Isaac Hayes - Shaft (1971)

Score
Label: Enterprise

1. Theme from Shaft [Vocal Version] (4:39)
  2. Bumpy's Lament (1:51)
  3. Walk from Regio's (2:24)
  4. Ellie's Love Theme (3:18)
  5. Shaft's Cab Ride (1:10)
  6. Cafe Reggio's (6:10)
  7. Early Sunday Morning (3:49)
  8. Be Yourself (4:30)
  9. A Friend's Place (3:24)
  10. Soulsville [Vocal Version] (3:48)
  11. No Name Bar (6:11)
  12. Bumpy's Blues (4:04)
  13. Shaft Strikes Again (3:04)
  14. Do Your Thing [Vocal Version] (19:30)
  15. The End Theme (1:56)
  16. Theme from Shaft [Film Version] * (4:36)
  17. Shaft's First Fight * (1:48)
  18. Reel 2 Part 2 / Cat Oughta Be Here * (1:44)
  19. Bumpy's Lament [Film Version] * (1:45)
  20. Soulsville [Film Version] * (3:34)
  21. Ellie's Love Theme [Film Version] * (1:45)
  22. Shaft's Cab Ride [Film Version] / Shaft Enters Building * (1:40)
  23. I Can't Get Over Losin' You * (2:08)
  24. Reel 4 Part 6 * (1:39)
  25. Reel 5 Part 1 * (1:36)
  26. A Friend's Place [Film Version] * (1:47)
  27. Bumpy's Blues [Film Version] * (3:07)
  28. Bumpy's Lament [Reprise) (Film Version] * (1:34)
  29. Early Sunday Morning [Film Version] * (3:06)
  30. Do Your Thing [Film Version] * (3:23)
  31. Be Yourself [Film Version] * (1:56)
  32. No Name Bar [Film Version] * (2:29)
  33. Shaft Strikes Again [Film Version] / Return of Shaft * (1:38)
  34. Café Regio's [Film Version] * (4:25)
  35. Walk from Regio's [Film Version] * (2:29)
  36. Shaft's Pain * (3:05)
  37. Rescue / the End Theme [Film Version] * (10:44)
totale tijdsduur: 1:09:48 (2:11:46)
Baanbrekend.

avatar van sq
sq
´Shaft´ gold als een van de eerste platen in het genre dat later disco is geworden. Vooral het gebruik van de gitaar als ritme-instrument als in 'shaft' is tot eind jaren ´70 terug te horen in diverse disco-nummers.

avatar van c-moon
De plaat leren kennen bij mijn oom thuis.. vond die in de platenkast, en vond die hoes wel leuk.. eens opgezet.. en amai.. heb toen ook The Who "Tommy" ontdekt in die platenkast trouwens

Vind de muziek gewoon schitterende; alleen al voor "Theme From Shaft" alleen is deze plaat de aanschaf waard. Gewoon fantastisch... baanbrekend inderdaad.. leerde het natuurlijk wel pas kennen jaren later als puber ergens halverwege de jaren '80 (in 1971 was ik "-1") en nog veel later toen ik het opnieuw hoorde, en ondertussen de films gezien had ook was ik nog meer onder de indruk.. Lang naar gezocht en vorig jaar eindelijk dit op een keurige geremasterde CD gevonden. Yes!

Prima plaatje!!!
De Shaft films: vooral de eerste mocht er wezen, en ook in zijn latere remake;..

vet cd voor een vette film.

Van dit soort cd wordt je toch gewoon rustig...

Theme fron Shaft vind ik echt een stoer nummer. Het begint heel goed en eindigt ook heel mooi. De film moet ik overigens nog zien.
4 sterren

EVANSHEWSON
sq schreef:

Inderdaad. Mijn moeder sprak altijd over de plaat met die kikkers, maar dat waren die speciale ritme-gitaarlicks in de titeltrack.

Café Reggios was het b-kantje van de single van Theme From Shaft. En een aanstekelijk souldeuntje.

Baanbrekend zoals iemand al zei !

Respect en 4 sterren ****

EVANSHEWSON
Isaac Hayes is een muzikaal genie!

avatar van Droombolus
De man die Sam & Dave op de kaart zette met z'n songs en produktie, tekent met deze soundtrack de blauwdruk voor alle soundtracks van 70s Blaxploitation films en da's dus inclusief Curtis Mayfield's Superfly ....

avatar van snoopy
Mad respect voor de geniale Isaac Hayes want deze album is echt gewoon een meesterwerk word up, en de Theme From Shaft blijft gewoon de coolste track van dit album .

avatar van Reijersen
Misschien is Shaft wel het bekendste werk van Isaac Hayes. Wat me vooral erg interesseerde aan deze musicus waren die prachtige wauw-gitaargeluiden in de composities. Wederom een legendarische plaat dit.

avatar van Florsi Florsa
right on.

avatar van Oldfart
wauw-gitaargeluiden of wah wah?

neo
Het lijkt mij duidelijk dat ie dat tweede bedoelde.

vondeich

You're damn right

Dj2Jelle
Ik vind dit werkelijk een vreselijke zanger , maar de producties zijn echt heerlijk sfeervol en "groovy?". Hoe het dan ook heet, lekkerlekker gewoon

avatar van Pooiertje
Dj2Jelle schreef:
Ik vind dit werkelijk een vreselijke zanger

, je kan hem beter zien als een muzikant

avatar van Kill_illuminati
Kan iemand mij uitleggen wat het genre Score betekent of inhoud.

avatar van Reijersen
Kill_illuminati schreef:
Kan iemand mij uitleggen wat het genre Score betekent of inhoud.

Dat betekent dat het muziek voor de soundtrack van een film is.

Dat maakt dit één van allerbeste soundtrack imo.

avatar van Kill_illuminati
Reijersen schreef:

Dat betekent dat het muziek voor de soundtrack van een film is.

Dat maakt dit één van allerbeste soundtrack imo.

Oke op die fiets bedankt.

avatar van Pooiertje
Toch maar een halfje eraf, er staan te veel nummers op die mijn aandacht niet vast kunnen houden.

|Joël|
Ik heb de theme song van Shaft altijd geniaal gevonden!
En je weet: he is a bad ass mother...

avatar van willemmusic
Die instrumentaaltjes; da's gewoon je reinste (soft)porno op vinyl....

Father McKenzie
Eén van de mooiste scores ooit. De film, ik bedoel dan wel de originele, niet de fletse remake, de originele film was een prachtige blaxploitation film, die formidabel was opgebouwd; Ik heb hem toevallig op dvd, ha.
En die titelsong...... is van de heerlijkste soul/funk die ik ooit gehoord heb.
De b-kant van het 45-toerenplaatje, dat we destijds ook in huis hadden is nummer 6 van deze cd; Café Reggio's moet nauwelijks qua compositie onderdoen voor die titelsong. Can You Dig It?

Stijn_Slayer
Dj2Jelle schreef:

Heerlijke zanger, wat mij betreft. Verder ben ik het natuurlijk met je berichtje eens. Muziek die precies de sfeer van de film weerspiegelt. Mooi hoe simpele oplossingen (combinatie ritme + wah) veel effect kunnen hebben.

avatar van Rickepick
Iemand weg van individuele nummers?
Ikzelf heb echt een enorm zwak voor The love theme, zo subtiel en smaakvol! Ik draai die veel meer dan de 'theme"

avatar van Tribal Gathering
Do Your Thing is mijn favoriet. Er gebeurt geen ene mallemoer en dat 19 minuten lang. En heerlijk dat het is....

avatar van matthijs
Tribal Gathering schreef:

Ook mijn favoriet! Een lange jamsessie, waarin veel gebeurt!

avatar van willemmusic
En Soulsville natuurlijk, tegenwoordig veel op de radio in de cover van Rumer.

Dit prachtige nummer zette me tot de volgende overpeinzingen:
1. sommige covers zijn zo slecht dat je het origineel ook niet meer wilt horen
2. een goede cover doet verlangen naar het origineel
3. een cover die is overgezet naar een ander genre en zich naast het origineel kan rechtvaardigen
4. sommige covers zijn zo goed, ze overstijgen het origineel

voorbeelden?
1: Lay it down, Everly Brothers - Zoek jezelf broeder, Koot & Bie
3: Denis - Blondie, doo wop wordt new wave
4: Lawdy Miss Clawdy, Lloyd Price, de cover van Elvis doet het orgineel vergeten (tevens de eerste blanke artiest die zwarte r&b overtrof en telt dus ook voor 3!) en natuurlijk It's All Over Now - the Stones, maar wie kent nog het origineel van the Valentino's?
blijft over, 2: ... ja, Rumer, haar versie van Soulsville doet m'n vingers jachtig zoeken langs de kartonnen ruggen in mijn lp-kast naar Shaft!

avatar van vantagepoint
Prachtige score die Isaac Hayes voor de film maakte. En hij wist dit te doen door geweldige wah-wah effectjes op de gitaar te spelen en daarbij smeet hij ook nog eens die prachtig opbouwende instrumentale stukjes die samen de prachtige puzzel "Shaft" vormen. Tough Guys is een andere score van Isaac Hayes en is even legendarisch en prachtig als deze plaat.

avatar van matthijs
willemmusic schreef:

2. een goede cover doet verlangen naar het origineel
4. sommige covers zijn zo goed, ze overstijgen het origineel

Deze overwegingen (2/3/4 dus, 1 niet) doen me denken aan "Tainted Love" van Soft Cell, een elekto-wave nummer uit 1981 dat uit een heel ander genre komt: pas onlangs ontdekt dat het een cover is van een nummer van 17 jaar eerder: zie hier

avatar van willemmusic
Die kende ik nog niet en heb er van genoten, dank matthijs!
Misschien iets voor een nieuw topic,dacht ik, maar dat bestaat reeds:
Muziek >> Algemeen >> Geslaagde covers en daar hoort dan Soft Cell in.

avatar van willemmusic
Nu we toch aan het linken zijn: hier nog even "Soulsville" , live gezongen door Rumer, die wel met Karen Carpenter wordt vergeleken, maar mij hier meer doet denken aan Dusty Springfield (ook uiterlijk, Dusty was vroeger volslank) en met band laat horen hoe fantastisch dat nummer in elkaar zit.

avatar van Nevele
Ik begrijp dat dit album een mijlpaal was in sound and dat de film cultureel opzienbarend geweest zal zijn Het zal allemaal wel, ik heb de film nooit gezien, maar ken de referenties en de impact die het nog steeds heeft.

Maar dit album is een score/soundtrack. En daar klinkt klinkt het dan ook naar. Het luistert waarschijnlijk goed als achtergrondmuziek voor wat er op het scherm gebeurt.

Maar afgezien van het geweldige openingsnummer en de 20 minuten durende jamsessie op Do Your Thing, zonder de visuals, is dit album voor mij gewoon een beetje funky liftmuziek.