Jesse Dayton - The Outsider (2018)

Country
Label: Blue Élan

1. May Have to Do It (Don't Have to Like It) (3:36)
  2. Jailhouse Religion (3:09)
  3. Changin' My Ways (3:04)
  4. Hurtin' Behind the Pine Curtain (2:46)
  5. We Lost It (4:01)
  6. Tried to Quit (But I Just Quit Tryin') (2:59)
  7. Charlottesville (2:56)
  8. Belly of the Beast (3:40)
  9. Burnin' (3:15)
  10. Killer on the Lamb (3:54)
avatar van Lura
The Outsider kwam zo’n twee maanden geleden uit, maar buiten een vermelding op de Facebookpagina van Sounds Venlo, ben ik geen enkele recensie over dit uitstekende album tegengekomen.

Eigenlijk wel vreemd, want voorganger The Revealer kon rekenen op lovende kritieken. Op zijn nieuwste worp komt een heerlijke mix voorbij van stevige rock, delta blues, gospel, folk, honky tonk en country.

Wat het album vooral aantrekkelijk voor mij maakt, is de energie, dat er vaak van afspat, zoals opener May Have to Do It (Don't Have to Like It). Overigens het enige nummer, wat hij niet zelf schreef. Bovendien is de vocale voordracht weer dik in orde, naast het vaak puntige gitaarwerk.

Het album werd snel, tussen het toeren door opgenomen, maar beïnvloedde absoluut niet het eindresultaat.

Ondanks het feit dat zijn muziek niet wordt gedraaid op mainstream country radiostations mag Dayton rekenen op een nog steeds groter wordende schare fans. Ook in Nederland, begin volgend jaar is hij alweer terug voor een drietal concerten en zal dan ongetwijfeld het publiek een energieke show voorschotelen.

Tot die tijd kunnen we ons te goed doen aan het korte, maar zeer krachtige The Outsider.

Jesse Dayton live:

01-02 HOORN: Huis Verloren
02-02 GRONINGEN: Oosterpoort
03-02 UTRECHT: TivoliVredenburg

Jesse Dayton - May Have to Do It (Don't Have to Like It) - (Official Lyric Video) - YouTube

avatar van heicro
Lura schreef:
The Outsider Ondanks het feit dat zijn muziek niet wordt gedraaid op mainstream country radiostations mag Dayton rekenen op een nog steeds groter wordende schare fans.
[url=https://youtu.be/3peiO4od258]

Verbaasd mij. Ik vind dit album juist mainstream country. Dit hoor je de hele dag op alle radiostations in de zuidelijke staten van Amerika.

avatar van LuukRamaker
Was het maar mainstream... (Dit is wat vandaag de dag in country-hitlijsten staat. Let wel: aanklikken is op eigen risico )...

Dan vind ik dit album wel even net iets anders (catchy allicht, maar niet zozeer 'poppy'), al zullen er in de VS uiteraard dermate veel radiostations zijn dat er eveneens een hoop van dit soort, goede (echte) countrymuziek wordt gedraaid. Dayton was voor mij in elk geval een van de aangenaamste ontdekkingen van 2018.