Protomartyr - Consolation E.P. (2018)

Label: Domino

1. Wait
  2. Same Face in a Different Mirror
  3. Wheel of Fortune

met Kelley Deal

4. You Always Win

met Kelley Deal

Mausie (crew)
Vorig jaar maakte Protomartyr het beste album van het jaar wat mij betreft. Met kop en schouders zelfs. Nu komen ze met dit tussendoortje die van Pitchfork alvast een hoog cijfer krijgt, dus hopelijk een mooie toevoeging aan de discografie.

avatar van Premonition
Tussendoortje, is het juiste woord. Ik ben nog steeds niet overtuigd van de klasse van deze band, maar dat schijnt aan mij te liggen. De zanger vind ik echt de zwakke schakel en dan kan het gitaarwerk nog zo fantastisch zijn, ik haak helaas af....

Premonition schreef:

Ik heb de band live gezien (LGW) en ik vond het een ferme tegenvaller: gewoon te veel ouderwets raggen en met veel geluid een zaal plat willen spelen - veel te weinig gevarieerd. "Fantastisch gitaarwerk" heb ik er niet aan af gehoord, en al zij gezegd dat ik niet zo van de Kabaalstraat ben, menig nugaze of nuwave band heeft meer te bieden, bijv een Diiv of Iliketrains.

avatar van Premonition
Live ken ik ze niet, maar ik zoek dat ook niet op. "Fantastisch gitaarwerk" is misschien een overstatement, maar de gitarist is wel de meest inventiefste van het stel.

avatar van Mjuman
Heb 't maar eens gespotifietst en ik had veel tegenwind. Zanger is idd erg matig; verder doet het me qua roffelend drumwerk denken aan Danse Society, zit er toch wel wat gothic in, maar vind ik het over de hele linie toch wel erg boring post-puberrock. Als men hierop uit den plaat gaat, denk ik dat het toch tijd wordt voor enige variatie in het muziekmenu. Ik geloof dat ik liever een concert lang sta te wiegen op Tinariwen, me laat betoverzingen door Cristina Branco of me mee laat golven op Slowdive.

Kortom, echt niet mijn kopje thee

avatar van dix
dix
Jammer hoor.

Mausie (crew)
De zanger kan niet heel goed zingen, maar dat geldt naar mijn mening voor zo'n beetje elke postpunk band. En juist dat is de charme van diezelfde postpunk bands. Ik hoor wel overgave en dat is wat telt voor een goede postpunk band. Het gitaarwerk is verder idd heerlijk en ook de drums verdienen het om genoemd te worden.

dix schreef:
Jammer hoor.

Dat valt wel mee - 't is gewoon niet echt mijn ding. Draai ook steeds minder postpunk - maar dat kan tijdelijk zijn.

avatar van dix
dix
Zowel Christina Branco als Protomartyr live gezien. Bij de eerste verstijfde ik al binnen het kwartier, bij de laatste kon er in ieder geval gewiegd worden.

dix schreef:

Cristina kan iig zingen; da's geen vereiste voor postpunk heb ik hierboven begrepen. Postpunk met goede zang - ik ken er aardig wat - zal dan wel geen echte postpunk zijn.

Maar verders ben ik redelijk klaar met de gitaar, alhoewel ik bijv Durutti Column nog steeds gaarne opleg en ook blij ben met de re-releases van de albums.

Mjuman schreef:

Je bent wel lekker mijn woorden aan het verdraaien he, dat laatste beweer ik helemaal niet. Maar laat ik het nog even uitleggen. Ik bedoel dat postpunk zangers vaak bepaald geen nachtegaaltjes zijn. Vaak is de zang of schreeuwerig of laag en monotoon. Althans, bij de bands die ik ken (Joy Division, Parquet Courts, Moaning, Preoccupations, Protomartyr om er een paar te noemen). Dat betekent niet dat ze niet kunnen zingen of dat ik het niet vet vindt, maar het is geen ‘mooie’ zang. Zo iets duidelijker?

Mausie schreef:

Misschien had ik er een smiley bij moeten zetten, maar je schrijft echt zelf:

Mausie schreef:

De zang doet me een beetje denken aan Killing Joke en dat vond/vind ik op den duur een vermoeiende stem. M.u.v. van 1 lp heb ik ook alle Killing Joke platen weggedaan.

Afhankelijk van hoe rekkelijk je bent tav het begrip postpunk zijn er ook wel degelijk goede zangers in het genre. Je hoeft alleen maar aan de vocalisten te denken die meezingen op This Mortal Coil - w.o. ook Brendan Perry - aan Modern Eon, Teardrop Explodes; en als ik de kast langsloop vind ik er nog wel een aardig aantal. Desalniettemin snap ik je punt - denk ook aan The Chameleons - vond het te stellig gebracht.

Ook Adrian Borland en David Byrne zijn geen 'geboren' zangers, maar hebben een fikse authentieke en/of emotionele zeggingskracht.

Mausie (crew)
Track 2 en 3 vind ik erg fijn. Track 1 heeft een heerlijk gitaarriffje, maar wordt helaas om zeep geholpen door de stukken daaromheen. En track 4 vind ik echt een draak. Al met al geen slechte release, maar ik snap wel waarom dit niet op het album van vorig jaar is gekomen. Dat is natuurlijk ook vaak het mankement van EP's: een verzameling tracks die blijkbaar niet goed genoeg waren voor de LP (uitzonderingen daargelaten).

avatar van raymondkeuters
Oke.... ik heb de band een aantal keren live gezien en ik vind het echt 1 vd beste dingen die ik in dit decennium heb gezien. De afgelopen 2 jaar hebben ze de Vera Poll gewonnen voor beste optreden van het jaar en 3 september ga ik ze daar weer zien: Vera Groningen.