Artificial Pleasure - The Bitter End (2018)

1 stem

Electronic / Pop
Uitgebracht in eigen beheer

1. I Need Something More (3:58)
  2. Wound Up Tight (4:25)
  3. All I Got (3:31)
  4. Basement (1:24)
  5. Bolt from the Blue (3:30)
  6. Young and Carefree (4:46)
  7. People Get Everywhere (6:07)
  8. You Keep Me Coming Back for More (2:39)
  9. Stammheim (3:06)
  10. On a Saturday Night (4:46)
  11. Turn to Dust (4:04)
  12. I'll Make It Worth Your While (3:16)
Het leuke aan (Netflix-) series kijken is dat je er soms ook wel eens muziek door leert kennen.

Élite is er zo eentje. Tijdens een scene op een feest werd er een nummer gedraaid waarbij ik me gelijk afvroeg welk jaren '80 bandje dit nu was. Ik kon het niet gelijk thuisbrengen, terwijl ik het ergens wel herkende.

Dan is het met de moderne technieken van tegenwoordig niet moeilijk om heel snel te achterhalen wie het nu is. Telefoon even in de lucht houden en het antwoord kwam al snel binnen: I'll Make It Worth Your While van de band Artificial Pleasure.

Nooit van gehoord, maar ik moest wel drie keer kijken of het jaartal echt klopte: 2018! Niks jaren '80 bandje.

Een debuutalbum van vier heren uit Londen. Hipper dan hip, strak in het pak (of gestoken in een kek leren jasje), haartjes strak achterover inclusief hippe snor (de baard is immers passé).
Beetje Bowie invloeden hier en daar, snufje Kraftwerk, dansbaar toefje Talking Heads, likje Ultravox en we hebben Artificial Pleasure.

Zelfs het artwork zou zo uit de 80's kunnen komen.

Stijlvol met rauwe randjes. Ongetwijfeld in staat een jonger publiek kennis te laten maken met oude muziek, gestoken in een modern jasje. We hebben het zo vaak meegemaakt, en we gaan het nog vaak doen.
Blijkbaar is het ze niet gelukt om er bij een groot publiek goed mee aan te slaan, want dit album is al een aardige tijd uit, en nu pas krijgt het z'n eerste stem op deze site.

Interessant debuut toch wel en opmerkelijk dat het hier nog niet opgemerkt is: op MusicMeter hebben ze doorgaans wel een zwak voor dit soort bandjes. Toch?! Al is het alleen al voor het onweerstaanbare Wound Up Tight.

avatar van Mausie
Mausie (crew)