Jimi Hendrix - Blues (1994)

Blues / Rock
Label: MCA

1. Hear My Train a Comin' [Acoustic] (3:07)
  2. Born Under a Bad Sign (7:38)
  3. Red House (3:44)
  4. Catfish Blues (7:48)
  5. Voodoo Chile Blues (8:48)
  6. Mannish Boy (5:22)
  7. Once I Had a Woman (7:50)
  8. Bleeding Heart (3:27)
  9. Jelly 292 (6:25)
  10. Electric Church Red House (6:14)
  11. Hear My Train a Comin' (Electric) (12:08)
Ik vind de bluesy Hendrix niet verkeerd, maar draai het toch niet vaak.

Ik vind het een super CD. Ik hou erg van blues en heb deze CD al vele keren beluisterd. Vooral van Voodoo Chile krijg ik kippevel en Once I Had a woman is ook prachtig. De rest valt ook goed te pruimen.
4.5*

Die bas in Born Under a Bad Sign is echt heerlijk.

Zo hoor ik Hendrix ook het liefst , en er zijn naast deze cd ook wel wat andere Hendrix nummers met blues invloeden.

"Once i had a woman" en "Born under a bad sign" zijn inderdaad erg mooi, maar dat geldt ook voor "Bleeding heart" en het wat snellere "Manish boy".

En het legendarische "Red house" natuurlijk!

"...Wait a minute, something's wrong,
the key won't unlock the door.
I've got a bad, bad feeling,
that my baby don't life her no more.
She didn't say a damn thing about leaving,
but that's allright; i still got my guitar...
(gevolgt door een solo)"

Prince heeft hier ook nog een voorteffelijke live versie van gemaakt, alleen zingt hij, "my little Puerto Rican beauty don't life here no more..." verwijzend naar zijn ex Mayte..

fredpit
Red House Live is zo godsallemachtigprachtig....

diepdiep (de versie van Jimmy natuurlijk)

fredpit schreef:
Red House Live is zo godsallemachtigprachtig....

diepdiep (de versie van Jimmy natuurlijk)

Ken je die versie van Prince ook?
Is echt een aanrader namelijk.
Hij staat op de dvd "Rave un2 the year 2000", maar is ook als mp3 wel te vinden.
Dat paarse mannetje kan ook gitaar spelen zeg! .

Naast James Brown is hij enorm geinspireerd door Jimi, die uiteindelijk natuurlijk de master op gitaar is.

De mooiste "frase"is toch"if my baby dont love me no more .....I know her sister will!"
Unieke versies van de bekende nummers met als uitschieters natuurlijk hear my train a comin en red house

Wat betreft de vergelijking met Prince:Jimi is er voor ons,Prince voor zichzelf

avatar van animalkrullie
Ben bleus freak.
Jimmie is de beste, waarom?
Hij is de uitvinder van de BleusRock, lekkere scheurende gitaar!!!
Daarom voor zijn werk 4,5*

avatar van Oldfart
"Hij is de uitvinder van de BleusRock" schrijft dierenkrulletje, maar gaat die eer niet naar Buddy Guy ?

Don't get me wrong, ben groot Hendrix fan, al sinds '67, maar ere wie ere toekomt.

avatar van The Scientist
Wat offtopic dingen verwijderd.

:\

Jimi hendrix RIP BLEUS JIMi HENDRIX IS THA BEST VOORAL HET!!
vooral red house muhahah en foxy lady das echt bleussy liedjes van hem

borreltje op? spraakgebrek?

EVANSHEWSON
De beste gitarist verdiept zich in blues...
dàt kan enkel overheerlijke muziek zijn.
En kijk ; ik herbeluister en herbeluister

en jawel hoor : prima plaat die nooit verveelt!

klassebak maakt klasseplaat.

(ook al is het samengesteld nà Jimi's dood)
4 sterren **** en véél respect !

Catfisch Blues ;

Foxy Lady Bluesy? ken veel versie's maar geen enkele was bluesy, ik mis op dit album trouwens Villanova Junction blues, woodstock of army outtakes, Jimi was briljant en is niet na te doen.

avatar van RPJvdH
Heerlijk lekkere mega cd... Geniet hier met volle teugen van... Weinig op aan te merken

avatar van Thuurke
inspector71 schreef:
Wat betreft de vergelijking met Prince:Jimi is er voor ons,Prince voor zichzelf

Ik ken er nog een Jimi is dood en Prince niet, maar had het beter wel kunnen zijn. Deze plaat is beter dan alles wat Prince bij elkaar heeft geproduceerd.

avatar van Leonard91
Leuke cd, dat is wel eens anders met releases van na zijn dood. 3,5*

avatar van Oldfart
Blijft een, op thema samengestelde, verzamelaar.

avatar van BenZet
Dit is een fantastische cd, puur recht uit het hard. Hendrix op zijn best.

beaster1256
ik ben het volledig eens met je benzet , een pracht van een cd , met van het beste gitaarwerk dat ik ooit gehoord heb , misschien wel de beste verzamelaar , ever !

avatar van BB King
wat een heerlijke plaat!
die Hendrix was minstens zo goed in het "tragere" gitaarwerk.
Leuk om zijn roots te horen.
Held!

avatar van Ronald5150
Jimi Hendrix komt naar mijn mening het beste tot zijn recht in de blues. Deze verzameling blues songs bewijzen dat. Ook het fantastische "Red House" ontbreekt niet op deze plaat. Ik vind dat misschien wel de mooiste blues song allertijden. Hendrix beperkt zich ook uitsluitend tot de essentie van het nummer, zonder dat het ontaard in oeverloos gejam. En juist dat laatste vind ik ook op een aantal nummers van deze plaat een manko. Hoe geweldig ik Jimi Hendrix als gitarist ook vind, hij heeft de neiging zichzelf te verliezen in zijn eigen genialiteit. Ik raak daardoor de kop en de staart van de nummers kwijt. Ik word er zelfs af en toe nerveus van. Jimi Hendrix is en blijft een legende, een baanbrekende gitarist en in een nummer als "Red House" legt Hendrix de essentie van de blues bloot.

avatar van richardbrugge
Jimi Henrix en Blues. A match made in heaven

avatar van Murdoc023
De laatste paar weken heb ik deze plaat elke keer als ik er tijd voor had gedraaid. Het lome zingen/praten van Hendrix doet me denken aan een gedrogeerde vent die op zijn eigen manier naar de wereld kijkt en er over nadenkt. Daaronder heerlijke bluesritmes met een eeuwigdurende solo of geëxperimenteer met de gitaar. En de nummers duren heerlijk lang, temporiseren, gas geven, temporiseren, gas geven. Verder valt er niet veel over te zeggen, dit moet je gewoon horen. Voelen eigelijk. Je waant je voor even buiten de werkelijkheid. Waar was die drugs dan nog voor nodig?

Stijn_Slayer
Het is jammer dat de productie van deze nummers vaak zo slecht is. De klank is erg zompig en een beetje dof. Hendrix' gitaartimbre klinkt ook lang niet altijd even goed. Ik kan om die reden nauwelijks naar 'Born Under a Bad Sign' luisteren. Dat kan door Hendrix, die wel erg staat te pielen, nooit bedoeld zijn om uit te brengen. De rest is beter, maar in meer of mindere mate blijf ik hetzelfde euvel horen.

Met wat goede wil kun je zelf ook een cd als Blues samenstellen met een authentiekere klank en beter gitaarwerk.

Wat betreft de discussie over Prince: deze cd doet erg denken aan de Prince Plays Hendrix bootleg. Hendrix was experimenteler en had de blues veel meer, maar Prince maakt wel veel minder fouten en speelt verfijnder op zijn gitaar. Al hoor je dat nooit zo op zijn studioalbums.

avatar van lennon
N.a.v. al jullie lovende kritieken heb ik dit album op vinyl besteld zojuist.... Ben benieuwd!

avatar van lennon
Inmiddels draait ie lekker regelmatig op de draaitafel!
Bij de 1e track kreeg ik een beetje een miskoop gevoel.. het zal toch geen plaat zijn vol met demo's die zo klinken als de 1e track? Ik ben pas net Hendrix gaan luisteren, en ben daar echt nog niet aan toe!

Maar gelukkig wordt die "angst" snel verbroken door de volgende nummers.. Veel gitaar en blues! Dit is wat ik wil, en wat ik ook verwacht!

Red House ken ik al, maar vraag me af: staat dit niet op een reguliere plaat van de man? Of is dit een andere versie?

En al die nummers.. wat een lekkernij.. was dat echt nooit eerder uitgebracht? Dit is gewoon een volwaardig lekker Hendrix album! Tenminste, zo klinkt ie voor mij als leek.

Als ik dan toch een minpunt moet noemen: ik vind Mannish boy van Muddy Waters echt geniaal. Geniaal van simpelheid. Ik hoopte op een recht toe recht aan cover van dit nummer, maar dat viel wat tegen... Ik moet even wennen aan die versie...

Maar al met al...Ik ben blij met deze aanwinst!

Edit: heb inmiddels al wat meer gelezen op wikipedia over dit album.. interessant!