La Luz - Floating Features (2018)

Label: Hardly Art

1. Floating Features (2:13)
  2. Cicada (3:11)
  3. Loose Teeth (2:47)
  4. Mean Dream (3:34)
  5. California Finally (3:21)
  6. The Creature (3:28)
  7. My Golden One (4:14)
  8. Lonely Dozer (3:15)
  9. Greed Machine (4:19)
  10. Walking Into the Sun (2:45)
  11. Don't Leave Me on the Earth (2:36)
avatar van EttaJamesBrown
Ontdekplaatje voor de komende maanden. In het najaar komen de dames naar VERA. Ik natuurlijk ook: niets is mooier dan rockende vrouwen. Ik doe mijn Hawaii-shirtje aan.

avatar van E-Clect-Eddy
Een van de singles, The Creature, werd me door Spotify aanbevelingen gepresenteerd. Surf / Indie Rock

Interessant genoeg om ook even de andere twee singles te luisteren: Cicada en California Finally. Net de videos voor twee van de drie toegevoegd, veel Latino verwijzingen.

Ik mis de lo-fi garagerock feel een beetje hier. In plaats daarvan krijgen we meer hints naar dreampop zoals Mazzy Star of Slowdive. Afgemaakt met een flinke scheut surfgitaar en naar Robert Rodriguez (Tarrantino wordt vaak genoemd, maar ik vind het meer neigen naar Desperado/From Dusk Till Dawn, vandaar) films neigende soundtracksferen...

avatar van erwinz
recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: La Luz - Floating Features - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Ik weet niet meer precies wat ik verwachte toen ik de hoes van Floating Features van La Luz voor het eerst in handen had, maar in ieder geval niet de klanken die uit de speakers kwamen.

De vier vrouwen die hun vorige thuisbasis Seattle, Washington, onlangs verruilden voor de Californische zon in Los Angeles, combineren op hun derde plaat (de vorige twee zijn me eerlijk gezegd ontgaan) invloeden uit de garagerock, psychedelische rock, Westcoast pop en dreampop en overgieten dit vervolgens met een heerlijke dosis Surf.

Ik heb toch ook nog maar even naar de vorige platen van de band geluisterd en die klinken wat rauwer en gruiziger. Absoluut het beluisteren waard, maar ik geef de voorkeur aan de nieuwe plaat, die de zomer onmiddellijk in huis haalt.

Het is bijzonder hoe La Luz muziek kan maken die enkele decennia oud lijkt, maar waarin toch ook op subtiele wijze invloeden zijn verwerkt uit genres die in de jaren 60 nog lang niet bedacht waren. De recentere invloeden komen vooral uit de dreampop, maar bij beluistering van Floating Features word je toch vooral het California uit de jaren 60 ingesleurd.

Het Amerikaanse viertal kan hierbij verleiden met bedwelmende klanken en bijna hypnotiserende koortjes, maar La Luz kiest hier en daar ook voor een wat steviger geluid, waarbij opvalt dat de vier vrouwen van de band geweldig kunnen spelen. Floating Features valt hiernaast op door een geweldige productie die van de hand van Black Keys voorman Dan Auerbach blijkt te zijn.

Auerbach heeft de retro elementen in de muziek van La Luz wat versterkt en heeft de band gestimuleerd om in muzikaal opzicht los te gaan. De gitaren mogen heerlijk rammelen en scheuren, de ritmesectie strooit met stuwende ritmes en tussen alle lagen door zeurt ook nog eens een heerlijk orgeltje. Vooral het gitaarwerk op de plaat is fantastisch, zeker wanneer flink wat invloeden uit de 60s Surfrock van stal worden gehaald.

La Luz kan er stevig tegenaan gaan, maar kan ook zwoel klinken, waarbij het klinkt als een cocktail met gelijke delen Mazzy Star en The Mamas & The Papas. In muzikaal opzicht valt er al veel te genieten, maar bij beluistering van Floating Features viel ik vooral als een blok voor de heerlijke zang en de onweerstaanbare koortjes.

En zo blijft La Luz je maar heen en weer slingeren tussen gemoedstoestanden en popmuziek van alle tijden. Het is muziek die niet zou misstaan in een documentaire over de ‘Summer of Love’, maar je ziet de vier dames ook zomaar opduiken in een David Lynch film of in een serie als Fargo of True Detective, zeker als ze zo weglopen van de bijzondere cover van de plaat.

Floating Features is een plaat die je makkelijk van je sokken blaast of in dromenland brengt, maar het is ook nog eens een plaat die in rap tempo beter wordt. Voor mij een enorme verrassing. Erwin Zijleman

avatar van EttaJamesBrown
Fijne meisjesmuziek voor Gretz en 123poetertjes. Binnenkort op clubtour!

avatar van Ray P Leak
Prachtig album en ideaal om op te zetten als je moet klussen of opruimen terwijl je er eigenlijk geen zin in hebt. Met La Luz op de "voorgrond" zijn de klusjes en opruimwerkzaamheden ineens een feest.

En trouwens, ook met een dikke walmende toeter tussen de lippen, en in absolute ruststand is dit genieten.