook geen hiphop-kenner hoor! Haalde juist Peter zijn uitspraak aan om niet zelf met allemaal voorbeelden aan te hoeven komen

avatar van -SprayIt-
Berichten verplaatst naar Popprijs (Noorderslag)